lassaron-jon Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Hei, har tentamen i norsk i morra og skal lage eit såkalla skriveprosjekt. Det overordna emnet er Rettferdighet. Nokon som veit om noko eg kan skrive om? Sånn som diskriminering eller menneskehandel osv. Då treng eg fleire punkt om kva eg kan skrive om. Det skal vere ein sakprega tekst, men kan og vere ironisk (kåseri) Om du veit om noko lignande på internett kan eg gjerne på ein link til inspirasjon. Eventuelt svar må komme inn i dag egentleg. Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Hei, har tentamen i norsk i morra og skal lage eit såkalla skriveprosjekt.Det overordna emnet er Rettferdighet. Nokon som veit om noko eg kan skrive om? Sånn som diskriminering eller menneskehandel osv. Då treng eg fleire punkt om kva eg kan skrive om. Det skal vere ein sakprega tekst, men kan og vere ironisk (kåseri) Om du veit om noko lignande på internett kan eg gjerne på ein link til inspirasjon. Eventuelt svar må komme inn i dag egentleg. 8248401[/snapback] Menneskehandel og sånn svart - hvit diskrimineringen er vell ganske vanlig, og relativt sjedelig stoff nå om tiden spørr du meg. Personlig ville jeg valgt; "Er det rettferdig at likestillingen skal gå så langt at kvinner kan skrike mannsjåvenist, så ordner ting seg til deres fordel". Lettere sagt kan man si at likestillingen har godt for langt. Kanskje dårlig emne, men iallefall litt mer orginalt Lenke til kommentar
@ir Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Jeg hadde den eksamensoppgaven i fjor. Jeg selv skrev om "legge mennesker i bås - å gre folk under samme kam." Skrev om fordommer utgjør urettferdighet. Skrev det som artikkel-intervju, og ble ganske bra. Fikk 5 Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 "Å skjære alle over én kam" Likestilling er oppbrukt, og i alle fall om det formuleres slik HoaXed her foreslår. Hvis jeg skulle skrevet om dette i dag, så tror jeg faktisk jeg ville valgt varehandel. Nærmere bestemt kaffeindustrien. Materialet er lett tilgjengelig, og du har et fint utgangspunkt i merkevaren Max Havelaar som er importør av det som kalles rettferdig kaffe. Det handler om menneskers arbeidsvilkår, om eksport og import, og om et marked som langt på vei fremmer ujevn fordeling av goder. Kan settes i perspektiv med vestliges vaner, og hvorfor vi velger billige varer fremfor å sørge for en mer rettferdig fordeling av godene. Skal nordmenns luksusvaner virkelig være en årsak til at kaffeprodusenter må utnytte arbeidskraft på en slik måte at de fratas enhver mulighet til å utdanne seg og bli noe annet enn en plantasjearbeider? Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 "Å skjære alle over én kam" Likestilling er oppbrukt, og i alle fall om det formuleres slik HoaXed her foreslår. 8250747[/snapback] Enig i at likestilling er oppbrukt, men ikke i min vinkling. Spesielt ikke i samfunnet i dag er jo ikke mange som har forstått at jentene kanskje har gått for langt. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Enig i at likestilling er oppbrukt, men ikke i min vinkling. Spesielt ikke i samfunnet i dag er jo ikke mange som har forstått at jentene kanskje har gått for langt. 8252119[/snapback] Med all respekt, din vinkling er på ingen som helst måte egnet til å balansere synet på likestilling, selv om meningen var å framstille det i kåseri-form. Endret 27. mars 2007 av Snirfle Lenke til kommentar
lassaron-jon Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 skit i det, eg skreiv fort og gale ein liten artikkel om menneskehandel. søkte på google etter menneskehandel og kopierte ei side fakta og skreiv ivei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå