Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å reklamere for Happyhour?

EpziloN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om du sikter til noe spesiellt her nå, men så lenge du bare skriver Happy Hour fra kl 20-21 er det ikke noe problem. Problemet dukker vel opp nå du nevner at det er Happy Hour på en eller annen drikke med alkohol.

Alle vet jo uansett hva Happy Hour innebærer på en bar ;)

Lenke til kommentar

Nå er vel dette kun gjeldende rettspraksis basert på sosialdepartementets tolkning av at begrepet "Happy Hour" fremmer alkoholsalg. Dette da de fleste mest sannsylig vil oppfatte det som skjenking av nettopp billig alkohol.

Med tanke på overnevnte og alkohollovens formål med å begrense alkoholforbruket har derfor sosialdepartementet kommet frem til at reklame for Happy Hour er lovstridig.

Egentolkning av alkoholloven gjør at jeg ikke sitter med samme oppfatning som departementet. Hvertfall ikke om man alene legger alkohollovens § 9-2 til grunn for denne tolkningen. Dette da den spesifiserer at reklame for "alkoholholdig drikk" med mer enn 2,50 volumprosent alkohol er forbudt, og ikke ord og uttrykk nødvendigvis forbundet med disse. Derimot nevner den "samme merke eller kjennetegn", noe hvilket jeg heller ikke klarer å se at "Happy Hour" skal kunne gå under.

Men uansett, jeg kan heller ikke se at noen vil prøve dette for domstolene med det første. Uansett hvor mye dem mener departementets forståelse for alkoholloven er uriktig. Med mindre det er prøvd for retten allerede uten at jeg kan se å finne det? Noen som vet?

Lenke til kommentar

Er happy hour lovlig i seg selv da? Trodde det ikke var lovt å selge alkohol på tilbud, men kun til faste priser. Mao man kan ikke fluktuere prisene i noe som kan oppfattes som tilbudssalg, derimot er differensiering pga ulike dager ikke tilbudssalg, og derfor tillatt.

Noen som vet for sikkert?

Lenke til kommentar
Antar jo at "happy hour" på gjeldende bar er et fast fenomen som skjer ved samme tid, samme dag, hver uke. Ergo det er vel ikke på tilbud so to speak?

8279453[/snapback]

Alkoholloven §8.12

Forbud mot omsetning med rabatt.

Det er forbudt for innehavere av salgsbevilling å gi spesielle rabattilbud ved omsetning av alkoholholdig drikk.

Jeg antar det også omfatter happyhour, uten at det er spesifikt nevnt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...