Gå til innhold

Strømstyring på ny bærbar

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg min første bærbare pc, og har et par spørsmål ang strømstyringen:

1: Burde jeg lade opp batteriet, og så bruke den uten lader til det nesten er tomt slik som på mobiltelefoner for å best mulig batterikapasitet? Eller har det ikke noe å si?

It is better to recharge more often; avoid frequent full discharges.

2: Til vanlig lar jeg laderen stå i hele tiden, men mindre jeg må ha den med ut f.eks, burde jeg heller ta ut laderen når den er fulladet, også sette den inn igjen når det nærmer seg tomt batteri?

It does not matter. The charger automatically cuts the charge current when the battery is full.

3: Laderen blir god og varm, og er det "forsvarlig" å la pc`n stå på en stund med denne koplet i? Har alltid skrudd den av når jeg legger meg, men er jo greit å ha den på over natta pga nedlasting.

Ikke funnet svar på ennå, men antar at det er greit. :roll:

I tilfelle noen andre lurer på det samme! :thumbup:

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har kjøpt meg min første bærbare pc, og har et par spørsmål ang strømstyringen:

1: Burde jeg lade opp batteriet, og så bruke den uten lader til det nesten er tomt slik som på mobiltelefoner for å best mulig batterikapasitet? Eller har det ikke noe å si?

Det avhenger av batteriet som sitter i laptopen. Hvis laptopen er ny, så er dette høyst sannsynlig et Li-Ion batteri, og de skal hverken lades til 100% eller utlades helt. Mer om dette på batteryuniversity

2: Til vanlig lar jeg laderen stå i hele tiden, men mindre jeg må ha den med ut f.eks, burde jeg heller ta ut laderen når den er fulladet, også sette den inn igjen når det nærmer seg tomt batteri?

Dersom laptopen er smart, vil den *ikke* fullade batteriet, med mindre man ber om det. Det desidert mest slemme man kan gjøre mot Li-Ion batterier er å utlade de til 99.5% for så å lage opptil 100%.

Noen laptoper (fx. thinkpads) lar en definere ladingsgrenser. Dvs. hvor tomt batteriet må være for at ladingen skal starte og når ladingen skal stoppe. Du bør finne ut av hvorvidt laptopen din har slike innstillinger.

3: Laderen blir god og varm, og er det "forsvarlig" å la pc`n stå på en stund med denne koplet i? Har alltid skrudd den av når jeg legger meg, men er jo greit å ha den på over natta pga nedlasting.

8249523[/snapback]

Det er ikke noe problem å la maskinen bruke laderen selv om den blir varm. Blir laderen så varm at det er umulig å holde den, bør du ta kontakt med selgeren og reklamere. Evt. kjøpe en saklig universallader.

Lenke til kommentar

Det du bør gjøre om pc'en skal stå lenge tilkoblet lader er å ta ut batteriet da det kun i sjeldne tilfeller på moderne maskiner at batteriene tar skade av ladingen...

Varmen fra pc'en derimot er stygg mot batterikapasiteten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...