Emomilol Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Lukk øynene, hva ser du? Jo du ser "svart", eller kanskje noen vil si "ingenting". Stikk ut øynene, hva ser du? Jeg vet ikke, ser du fortsatt "svart"?. (Og vil ikke prøve ...) Stikk ut øynene og fjern synsenteret i hjernen, hva ser du? Ser du svart? Disse spørsmålene er ikke retoriske. Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Jeg ser ingeting når jeg lukker øynene, men er svart allikevel Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Skjønte ikke denne, jeg. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Jeg tror jeg skjønner hva trådstarter mener. En annen rar ting er å beskrive det man "ser" utenfor synsfeltet. F.eks om øynene dine ser rett fram, beskriv hvordan du oppfatter, eller ser, det som er på baksiden eller "skyggesiden" av synsfeltet ditt. Er det ingenting? "Ser" blinde kun dette ingentinget istedet for det "svarte" vi ser når vi lukker øynene? Mennesker som er født blinde har jo aldri fått stimulert synssentret, så kanskje de da faktisk kun ser slikt "ingenting" framfor en farge slik som svart. Jeg har sett en del dokumentaren om hjernen og slikt hvor blinde mennesker klarer å koble hørsel og syn slik at de kan "se" ved å høre en matrise av toner (lyd). Dette kan man utvilsomt kalle "tverrfaglig utvikling" i hjernen Endret 27. mars 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Takk Skag1. ^___^ Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 hvordan utviklet vi øyne? vi begynte jo som blinde mikroorganismer. hvordan fant de ut at, ''vi må utvikle øyne!''? de var jo blinde, så hvordan visste de at det var noe å se? Lenke til kommentar
Hundremeterskogen Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Det blir som i den boken, The Never ending story, der prøver de jo å beskrive hvordan "ingenting" ser ut. Men det er ikke veldig lett å forstå. Jeg tror ikke blinde ser alt svart, som vi gjør når vi lukker øynene hvertfall. Fordi vi ser jo akkurat like mye når vi lukker øynene, det er bare det at øyelokkene stenger ute lyset. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 hvordan utviklet vi øyne?vi begynte jo som blinde mikroorganismer. hvordan fant de ut at, ''vi må utvikle øyne!''? http://www.abarnett.demon.co.uk/atheism/evolution.html#EYES Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Det blir som i den boken, The Never ending story, der prøver de jo å beskrive hvordan "ingenting" ser ut. Men det er ikke veldig lett å forstå. Jeg tror ikke blinde ser alt svart, som vi gjør når vi lukker øynene hvertfall. Fordi vi ser jo akkurat like mye når vi lukker øynene, det er bare det at øyelokkene stenger ute lyset. 8313879[/snapback] Men for å "se" svart må du ha fungerende øyne, ikke sant? Endret 6. april 2007 av Emomilol Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Sort er bare fraværet av lys, og dermed fraværet av et signal fra lyssensorene i øynene til hjernen. Det er vel ofte nettopp dette signalet som ikke kommer fram hos blinde, og de burde dermed se sort hele tiden. Om de kan vite at det de ser er sort hvis ikke de har sett noe annet vet jeg ikke. Det blir nok omtent som når vi er tette i nesen og mister luktesansen. Den eneste måten vi kan vite at vi har mistet luktesansen på er at vi vet at noen ting skulle luktet. Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Jeg tror jeg skjønner hva trådstarter mener. En annen rar ting er å beskrive det man "ser" utenfor synsfeltet. F.eks om øynene dine ser rett fram, beskriv hvordan du oppfatter, eller ser, det som er på baksiden eller "skyggesiden" av synsfeltet ditt. Er det ingenting? "Ser" blinde kun dette ingentinget istedet for det "svarte" vi ser når vi lukker øynene? Mennesker som er født blinde har jo aldri fått stimulert synssentret, så kanskje de da faktisk kun ser slikt "ingenting" framfor en farge slik som svart. Jeg har sett en del dokumentaren om hjernen og slikt hvor blinde mennesker klarer å koble hørsel og syn slik at de kan "se" ved å høre en matrise av toner (lyd). Dette kan man utvilsomt kalle "tverrfaglig utvikling" i hjernen 8249668[/snapback] Nå ble jeg svimmel... Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Jeg tror jeg skjønner hva trådstarter mener. En annen rar ting er å beskrive det man "ser" utenfor synsfeltet. F.eks om øynene dine ser rett fram, beskriv hvordan du oppfatter, eller ser, det som er på baksiden eller "skyggesiden" av synsfeltet ditt. Er det ingenting? "Ser" blinde kun dette ingentinget istedet for det "svarte" vi ser når vi lukker øynene? Mennesker som er født blinde har jo aldri fått stimulert synssentret, så kanskje de da faktisk kun ser slikt "ingenting" framfor en farge slik som svart. Jeg har sett en del dokumentaren om hjernen og slikt hvor blinde mennesker klarer å koble hørsel og syn slik at de kan "se" ved å høre en matrise av toner (lyd). Dette kan man utvilsomt kalle "tverrfaglig utvikling" i hjernen 8249668[/snapback] Blinde "ser" forskjellig... noen blinde ser lysskimring eller hva det heter.. likt som vi gjør når vi lukker øyvnene... hvis du ser mot et lys med øynene igjen ser du at det blir lyst... mens andre blinde igjen ser ingenting.. som blir svart... med tanke på at svart ikke er noen farge så ser de absolutt ingenting... Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Håper noen ekte blinde snart leser denne tråden så de kan gi oss svar! Lenke til kommentar
Inc Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Håper noen ekte blinde snart leser denne tråden så de kan gi oss svar! 8319606[/snapback] hmm. han som finner opp blindeskrift på pc skjermen vil bli søkk rik. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 hmm. han som finner opp blindeskrift på pc skjermen vil bli søkk rik. Så lenge man holder seg til tekst er det fullt mulig for blinde å bruke Internett. Det blir riktig nok en del vanskeligere når sidene er fulle av lenker, menyer, flash og bilder, før var det mye lettere. Teksten på websidene kan enten vises som blindeskrift på et lite brett, eller den kan leses høyt av et program som konverterer tekst til tale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå