Gå til innhold

Trenger litt hjelp!

Anbefalte innlegg

Heisann....... Jeg har akkurat kjøpt nytt hk og ram.... systemet er nå som følger:

Abit KD7 Raid ViaKT400

2x256mb pc2100

Xp 1800+@2000+ (luftkjølt)

Geforce2TI

40Gb WDC

20Gb WTC

Det jeg lurer litt på er om d er mulig for meg å klokke opp bere enn dette..... tempen er på 40-45 full load. Men på 2000+ stopper d..... Har hørt folk snakke om at d kan være pci,ram, hdd osv. som stopper meg, åssen kan jeg fikse dette????

Og Hva er Divider påhk????? 4:2:1 osv???? har dette med pci hastigheter å gjøre???? CPU er ikke opplåst og fsb ligger på 147! Noen som har noen gode råd og løsninger å komme med????? klarer rammen høyere fsb dersom det er kjøling på den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dividere og FSB bestemmes helt og holdent av type klokkegenerator og er derfor ofte forskjellig fra hovedkort til hovedkort.

Som du sikkert vet så skal AGP bussen være på 66MHz og PCI bussen skal være 33MHz.

Det som skjer når du forandrer FSB (AGP- og PCI-frekvensen er direkte generert av FSB) er at du også forandrer AGP- og PCI-frekvensen. Går du for høyt med disse frekvensene så hender det ofte at AGP-kortet og eventuelle PCI-kort setter grensen for hvor høy FSB du kan få. AGP-kort er ofte mer tolerante for høyere frekvens, så oftest er det evt. PCI kort som ikke klarer den høyere hastigheten. Minnebussen derimot er oftest "bare" avhengig av god nok RAM.

Når det gjelder dividere så bestemmes også disse av klokkegeneratoren. Men divideren kan i de aller fleste tilfeller ikke forandres. De er "programmert" i klokkegeneratoren og forandres automatisk etter hvilken FSB du har angitt.

Ta feks. en FSB på 133MHz, da blir AGP -> 133/2=66MHz og PCI -> 133/4=33MHz. Går du da opp til feks. 140MHz FSB blir AGP -> 140/2=70MHz og PCI 140/4=35MHz Dette går oftest bra hvis du har gode (les:kvalitet) kort i maskinen din. Går vi videre opp til feks. 150MHz FSB blir AGP -> 75MHz og PCI -> 37,5MHz. Nå er AGP og PCI frekvensen så høy at mange kort (Spesielt PCI) ikke takler denne frekvensen. Går vi enda høyere opp så _kan_ vi få helt andre frekvenser som kommer an på hvilke alternative dividere klokkegeneratoren er "programmert" med. Eks.: 166Mhz FSB = 83MHz AGP og 41,5MHz PCI !! Dette blir altfor høyt da de færreste kort takler så høye frekvenser. Men med andre dividere kan vi feks få: 166MHz FSB; 166/3=55,3MHz AGP og 166/5=33,2MHz PCI. Nå er riktig nok AGP-bussen underklokket, men alikevel _kan_ den totalte ytelsen være noe høyere enn tilsvarende med lavere FSB.

Dette ble mye tall og mange setninger men håper jeg fikk litt klarhet rundt dividere og FSB...

Vil du vite hvilke frekvenser/dividere ditt hovedkort støtter (Det står ikke alltid nevnt i håndboken _alle_ frekvensene) så må du lokalisere selve klokkegeneratoren på hovedkortet ditt. Chipen har oftest 48 ben og finnes i nærheten av Northbridge eller i nærheten av minneslotene. I umiddelbar nærhet av chipen skal det være en krystall på 14,3MHz. Når du har funnet den skriver du ned chipens produsent og typenummer, så laster du ned databladet fra produsentens hjemmeside.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...