Gå til innhold

Diskusjon.nos webserver flyttet

Anbefalte innlegg

Hei,

Til informasjon er nå forumets webserver flyttet som siste ledd i flyttingen av forumet vårt, så hvis du bruker hosts eller noe annet så må du oppdatere denne for www.diskusjon.no.

Oppdager dere at opplastede filer o.l ikke dukker opp så anbefaler jeg at dere tømmer DNS-cachen deres. (trykk start, kjør, og skriv "ipconfig /flushdns") :)

edit:

Det har tidligere vært uttrykt interesse for bilder av serverne våre, så her er et bilde knipset av det nye bladsenteret som huser de nye forumserverne:

fsc1_560.jpg

Endret av apedoktor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er hele forumet flyttet over til helt nye servere så nå skal det ikke være tregt i vår ende av linja hvertfall :)

Webserver (nemesis):

4xdualcore CPUer, 16GB RAM og 15K RPMs SAS-disker

Databaseserver (tyfon):

4xdualcore CPUer, 16GB RAM og 15K RPMs SAS-disker

Edit:

Skriveleif :blush:

Lenke til kommentar
Nå er hele forumet flyttet over til helt nye servere så nå skal det ikke være tregt i vår ende av linja hvertfall :)

Webserver:

4xdualcore CPUer, 16GB RAM og 15K-RPMs disker

Databaseserver:

4xdualcore CPUer, 8GB RAM og 15K-RPMs disker

8249768[/snapback]

lol nice.

bra jobb med forumet, lynraskt :)

Lenke til kommentar

WTB: Shell account :D

Kidding, jeg har faktisk konto på raskere maskiner, og har ikke den minste bruk for det ;p

Edit: Lurer på om noen har forsket på hvor mye raskere/tregere forumet hadde blitt på gammel hardware om det ble portet til C, Perl, Java eller til og med Ruby :D

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Webserver:

4xdualcore CPUer, 16GB RAM og 15K-RPMs disker

Databaseserver:

4xdualcore CPUer, 8GB RAM og 15K-RPMs disker

8249768[/snapback]

Står diskene i noen RAID-konfigurasjon?

Og hvilken tilknytning har dere til NIX-knutepunktet?

Lenke til kommentar
Kjører dere KUN forumet på disse?

Kvinneguiden.no sitt forum kjører også fra disse serverne. Databaseserveren har forøvrig 16 GB minne den også, ikke 8 GB som Ueland nevnte ovenfor her.

Står diskene i noen RAID-konfigurasjon?

Og hvilken tilknytning har dere til NIX-knutepunktet?

Vi kjører diskene i RAID1, og nettlinjen er 1 Gbit fra Fasthost.
Lenke til kommentar
Hva kommer de tidligere forumserverne til å bli brukt til? De var vel også rimelig kraftige; 2x dualcore Opteron med 4-8 GB RAM om jeg ikke husker feil.

8252015[/snapback]

Har hørt at de tenkte å sende en i posten til meg, men jeg håper Ueland kan bekrefte / avkrefte det.. :ermm::whistle:

Lenke til kommentar

Hvor mye ligger loaden på?

Er det ikke overkill med 16gb ram på en webserver? Databaseserveren trenger godt med ram, men en webserver?

Jeg ville heller gått for å kjøre databasen på en slik boks dere nevner, og bruke langt billigere bokser som webservere.

(men nå vet ikke jeg, det kan jo være dere har helt ekstrem load selv på webserverene).

Lenke til kommentar
Hva kommer de tidligere forumserverne til å bli brukt til? De var vel også rimelig kraftige; 2x dualcore Opteron med 4-8 GB RAM om jeg ikke husker feil.

De skal overta oppgavene til noen av de eldste boksene i parken, som vi holder på å fase ut.

Er det en gammel crt skjerm jeg ser i bakgrunnen av bildet :p

Jepp, vi bruker den til å teste diverse ting på (som installasjon av OS), trenger ikke all verdens skjerm til det.

Hvor mye ligger loaden på?

Ikke all verdens. Databaseserveren har et snitt på 0.65 de siste syv dagene. Det er for tidlig å si noe om webserveren, siden flyttingen ble gjort i dag.

Er det ikke overkill med 16gb ram på en webserver? Databaseserveren trenger godt med ram, men en webserver?

Jo, muligens. Vi skal se hvordan ting skalerer etterhvert, og om det går lekende lett vil vi naturligvis ha mulighet til å dytte andre ting over om ønskelig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...