Gå til innhold

Simpel vannkjøling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det et firkantet rør, så funker det hvis du lodder bra.

Men med et rundt rør, så får du ikke så stor kontaktflate mellom rør og kobberplate, dermed må du lodde/sveise masse, og du får hull osv...

Mye bedre å skjære ut vannkanalene i to kobberplater, eller å bare kjøpe seg en vannblokk...

Lenke til kommentar

Har vurdert å frese ut kanaler i kobberblokk, men dette medfører en del arbeid. Blir det bra nok kjøling hvis man borrer hull tvers igjennom blokka og kobler på vannslange på endene?

Sett overnfra:

|||||||||||||||||||

|||||||||||||||||||

|||||||||||||||||||

Vannet går gjennom her...

|||||||||||||||||||

|||||||||||||||||||

|||||||||||||||||||

Hvis dere skjønner hva jeg mener...?

Lenke til kommentar

Det har jeg faktisk tenkt på før, siden jeg hadde en aluminiumsterning, Men jeg tror ikke det blir effektivt nok, hva med å lage en slik en:

|||||||||||||||||||||

<-------vann--------<

|||||||||||||||||||||

>-------vann-------->

|||||||||||||||||||||

<-------vann--------< <-- vann inn

|||||||||||||||||||||

På hver ende, så tar du en slange som du bøyer 180 grader, inn på blokka igjen, liksom...

EDIT: tegningen ble phucka...

Andre Skare Berg

+#hw.no@undernet

[ Denne Melding var redigert av: Aderlig på 2002-12-14 19:06 ]

Lenke til kommentar

Ja, har tenkt på akkurat det samme som du tegner der, og det blir jo neste eksakt smo å frese ut, bare lettere :smile: Tror jeg går for en sånn, hvis jeg får tak 15mm kobber eller no.

Hvor tykke vannslanger bruke folk på systeme sine? 10mm? Det er også mye snakk om hvor radiatoren må stå for fungere. Hørte noen si at readiatroen ikke kan ligge vannrett uten å ha ett "lukka" system, stemmer dette?

Lenke til kommentar

Med en dårlig pumpe, og en radiator som står veldig høyt oppe, så er det ikke sikkert at pumpa greier å løfte vannet helt opp når systemet skal startes for første gang.

Men slangene, kommer ann på hvor store hull du har tenkt å ha det... Blir nok litt problematisk med å feste slangene, og slangene vil jo også støte borti alle mulige kondensatorer på hovedkortet osv...

Det aller beste er å kjøpe seg ny vannblokk :smile:

Jeg ser at http://www.3dfxcool.no har samme vannblokk som meg (som jeg er meget fornøyd med), Magnum 462, til 500 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...