Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ruter på gutterommet mitt


Anbefalte innlegg

Har lyst til å bestille meg egen ruter. Deler en ruter med foreldrene nå...

 

Har fått svar fra nextgentel at jeg trenger en telefonlinje på rommet mitt.. lurer på hva kostnadene for dette kan være. Regner med at jeg ikke trenger noe aktivt abonnement hos telenor for at internetten skal funke, bare kansellere det etter de har montert telefonlinjer på rommet mitt...

 

Lurer også på hvor mye søl det kan bli av dette i form av borring av hul og sånn i vegger..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan du ikke bare dele nett med foreldrene dine? For å ha en egen router på rommet trenger du ikke noen dedikert telefonlinje, men jeg skjønner ikke helt om du mener at du skal ha din egen linje eller bare sitte bak en router som kobles mot den andre routeren. Uansett så ser jeg ikke helt poenget.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan du ikke bare dele nett med foreldrene dine? For å ha en egen router på rommet trenger du ikke noen dedikert telefonlinje, men jeg skjønner ikke helt om du mener at du skal ha din egen linje eller bare sitte bak en router som kobles mot den andre routeren. Uansett så ser jeg ikke helt poenget.

8250052[/snapback]

 

Har lyst på en raskere internett..

Lenke til kommentar

hvorfor ikke investere i en switch og dra en tp kabel langs veggen (ser greit ut) og til foreldrene dine sin linje (router) det er mye mer lønnsomt for deg en og drive og legge opp ny linje. ta heller og betal en del av regninga hvis det er det det går om

 

Har lyst på en raskere internett.

 

boost linja da vell også payer dere 50% hver.

Endret av eppis
Lenke til kommentar
hvorfor ikke investere i en switch og dra en tp kabel langs veggen (ser greit ut) og til foreldrene dine sin linje (router)  det er mye mer lønnsomt for deg en og drive og legge opp ny linje. ta heller og betal en del av regninga hvis det er det det går om

 

Har lyst på en raskere internett.

 

boost linja da vell også payer dere 50% hver.

8250117[/snapback]

 

Linja vi har nå blir betalt av jobben. har også lyst til å ha egen ruter så jeg kan hoste uten å drive med alt "forward router" drittet... blir vel raskere når rutern går rett inn i pcn også.

Lenke til kommentar
Linja vi har nå blir betalt av jobben. har også lyst til å ha egen ruter så jeg kan hoste uten å drive med alt "forward router" drittet... blir vel raskere når rutern går rett inn i pcn også.

 

du kan erstatte "box" router med linux router... kjører selv linux som gateway/router så du kan vel se dette som et alternativ? par nettverks kort i en gammal pc og iptables så gjør det susen. det går ikke merkbart raskere nei med mindre du har en sinsykt treig router :p

Endret av eppis
Lenke til kommentar

Snakker du om separat internettlinje til din pc eller berre å sette ein eigen router på rommet ditt?

 

Om det er eigen linje så forstår eg at det må legges opp ny linje.

Om det blir jo ein kostnad med det,

ca 1000,- for montør og så kjem innmeldingsavgift i tillegg.

Og så månadskostnaden for internettlinja.

Kven skal betale dette er eit lite spørsmål.

Vanlig betalt internettlinje ligger vel på 2Mbit, som då koster mellom 250-300 pr mnd

Totalt vil kostnaden på å legge inn ei ny linje vere

1000+0+299*12= 4588,-

 

I tillegg blir ikkje det noko raskare om ein har kabel via ein svitsj eller plugger kabelen rett i routeren.

Portforwarding må du drive med uansett så lenge det står ein router der. Å skru av NAT er ikkje anbefalt, då har du mange bankande på "døra".

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Snakker du om separat internettlinje til din pc eller berre å sette ein eigen router på rommet ditt?

 

Om det er eigen linje så forstår eg at det må legges opp ny linje.

Om det blir jo ein kostnad med det,

ca 1000,- for montør og så kjem innmeldingsavgift i tillegg.

Og så månadskostnaden for internettlinja.

Kven skal betale dette er eit lite sprøsmål.

 

I tillegg blir ikkje det noko raskare om ein har kabel via ein svitsj eller plugger kabelen rett i routeren. Og portforwarding må du drive med uansett så lenge det står ein router der. Å skru av NAT er ikkje anbefalt, då har du mange bankande på "døra"

8250271[/snapback]

 

1000 kr, det høres rimelig ut for meg, koster jo bare 450 elller no for 20 mbit internetten til nextgentel... men trenger jeg å ha ett telefonabbonement med den linja for at internetten skal funke eller kan jeg bare kansellere det etter at linja er montert av Telenor eller hvem enn det er som gjør det... noen tips om hvem som er rimeligst til dette?

Lenke til kommentar

Har du en eldre maskin, er det jo bare å bruke den som en router/brannmur. Du setter inn to nettverkskort. Gjør det samme selv. Et passende brannmur-OS er f.eks. OpenBSD. Koble internet-linjen til det ene nettverkskortet, og så kobler du en switch til det andre nettverkskortet. Hvis du f.eks. bruker OpenBSD med PF, kan du med traffic-shaping med ALTQ faktisk få en ADSL-linje til å yte bortimot maks når du belaster inn- og utlinje samtidig.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt spørsmålet ditt her... Er det slike at du vil ha en egen internett linje inn på rommet ditt uten om dine foreldres linje?

