cloud85 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Som så mange andre har jeg et håp om å komme inn på medisin. I den anledning må jeg ta noen realfag som jeg ikke har enda. 3MX er et av dem. Jeg har 2MX fra før, men fikk bare 3 i dette faget, da jeg egentlig ikke tok det så seriøst. Det jeg lurer på nå er om det er mulig å skaffe seg en god karakter i 3MX uten å ta 2MX på nytt. Jeg har hørt at hvis man tar 3MX så kan karakteren fra 2MX strykes, og da har jeg selvsagt ikke lyst til å ta dette faget på nytt hvis det ikke er absolutt nødvendig. Hvor mye bygger 3MX på 2MX? Noen sier at det nesten ikke bygger på hverandre i hele tatt, andre at det bygger mye på hverandre. Hva ville dere gjort? Burde jeg ta 2MX på nytt? Tusen takk Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Som så mange andre har jeg et håp om å komme inn på medisin. I den anledning må jeg ta noen realfag som jeg ikke har enda. 3MX er et av dem. Jeg har 2MX fra før, men fikk bare 3 i dette faget, da jeg egentlig ikke tok det så seriøst. Det jeg lurer på nå er om det er mulig å skaffe seg en god karakter i 3MX uten å ta 2MX på nytt. Jeg har hørt at hvis man tar 3MX så kan karakteren fra 2MX strykes, og da har jeg selvsagt ikke lyst til å ta dette faget på nytt hvis det ikke er absolutt nødvendig. Hvor mye bygger 3MX på 2MX? Noen sier at det nesten ikke bygger på hverandre i hele tatt, andre at det bygger mye på hverandre. Hva ville dere gjort? Burde jeg ta 2MX på nytt? Tusen takk 8247597[/snapback] 3MX bygger mye på 2MX, ikke tvil om d. Men har du den fra før, trengs strengt tatt ikke ny eksamen. Du bør selvfølgelig lese og regne oppgaver i 2MX boka, og når du blir varm i trøya kjør på med eksamensoppgaver (i 2MX). Etterhvert følger du samme prosedyre med 3MX, kan hende du kan kombinere (supplere) disse også. STÅ PÅ Lenke til kommentar
Dudli Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Karakterene fra 2MX blir stående uansett. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Du kan vel selv velge om du vil stryke karakterer du ikke trenger, fra vitnemålet ditt, er det ikke så? Uansett er det viktigste når det gjelder matematikkfagene her at du kan 2MX-stoffet bra, for 3MX er rett og slett en fortsettelse. Du går videre med mer innviklede metoder innen trigonometri, vektorer, derivasjon/integrasjon og sannsynlighet; det eneste som er "nytt" er vel egentlig rekker (noe som for øvrig er pensum i 2MZ). Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Hvis du har 2mx fra vgs kan du ikke stryke den ved å ta 3mx, de blir to separate karakterer. Men hvis du skal ta 3mx som privatist, så tror jeg du kan velge å ikke la den telle(3mx altså) hvis du blir misfornøyd med resultatet. 3MX er bare en fortsettelse av 2MX ja, og ikke spesielt vanskelig heller etter min mening. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Hvis du har 2mx fra vgs kan du ikke stryke den ved å ta 3mx, de blir to separate karakterer. Men hvis du skal ta 3mx som privatist, så tror jeg du kan velge å ikke la den telle(3mx altså) hvis du blir misfornøyd med resultatet. 8250787[/snapback] Dette var dette jeg tenkte trådstarter kanskje kunne gjøre med 2MX-karakteren, for det hørtes jo ut som om den ikke var ønskelig å ha. Det er da vel ingen som kan tvinge noen til å ha en karakter på vitnemålet hvis de ikke vil, forutsatt at de har nok fag/timer til å få vitnemålet godkjent uten? Lenke til kommentar
Aquageek Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Jeg vet ikke hvordan det er med regler ang. stryking av karakterer, men: Siden 2MX er et inntakskrav til medisin, tror jeg det vil bli problematisk å stryke denne karakteren , uansett om det mulig eller ikke, selv om man har timer nok. En mulighet vil være å ta 3MZ og så stryke 2MX, da vil man oppfylle inntakskravene, HVIS man kan stryke karakteren. Endret 27. mars 2007 av Aquageek Lenke til kommentar
hungry hippo Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 3MX privatisteksamen er ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg tok det faget som privatist mens jeg var på mitt tredje år på videregående. Utdypning i matte har et latterlig lavt nivå i Norge i forhold til ellers i verden. Mitt inntrykk er at 3MX privatisteksamen er enklere enn å følge vanlig undervisning. I hvert fall for meg, fordi jeg ofte gjør feil på småprøver og er treg når jeg løser oppgaver. På en privatisteksamen har man veldig god tid og oppgavene er enkle så lenge man har forstått de grunnleggende konseptene som introduseres i 3MX bøkene. 2 uker med intensiv lesing og du er sikret en 5'er hvis du har en sans for logikk. Hadde jeg vært deg ville jeg ha beregnet hvor mange poeng jeg trenger for å komme inn på medisin, for så bestemme om jeg trenger å ta opp igjen 2MX. Hvis du trenger flere poeng, så er det billige poeng å ta. Jeg har ikke hørt at man kan stryke 2MX karakteren ved å ta 3MX, men jeg tok 3MX eksamen for 2 år siden, så kanskje det har kommet nye regler. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Hvis du har 2mx fra vgs kan du ikke stryke den ved å ta 3mx, de blir to separate karakterer. Men hvis du skal ta 3mx som privatist, så tror jeg du kan velge å ikke la den telle(3mx altså) hvis du blir misfornøyd med resultatet. 8250787[/snapback] Dette var dette jeg tenkte trådstarter kanskje kunne gjøre med 2MX-karakteren, for det hørtes jo ut som om den ikke var ønskelig å ha. Det er da vel ingen som kan tvinge noen til å ha en karakter på vitnemålet hvis de ikke vil, forutsatt at de har nok fag/timer til å få vitnemålet godkjent uten? 8250975[/snapback] Jeg er relativt bombesikker på at man ikke bare kan stryke en karakter helt uten videre selv om man likevel tilfredstiller kravene for generell studiekompetanse. Spurte studieinspektøren på skolen om det engang, og da var hvertfall svaret nei. Han kan imidlertid ta det om igjen som privatist å la den nye karakteren telle, men da vil han jo automatisk bli vurdert i sekundærkvoten (tror det heter noe sånt).. Lenke til kommentar
Dudli Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Jeg kan i så fall styrke mine privatist eksamener. Er dessverre ikke sikker på om det gjelder andre fag. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Jeg er relativt bombesikker på at man ikke bare kan stryke en karakter helt uten videre selv om man likevel tilfredstiller kravene for generell studiekompetanse. Spurte studieinspektøren på skolen om det engang, og da var hvertfall svaret nei. Han kan imidlertid ta det om igjen som privatist å la den nye karakteren telle, men da vil han jo automatisk bli vurdert i sekundærkvoten (tror det heter noe sånt).. 8257762[/snapback] OK, jeg gir meg - du har sikkert rett. Pussig sak da, egentlig - skulle jo intuitivt tro en kunne gjøre som en ville i slike saker? Du har også rett i at han blir vurdert i ordinærkvoten etter å ha forbedret karakterer. Å ta tilleggsfag, vil derimot ikke ha innvirkning på dette. Lenke til kommentar
cloud85 Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Jeg snakket med dem på privatistkontoret, og han sa at man kunne stryke karakteren. dette gjalt da hvis man hadde faget på høyere nivå. Dette vil si at jeg kan la 2mx karakteren bli stående og stryke 1mx, hvis det hadde vært ønskelig. Da blir det stående at jeg har tatt faget, og timetall, men ikke karakter. Men synes det var litt vagt, for det gikk visst litt på den enkelte skolen. Han lurte på om jeg hadde et godt forhold til skolen min, for da var det større sjanse for at de gjorde dette. Men bare hvis man har høyere nivå som privatist altså. Håper hvertfall det fungerer sånn, for har lite lyst til å ta et fag på nytt hvis det ikke er nødvendig, blir bortkasta tid. Det er ca tre år siden jeg tok 2mx, men håper virkelig at det går bra å ta 3mx likevel. Denne gangen har jeg jo tenkt å prioritere faget Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Det må du ikke finne på å gjøre! Hvis jeg ikke er helt på jordet er situasjonen slik: Hvis du tar eksamen i et fag som bygger på et annet kan du ikke forbedre karakteren som bygges på, (3mx bygger f.eks på 2mx) og begge blir stående på vitnemålet. Jeg går ut ifra at du som vil inn på medisin egentlig ikke har "råd" til å ha en 3er på vitnemålet, særlig ikke en som ikke under noen omstendigheter kan forbedres. I steden anbefaller jeg deg å lese på både 2mx og 3mx, og ta 2mx eksamenen først, og 3mx eksamenen etterpå. På den måten "tar du to fluer i en smekk" og får forhåpentligvis to flotte 6ere på vitnemålet:p Lenke til kommentar
GeO Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Det høres jo faktisk ut som en ganske god plan, det som beerformyhorses sier. Spesielt med tanke på at du uansett bør lese deg opp på 2MX-stoff for å ha et godt utgangspunkt for å fikse 3MX. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå