Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre scooter uten lappen!


TASan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den mest sannsynlige straffen er nok utsettelse på førerkort og bøtleggelse.

 

2 års utsettelse på førerkort klasse B er en vanlig reaksjon mot slik oppførsel. Hvorvidt gaten er full av folk eller folketom spiller forsåvidt ingen rolle siden deres handliger er ulovlige uansett.

 

Dere har faktisk ikke lov å kjøre ute i hagen heller så vidt jeg vet. Det er noen unntak for lukket område, men jeg er litt usikker på hvilke regler som gjelder. Det er jo unger som driver med cross både med mopeder og snøscooter. Du finner nok detaljer her: www.lovdata.no.

Lenke til kommentar
Akkurat ja.

Jeg har hørt om personer som bare har fått advarsler da, selv om de kjørte på traffikert veg. Jeg tviler på at politiet vil slå hardere ned på oss :roll:

8247932[/snapback]

Tar de dere blir det straff.

Og skjer det en ulykke gjelder ingen forsikringer slik at dere/foreldre må dekke hele skadeomfanget (kan bli ekstremt dyrt).

 

Og til sist. Også en gårsplass regnes som åpen for almenheten slik at samme regler gjelder der.

Lenke til kommentar
Akkurat ja.

Jeg har hørt om personer som bare har fått advarsler da, selv om de kjørte på traffikert veg. Jeg tviler på at politiet vil slå hardere ned på oss :roll:

8247932[/snapback]

 

Du har hørt om blablabla. Hvis politiet kommer over slike lovbrudd og ikke ilegger bøter og anlegger sak så gjør de faktisk en feil. Loven er ganske tydelig på dette punktet. Du kan selvsagt være heldig, men jeg vil si at det er rimelig dumt å ta sjangsen på det. Tenk om du er uheldig å kjører på en unge som plutselig springer ut i veien. Du kan risikere å bli drapsmann og som andre også har nevnt, så gjelder ikke forsikringer så du kan også risikere å bli gjeldsslave resten av livet, noe som heller ikke er så veldig kult. Tror nok at dere gjør lurest i å vente med denne KUUUULE aktiviteten til dere har fått mopedlappen:)

Lenke til kommentar

En venn av meg kjørte en venns ulovlig trimmet moped for to år siden. Han kjørte over fartsgrensen midt i veien og krasjet i en bil. Hele mopeden ble totalvrak og fronten og panseret på bilen ble ødelagt. Han som kjørte moped brakk den venstre foten og gikk med gips hele sommeren. Han slapp unna bøter. Eneste han måtte betale var mopeden.

 

Nå i sommer ble han politianmeldt av en fyr for å ha kjørt to stykker på en trimmet moped. De var begge beruset. Han har nå fått en bot på 2k han skal betale, hvis ikke han betaler må han fire dager i fengsel. Han fikk også ett halvt år utsettelse på billappen.

 

En annen venn av meg ble anmeldt samme dagen for å fyllekjøre med en trimmet lettmotorsykkel. Han fikk to år utsettelse og bot på nærmere 10k.

 

Så det lønner seg ikke å kjøre ulovlig for å si det slik. ;)

Lenke til kommentar
En venn av meg kjørte en venns ulovlig trimmet moped for to år siden. Han kjørte over fartsgrensen midt i veien og krasjet i en bil. Hele mopeden ble totalvrak og fronten og panseret på bilen ble ødelagt. Han som kjørte moped brakk den venstre foten og gikk med gips hele sommeren. Han slapp unna bøter. Eneste han måtte betale var mopeden.

 

Nå i sommer ble han politianmeldt av en fyr for å ha kjørt to stykker på en trimmet moped. De var begge beruset. Han har nå fått en bot på 2k han skal betale, hvis ikke han betaler må han fire dager i fengsel. Han fikk også ett halvt år utsettelse på billappen.

 

En annen venn av meg ble anmeldt samme dagen for å fyllekjøre med en trimmet lettmotorsykkel. Han fikk to år utsettelse og bot på nærmere 10k.

 

Så det lønner seg ikke å kjøre ulovlig for å si det slik. ;)

8249764[/snapback]

 

Du bør skaffe deg ny omgangskrets. :ermm:

 

 

Ontopic: Straffen for å kjøre uten gyldig førerkort er 2 års utsettelse på en evt. mopedlapp og 2 år på billappen (2 år fra du fyller 18).

Lenke til kommentar

OT: Vel, tenkte faktisk på en vanlig sommer med mine venner når jeg leste ekwathne's post :p Ikke det at jeg synes at det er forsvarlig på noen måte og vil heller ikke forsvare det stort, men må nevne at to fulle ungdommer på en moped/scooter ikke klarer å gjøre mye skade på andre en evt. seg selv (eller kan gi andre psykiske skader da men...)

Lenke til kommentar

Tror dere noen får mistanke om at vi ikke er 16 år?

 

Mvh,

TASan :ph34r:

8247876[/snapback]

 

Hvorfor skulle en 16åring med moped lappen kjøre opp og ned den samme gaten 1000 ganger?

Dere vekker nok litt mistanke.

Iriterer dere naboene nok så kan det jo hende de vill ha slutt på moroa deres.

Lenke til kommentar
OT: Vel, tenkte faktisk på en vanlig sommer med mine venner når jeg leste ekwathne's post :p Ikke det at jeg synes at det er forsvarlig på noen måte og vil heller ikke forsvare det stort, men må nevne at to fulle ungdommer på en moped/scooter ikke klarer å gjøre mye skade på andre en evt. seg selv  (eller kan gi andre psykiske skader da men...)

8252872[/snapback]

Der tar du veldig feil! Det er en veldig god grunn til at det blir slått veldig hardt ned på fyllekjøring. For det første har man ikke full kontroll når man kjører, kanskje ingen kontroll i det hele tatt, nervene blir sterkt svekket noe som øker risiooen for ulykke veldig mye. For det andre så kan man sette andres/egne liv i fare. Ved og for eksempel kjøre noe uventet slik at en bilist må svinge unna, og dermed skaper en ulykke. Han kan for eksempel kjøre på noen fotgjengere. De som sitter på mopeden blir lett saft dersom de frontkolliderer med en bil, for ikke å nevne buss/lastebil i moderat fart.

 

Så skjerp dere, kjør med måte, kjør ordentlig!

 

 

Tror dere noen får mistanke om at vi ikke er 16 år?

 

Mvh,

TASan :ph34r:

8247876[/snapback]

 

Hvorfor skulle en 16åring med moped lappen kjøre opp og ned den samme gaten 1000 ganger?

Dere vekker nok litt mistanke.

Iriterer dere naboene nok så kan det jo hende de vill ha slutt på moroa deres.

8267778[/snapback]

For det første så er alt dere gjør når dere to kjører ulovlig. Dessuten så er det ulovlig med unødvendig kjøring i tettbebygde strøk/nabolag forbudt. Dessuten kan det fort ende opp i en anmeldelse.

 

Dessuten er straffen relativt streng om dere blir tatt. Opp til 2 års utsettelse på lappen, samt bot som kan være på flere tusen!

 

Jeg og en kompis av meg får lov av faren hans til å kjøre scooter på gårdsplassen. Det tviler jeg på at er særlig ulovlig da vi ikke kommer opp i mer enn 5km/t. Men nå når vi kommer tidlig hjem fra skolen så liker vi å ta scooteren å kjøre rundt i gata. Da kommer vi opp i over 50km/t i en 30 sone. Vi prøver å holde fartsgrensa så godt vi kan da. Det er ikke mye trafikk og vi kjører når det ikke er folk ute å gå, bare tidlig på morgenen.

8247876[/snapback]

Hvorfor skulle ikke det være ulovlig? Man trenger ikke å kjøre mopeden i 1 km/h engang. Bare man "forsøker å føre kjøretøyet" heter det i reglene. Og det er ikke noe mer lov om dere kjører i gårdsplassen deres enn om dre kjører på veien.

Hvis dere absolutt må kjøre, så ta med dere mopeden på en henger til en veldig øde plass, så slipper dere å plage andre og dere slipper tanken på de veldig store problemene dere vil få dersom dere kjører på noen!

 

Det vi lurer på er hva som kan skje HVIS vi blir stoppet. Det er et gigantisk adrenalinkick å kjøre, og vi har nok blitt avhengige.

8247876[/snapback]

Gigantisk kick av å kjøre scooter i 50 km/h i ei 30-sone? Hjelpe meg... Skaff dere et liv! Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jaja, sorry for at jeg var vel uvitende og litt dum i hodet for noen måneder siden. Jeg har lært av mine feil, og vil ikke gjøre det igjen :)

 

Beklager, men jeg er ikke flink til å motta kritikk:

 

VI HAR ET LIV! :)

 

Sånn :)

Lenke til kommentar

Har nettop kjøpt meg en elskede Peugeot Speedfight 2. Fattn har en tomt på en industriplass, så jeg driver å kjører endel rundtom der av og til. En av tjommien min kjører i trafikken med faren etter. Han påstår dette er lovelig, som øvelseskjøring (ja, han har traf. grunnkurs). En annen venn av meg kjører no rundt i nabolaget midt på dagen. Er kun sivilsnut her klokken 12 om natta, en gang i blandt.

 

Jeg tror nok jeg skal holde meg på "lukket" område til jeg får lappen i september. Spørs om jeg klarer å motstå fristelsen. :cry:

 

Dessuten skal jeg snart ta moped oppkjøring, blir da litt trafikkjøring da! \o/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...