 

Hvis det er slik så blir dette _dyrt_, hvis du skal trekke en egen kabel fra "veien" i på rommet ditt så koster det penger, mye penger.

 

Hvorfor du snakker om telenor her skjønner jeg ikke hva har de med saken å gjøre?

 

Og hva mener du med router? En "router" kan være så mangt nå til dags :p Folk kaller jo alt for router/svitsj/hub/modem uten å vite hva det er.

 

Hvis jeg har forstått riktig så har du et abonnement med en Adsl-modem med innebygget dhcp og svisj del. Det du kaller "dine foreldres router". Den linjen er noe en av dine foreldre har gjennom jobben og kan derfor ikke byttes hastighet på, Riktig?

 

Så derfor ønsker du å legge opp din egen rj-45 kontakt på rommet uavhenig av dine foreldres linje og betale denne selv. Har jeg rett?

 

Hvis dette er senario så vil jeg anbefal deg å sjekke opp mulighetene for å øke kapasiteten på dine foreldres linje og tilby deg å betale halv parten. Dette blir nok billigst og helt klart enklest. Da er det bare å trekke en cat-5 kabel fra deres "router" og inn på rommet ditt. Dette er mye billigere enn å legge ny linje fra "veien".

 

-Bountyhunter :ph34r:

Lenke til kommentar

Kapaks kan gi svaret på om det er ein smal jobb eller ikkje.

Om det er ledig linje inn til huset så er det nok mulig utan for mykje ekstraarbeid og tid.

Derimot må det trekkes ny linje kan det fort bli dyrt, telenor har leveringsplikt på telefon, så då må det bestilles separat linje og den må deretter seiast opp.

 

 

Etablering telefon (analog)

990,- og mist 1 mnd abo-avgift 159,-

Montør for å legge kabel opp til der du vil ha det 500-1000,-

 

Når ein har telefon på aboet så så slepp ein unna kostnaden med montør ved adsl-bestillinga.

 

I tillegg bør du få sjekka kor langt det er til sentralen frå huset du bur i.

Det kan godt hende at du ikkje kan få noko større hastigheit enn kva foreldra dine si linje leverer.

Lenke til kommentar

Totalt vil kostnaden på å legge inn ei ny linje vere

1000+0+299*12= 4588,-

 

I tillegg blir ikkje det noko raskare om ein har kabel via ein svitsj eller plugger kabelen rett i routeren.

Portforwarding må du drive med uansett så lenge det står ein router der. Å skru av NAT er ikkje anbefalt, då har du mange bankande på "døra".

8250271[/snapback]

 

 

Les det Jankee skrev, ligger nok rundt den prisen der ja, om du skal ha en egen linje ihvertfall.

Lenke til kommentar
Sjekke - om det fines noe firamarer nær omrdået ditt som har bra rykte på seg.

 

enklere og bruke trådløs internett ( radio) en å leie en ny telefon linje ifra telenoe osv slipper du kober avgift osv.

8257059[/snapback]

 

Hvordan fungerer denne saken her da?

 

http://www.hardware.no/tester/nettverk_og_...romnettet/37667

 

Må hovedrutern med internett være på for at den skal funke? Blir slått av automatisk klokka 11...

Lenke til kommentar

Den boksen er berre til for å la ein ha internt nett via strømkablene i huset. Altså ingen egen internettilgang.

 

For å få internett som separat linje uavhengig av dine foreldres linje så er det desse valga:

 

1)Egen ADSL-linje (kostnad på 1000-2000,- for etablering og så kjem månadsprisen i tillegg

2) TV-kabel ( Canal digital eller Get ( forusetter at ein har Kabeltv-tilgang og denne har internettmuligheit)

3) Radiolink ( forutsetter at noko i området har satt opp antenner og tilbyr dette til privatpersoner) Prisen kan vere høg.

 

Noko anna muligheit er det ikkje til å få nett-tilgang utanom den eksisterande linja inn til huset.

Lenke til kommentar
2) TV-kabel ( Canal digital eller Get ( forusetter at ein har Kabeltv-tilgang og denne har internettmuligheit)

 

Det hørtes interessant ut, har en sånn kontakt greie for å koble til tvn så jeg får kanaler... så da kan jeg bruke den? har du en side jeg kan se på for internett tilbud over tv kabel?

Lenke til kommentar
2) TV-kabel ( Canal digital eller Get ( forusetter at ein har Kabeltv-tilgang og denne har internettmuligheit)

 

Det hørtes interessant ut, har en sånn kontakt greie for å koble til tvn så jeg får kanaler... så da kan jeg bruke den? har du en side jeg kan se på for internett tilbud over tv kabel?

8259832[/snapback]

 

Spørsmålet er kven som leverer TV-signalet til huset/blokka di.

Viss det er Canal digital eller GET så skal det finnes ein MM-utgang på første punktet i huset, om den ikkje er det er det mindre saynleg at det er mulig med internett via tv-kabelen.

For å sjekke om CD eller GET kan levere:

http://www.canaldigital.no/templates/maincenter____4843.aspx

http://www.get.no/web/main/bestill?_flowEx...F-B3E42FD3B510#

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...