_ziggy_ Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Må først si at jeg er totalt amatør når det gjelder Linux, men har nå bestemt meg for å gå inn for å lære dette. Og vil pløye dette forumet for det som er for å lære mest mulig om det. Har nå klart å innstallere PCLinuxOS på "Linux maskinen" min, der jeg også har windows innstallert (på den samme harddisken, har kun 1 hd på denne maskina). Har også fått boota live cd`n med Sabayon 3.3, og har bestemt meg for å bytte ut PCLinuxOS med Sabayon pga det virker mer interressant (og mer muligheter etter hva jeg forstår). Det jeg lurer på før jeg setter i gang med å innstallere Sabayon på hd`n er rett og slett åssen jeg gjør det for å endre bootmanageren til å gjelde for Sabayon + windows, istedet for PCLinuxOS + windows som jeg har nå? Har satt av 10 gig av harddisken nå for linux, med de 3 partisjonene jeg må ha, som nå er brukt av PCLinuxOS. (tror det var 2gb swap, 2 gb til system og resten til hovedpartisjonen. er dette nok for sabayon med Baryl innstallert? Eller bør jeg sette av mer? Lenke til kommentar
eppis Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 hvis du kun har linux installert så kan du bare instalere over... har du dual boot (windows og linux) så må du bare passe på og legge til windows delen i bootloadern under installasjonen.. uansett hvis du ikke får det til så er dette som kan ordnes i ettertid også.. så det er ikke noe stress så lenge du fullfører installasjonen og kommer in i linux. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Installasjonsprogrammet til Sabayon er veldig enkelt, finner windows av seg selv og lar deg velge om sabayon eller windows skal være standard valg og hvor lang timeout du har i grubmenyen. Som eppis sier, det er bare å installere Sabayon rett over pclinuxos. Men husk å oppdatere installasjonsprogrammet til sabayon før du starter installasjonen da. Det er et eget ikon på skrivebordet til liveDVD'n. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Skyter inn et spørsmål jeg; Men hvis du har home på egen partisjon, som har brukerinnstillinger fra forrige distro, vil ikke dette skape krøll for den nye - altså hvordan takler den det? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Det er som vanlig. Går greit hvis du installerer en ny distro med samme versjon av skrivebordsmiljøet eller en distro med et annet skrivebordsmiljø. Programinstillinger blir også tatt vare på. - Det kan skape problemer. Men det løses vanligvis enkelt bare ved å slette den skjulte mappen som heter det samme som programmet du har problemer med i hjemmeområdet og starte programmet på nytt.... Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Takker for kjappe og gode svar Da går jeg i gang med å innstallere Sabayon på den andre maskina mi. Skal rapportere tilbake hvordan det gikk og evt hvilke problemer jeg støter borti *glede seg over å snart skulle nyte Baryl * (forhåpentligvis ) Men blir litt knot da, siden jeg antagelig ikke kommer på nett med linux siden jeg har ICE modem. (trådløst som går på 3G liknende nett). Finnes det linux drivere til dette modemet så jubler jeg, men det tviler jeg på Lenke til kommentar
eppis Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 ICE bruker ikke de USB modem.. isåfall kan du kanskje prøve og kjøre det som et standard gernetic modem også kan du bruke KPPP (hvis du bruker KDE) eller tilsvarende program for og koble deg opp. men du får jo prøve og legge in først så kan vi hjelpe deg etterpå Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Jo jeg har usb modem til ICE.. mener du virkelig at det er standard drivere som kan brukes Men for å være helt ærlig så er jeg så totalt grønn i linux at jeg ikke helt vet hvordan man innstallerer drivere, eller programmer i det hele tatt er dog habil innen data ellers så¨jeg regner med jeg lærer slikt etterhvert Det første problemet jeg støtte på var at jeg ikke hadde stor nok partisjon satt av til system. Er det partisjonen montert som "/" som er systempartisjonen, eller er det "/home"? Jeg måtte da fyre opp windows igjen for å slette litt på den ene partisjonen, og bruke partition magic til å frigjøre litt mer plass til en linuxpartisjon.... blir litt mikk og makk for å få det til tenker jeg, men får det vel til på et vis Lurte litt på å opprette en tråd her som jeg tenkte å kalle "Prosjekt Linux - for en nybegynner" eller noe slikt Eller finnes det en liknende tråd her fra før? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 De fleste trådene her inne er vel egentlig slike tråder. Jeg antar at system er root ja, dvs / Ellers klarer både Gparted og Qparted å gjøre om størrelsen på windows-partisjoner. (vet ikke hvilken av de som ligger på sabayon-dvd'n) Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Jeg prøvde å forandre størrelsen på windows partisjonen med partisjoneringsverktøyet som startet da jeg valgte å partisjonere manuelt, husker ikke hva det het Men fikk det ikke til... turte ikke å eksperimentere for mye med det siden jeg ikke kjenner det og helst ikke vil messe opp windows`en på maskina, siden det er spill pc`n til guttungen som fungerer som "Eksperiment Linux" Men det er jo ingen stor skade skjedd selv om jeg tabber meg ut... blir jo bare det at jeg må si til han at "pappa må repparere litt her" og sitte halve dagen og innstallere windows og spill Men nå går jeg igang igjen etter litt repartisjonering Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Gikk glatt med innstallering av Sabayon, og har sittet og utforska (og herja) villt som jeg pleier å gjøre når jeg skal lære noe nytt. Likte veldig godt KDE grensesnittet med Beryl, får nesten Vista til å virke avlegs Men jeg skjønner at jeg har mye og lære og håper jo da dere her inne kan hjelpe litt Det første jeg lurer på er hvordan innstallering av programmer og drivere fungerer... har vel hvis jeg ikke har misforstått, skjønt at jeg må "kjøre" pakker i et program (jeg fant programmet altså, men jeg husker ikke i farta hva det heter) med superrettigheter (dette er vel det samme som rootbruker eller administrator e.l?) hvordan gjøres dette? Laster man ned pakker som man så åpner i dette programmet e.l? Hvordan foregår dette? Hvordan skal jeg gå fram hvis jeg skal prøve det eppis skrev for å forsøke å få ICE usb modemet til å fungere som standard generic modem? Hvordan detekterer jeg i det hele tatt at den enheten er plugget inn i usb porten? Den fant seg ikke selv under innstallasjon, slik som jeg er vant med fra windows. Må man "søke" etter den via en kommando i terminalen, eller kan det gjøres via det grafiske kontrollsenteret e.l? Spennende dette Føles omtrent som da jeg i mine yngre dager satt og knota i timesvis i DOS med autoexec.bat og config.sys for å få ting til å fungere, hehe. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Gikk glatt med innstallering av Sabayon, og har sittet og utforska (og herja) villt som jeg pleier å gjøre når jeg skal lære noe nytt. Likte veldig godt KDE grensesnittet med Beryl, får nesten Vista til å virke avlegs Men jeg skjønner at jeg har mye og lære og håper jo da dere her inne kan hjelpe litt Det første jeg lurer på er hvordan innstallering av programmer og drivere fungerer... har vel hvis jeg ikke har misforstått, skjønt at jeg må "kjøre" pakker i et program (jeg fant programmet altså, men jeg husker ikke i farta hva det heter) med superrettigheter (dette er vel det samme som rootbruker eller administrator e.l?) hvordan gjøres dette? Laster man ned pakker som man så åpner i dette programmet e.l? Hvordan foregår dette? Sabayon er jo basert på Gentoo, så da kan du bruke Emerge for å installere programmer. Mulig det følger med et GUI-program også, i så fall vil det ligge i menyene et sted. Hvordan skal jeg gå fram hvis jeg skal prøve det eppis skrev for å forsøke å få ICE usb modemet til å fungere som standard generic modem? Hvordan detekterer jeg i det hele tatt at den enheten er plugget inn i usb porten? Den fant seg ikke selv under innstallasjon, slik som jeg er vant med fra windows. Må man "søke" etter den via en kommando i terminalen, eller kan det gjøres via det grafiske kontrollsenteret e.l? Spennende dette Føles omtrent som da jeg i mine yngre dager satt og knota i timesvis i DOS med autoexec.bat og config.sys for å få ting til å fungere, hehe. 8254793[/snapback] Det du kan starte med er å google om noen med samme utstyr som deg har fått det til å funke. Hvis ikke kan du kjøre lsusb og/eller lspci og se om tingen din i det hele tatt er detektert. Hvis du finner den der kan du prøve å google det du finner der, ofte finnes det mange produsenter som bruker de samme chipene og produsent og modellnummer er egentlig helt uvesentlig, det er hvilken chip du har som teller når du skal finne driver. lshal kan også gi deg mye informasjon om hva som sitter i pc-en din, men ikke alltid den er installert som standard. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 eppis foreslo at du kunne bare teste om modemet virker allerede med kppp lenger oppe i tråden. Trykk på Menu-knappen nede i venstre hjørne (som standard) i search-boksen skriver du inn: kppp Da får du opp to programmer kppplogview og kppp. Start kppp og se om det virker. - Hvis ikke kan du begynne å feilsøke. Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Takker for svar begge 2 Skjønte ganske mye mer etter jeg leste den linken du ga meg om emerge ang innstallering av programmer LessThanJake. Beklager at jeg kommer med mange spørsmål som sikkert virker dumme, men jeg regner med når ballen først begynner å rulle så går det mer automatisk Er helt nytt for meg med linux, så det blir noen "dumme" spørsmål til å begynne med da Sikkert litt irriterende å måtte svare på spørsmål jeg kunne funnet ut av på google, men er ganske tungvint i og med at jeg ikke får linux på nett foreløpig. Det du kan starte med er å google om noen med samme utstyr som deg har fått det til å funke. Hvis ikke kan du kjøre lsusb og/eller lspci og se om tingen din i det hele tatt er detektert. Hvis du finner den der kan du prøve å google det du finner der, ofte finnes det mange produsenter som bruker de samme chipene og produsent og modellnummer er egentlig helt uvesentlig, det er hvilken chip du har som teller når du skal finne driver. lshal kan også gi deg mye informasjon om hva som sitter i pc-en din, men ikke alltid den er installert som standard. Takker for denne også Litt greit å vite navnet på programmer/kommandoer jeg kan bruke for å komme noen vei HavarN skrev: eppis foreslo at du kunne bare teste om modemet virker allerede med kppp lenger oppe i tråden. Trykk på Menu-knappen nede i venstre hjørne (som standard) i search-boksen skriver du inn: kppp Da får du opp to programmer kppplogview og kppp. Start kppp og se om det virker. - Hvis ikke kan du begynne å feilsøke. prøvde kppp etter jeg fikk tipset, men det var ikke tegn til at modemet var detektert så jeg regnet med at jeg måtte bruke en eller annen kommando eller program for å fortelle linux at det var kobla til e.l... Jaja, da får jeg klippe og lime inn i et tekstdokument det nye jeg har lært her, brenne det på en cd så jeg får lest det i linux åssen man klarte seg uten internett engang i tiden kan jeg ikke forstå Håper dog på at det er jeg som i nærmeste framtid sitter og lærer andre om dette Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Ingen spørsmål er dumme og du har en god instilling. Da blir det bare hyggelig å svare. Googlet det modemet litt. Kanskje denne siden kan hjelpe deg med det modemet: http://jk.ufisa.uninett.no/anydata/ Som tyder på at du kan bruke KPPP, men må skrive inn litt info. Ifølge ICE er det ikke støttet hverken på mac eller linux, men det ser ut til at iallefall linux-brukere har fått det til å fungere allikevel. Ethernet-utgaven av modemet ser ut til å fungere på hva som helst som støtter PPPoE. Edit: Sabayon har allerede innebygget lese og skrive støtte til alle slags windows-partisjoner. Du kan finne disse gjennom å trykke på det ikonet som ser ut som en stasjonær PC rett ved menu-knappen og gå til Storage Media. (Som er det samme som å åpne konqueror og skrive system:/media i adresse-feltet). Så trenger du altså ikke å brenne ut så mange cd'er. Endret 28. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Å hellige jul nå øyner håpet om å få linux på nett enda mer Får jeg det til skal jeg spandere virtuell bløtkake på alle i linuxforumet HavarN Skrev:Edit: Sabayon har allerede innebygget lese og skrive støtte til alle slags windows-partisjoner. Du kan finne disse gjennom å trykke på det ikonet som ser ut som en stasjonær PC rett ved menu-knappen og gå til Storage Media. (Som er det samme som å åpne konqueror og skrive system:/media i adresse-feltet). Så trenger du altså ikke å brenne ut så mange cd'er. wink.gif Herregud at jeg ikke tenkte så langt Ble sittende oppe i hele natt og utforske Linux så jeg var litt surrete i huet på morrakvisten Gleder meg til å restarte maskina igjen nå, i Linux med Beryl som jeg rett og slett har blitt forelsket i. (liker fancy effekter, men betrakter meg nå likevel som nerd nok til å virkelig sette meg inn i Linux tydeligvis mange kommandoer .) får jeg den på nett så blir nok windows blivende på maskinen hovedsaklig for spill, som jeg jo også er ganske opptatt av. Er synd at så få spill fungerer skikkelig i linux. Er det så veldig vanskelig å få (nye?) spill til også å fungere i Linux? Eller er wine emulatoren god nok for endel spill? Har det noe med at de fleste spill i dag bruker microsoft`s directX istedet for OpenGL? Eller bruker linux nå noe helt annet? Var forresten brukbart (hvertfall grafisk) den Quake klonen som fulgte med Sabayon. Litt mindre profft enn Quake 4, men det er vel programmert av noen som er mindre kommersielt enn ID og som omtrent gjør det gratis da Får håpe spillfronten blir bedre for linux framover uten at det går utover opensource filosofien de har. Er fantastisk at det er mulig å laste ned et så bra (og fancy ) operativsystem gratis. Alt knotet som følger med får meg kun til å mimre tilbake til tiden da jeg satt ved mine første datamaskiner og brukte time etter time med å skrive inn kommandoer Er jo en etterhvert "gammal" nostalgisk nerd blitt :!: Jaja, nok prek foreløpig, får håpe det neste innlegget jeg skriver her er via konqueror i linux da ellers blir siste utvei å bruke "hovedmaskina" mi til å koble opp mot nett via ICE modemet og så koble Linux maskina opp mot denne via nettverket. Er vel fullt mulig det (å få linuxmaskina på nett via nettverk mot windows + ice mener jeg) ved å brokoble modemet mot nettkortet i den maskinen eller noe slikt? Skal bli spennende å prøve det siste tipset her Takk igjen Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Er vel fullt mulig det (å få linuxmaskina på nett via nettverk mot windows + ice mener jeg) ved å brokoble modemet mot nettkortet i den maskinen eller noe slikt?8261357[/snapback] Du kan bruke windows connection sharing. Da fungerer vel windows-maskinen din som en router. Lenke til kommentar
eppis Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) du får prøve samba så kan du få Linux pcn og Windows maskina til og snakke sammen, burde bare være og bruke pakkesystemet. og siden du liker spill så er vel wine eller cedega noe du får prøve når du kommer så langt.. har selv fått CS 1.6 til og funke på wine i linux www.winehq.com har fine guider på det meste. Et tips til hvis du har dual boot på den maskina er at du kan legge in EXT drivere i windows sånn at du kan hente ting fra Linux disken din i Windows. de jeg har testa som funger greit ligger på http://www.fs-driver.org/ Endret 28. mars 2007 av eppis Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Finnes flere spill for linux enn man aner. Ta en kikk her! Hvis du kikker på ubuntu game list kan du finne masse native linux spill. Bra side for nyheter innen linux spill også. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Litt mindre profft enn Quake 4 Dette kan forhåndsbestilles nå, som vil fungerer 100% med Linux siden det bruker OpenGL. Har en bror som ikke vil skifte pga manglende spill, tror han skal få dette i gave av meg ja OG joda, må ha en utgave jeg også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå