Xenofil Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Installasjon av programmer må jo være et langt større mareritt på wintendo enn på noen linux-distro. 8261009[/snapback] Kan du utdype det litt nærmere? De aller fleste programmer jeg har installert holder det med et par museklikk. I de linux distroene jeg har prøvd var det en god del mer knoting enn som så. Jeg aner ikke hva "Cubase, soundforge + dx/vst effekter og synther" er, så du får finne ut av det selv. "Kommunisere med xbox og mediacenter på stuen" er iallefall ikke noe problem. 8261009[/snapback] Bra at noe går problemfritt på linux og Cubase osv er musikkprogrammer. Bare for å ha sagt det, så er ikke jeg noe MS fanboy. Snarere tvert imot innser jeg at open source er veien å gå. Men før linux blir mer brukervennlig for mannen i gata og det blir bedre kompabilitet mot både hardware og software, så vil det være et OS forbeholdt de med litt større interesse for data en tanten min for å si det sånn. Endret 28. mars 2007 av Xenofil Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Når den dagen kommer skal jeg holde kjeft. Jeg skal til og med vurdere å prøve en distro hvis jeg slipper å måtte skrive kommandoer til krampen tar meg bare for å mounte diskene, etterfulgt av enda mer knoting for å fa tilgang til dem. Deretter begynner marerittet som heter installasjon av programmer og ikke minst hvor de ble av etter de var installet. Hvordan jeg i det hele tatt startet dem tok meg 30 min å finne ut av.8260569[/snapback] Installasjon av programmer må jo være et langt større mareritt på wintendo enn på noen linux-distro.8261009[/snapback] Kan du utdype det litt nærmere? De aller fleste programmer jeg har installert holder det med et par museklikk. I de linux distroene jeg har prøvd var det en god del mer knoting enn som så.8261898[/snapback] Vanligvis kan du gjøre det enkelt fra kommandolinje med:aptitude install [programnavn] (debian / ubuntu) emerge [prgoramnavn] (gentoo / sabayon) Så lastes de ned, installeres og settes opp automatisk. Ellers har du grafiske programmer som Synaptic og Yast og Click'n'Run. Bare for å ha sagt det, så er ikke jeg noe MS fanboy. Snarere tvert imot innser jeg at open source er veien å gå. Men før linux blir mer brukervennlig for mannen i gata og det blir bedre kompabilitet mot både hardware og software, så vil det være et OS forbeholdt de med litt større interesse for data en tanten for å si det sånn.8261898[/snapback] Jeg er helt sikker på at GNU/Linux passer mye bedre for "tanten" enn det Wintendo gjør. - Det er langt fra forbeholdt folk med "spesiell datainteresse" lenger. Last ned sabayon og se selv. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Det er godt at ikke alle medier svelger pressemeldingene til Microsoft like rått som hw.no presterte med artikkelen sin: http://www.dagensit.no/finans/article10586...l=article_title Jeg etterlyser noe mer kritisk sans i fremtiden. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Den neste som poster mer om windows vs linux, eller hva som er bra med linux nå får seg en advarsel + slettet post. Ikke fordi det dere nødvendigvis kommer med er pisspreik - MEN. Det er OFF TOPIC . Ok? Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Tok fram kalkulatoren bare for morro skyld:Vista sine utviklingskostnader var $6 mrd. Vista OEM Ultimate starter på 1582 i prisguiden. Vista OEM business starter på 1150. Hvis vi da går ut fra at gjennomsnittsprisen til de 20millioner solgt vista-lisensene er den samme som for OEM business, altså kr 1150. Har MS allerede den første måneden tjent: 1150kr*20mill = 23 mrd kr ~ $3,8 mrd Går vi ut fra at gjennomsnittsprisen tilsvarer OEM ultimate, 1582kr: 1582kr*20mill = 31,6 mrd kr ~ $5.2 mrd Nå er det altså to måneder siden vista sin release, da kan vi kanskje gange inntektene med 2... Altså har MS allerede tjent inn utviklingskostnadene til den Windows versjonen med de høyeste utviklingskostnadene noensinne, med god margin. 8251505[/snapback] Hadde vært greit å vite hvor mange prosent av retailprisen som tilfaller de forskjellige leddene fra MS til forbruker. De har kanskje solgt vista for mellom 4 og 5 mrd. Men MS sitter neppe igjen med hele fortjenesten selv. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Tok fram kalkulatoren bare for morro skyld:Vista sine utviklingskostnader var $6 mrd. Vista OEM Ultimate starter på 1582 i prisguiden. Vista OEM business starter på 1150. Hvis vi da går ut fra at gjennomsnittsprisen til de 20millioner solgt vista-lisensene er den samme som for OEM business, altså kr 1150. Har MS allerede den første måneden tjent: 1150kr*20mill = 23 mrd kr ~ $3,8 mrd Går vi ut fra at gjennomsnittsprisen tilsvarer OEM ultimate, 1582kr: 1582kr*20mill = 31,6 mrd kr ~ $5.2 mrd Nå er det altså to måneder siden vista sin release, da kan vi kanskje gange inntektene med 2... Altså har MS allerede tjent inn utviklingskostnadene til den Windows versjonen med de høyeste utviklingskostnadene noensinne, med god margin. 8251505[/snapback] Hadde vært greit å vite hvor mange prosent av retailprisen som tilfaller de forskjellige leddene fra MS til forbruker. De har kanskje solgt vista for mellom 4 og 5 mrd. Men MS sitter neppe igjen med hele fortjenesten selv.8264650[/snapback] Det har jeg svart på før i tråden. Det er sannsynlig at de sitter igjen med noe slikt som dette, fordi jeg har tatt hensyn til en del ting da jeg valgte hvilke utsalgspriser jeg brukte i beregningen. Jeg brukte de billigste prisene på OEM utgavene av Vista som er å oppdrive. Da gjelder: - Den gjennomsnittlige utsalgsprisen er høyst sannsynlig langt høyere enn det jeg regner med her. Prisene på Vista varierer mellom kr 1000-5000 og retailprisen starter godt over de prisene jeg benytter. - De prisene jeg bruker er de laveste i prisguiden. På grunn av vanlig konkurranse blandt utselgerne har trolig ikke de som selger den billigst i prisguiden en avanse som det er noe poeng i å ta hensyn til i et så grovt estimat. Trolig er gjennomsnittlig utsalgspris det dobbelte av hva jeg har regnet med uansett. Derfor er det også lite poeng i å ta hensyn til moms, toll og lignende. Dessuten vet vi at: - Alle andre enn microsoft klarer å trykke omslag, pakke ned, trykke dvd-plater og transportere for nesten ingenting pr enhet. Du kan jo kjøpe filmer på elkjøp eller play.com helt ned i 40kr. - inkl avgifter og fortjenste til selger og distributør. Så hvorfor skal det være dyrere for microsoft? - Markedsføringskostnadene er ikke noe vi burde ta hensyn til i et slikt estimat fordi Microsoft (og evt partnere) bestemmer disse i alle høyeste grad selv. Det er faktisk ikke sikkert de hadde behøvd å markedsføre det selv overhode utover det å gå ut med en pressemelding. Dessuten baserer markedsføringen seg på å bygge merkevarenavnet Microsoft, som gjelder en lang rekke produkter, og er derfor vanskelig å knytte direkte til Vista-regnskapet. Edit: Samtidig er det nå to måneder siden Vista ble lansert og de tallene i estimatet og i artikkelen gjelder kun for den første måneden mellom 30.januar og 28.februar. Altså kan vi anta at inntektene siden lanseringen er det dobbelte av hva jeg har kommet fram til i estimatet. Endret 29. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Ta Dell, for eksempel. Du tror vel ikke alvorlig at de betaler like mye for en Vista-lisens som du og jeg gjør i en nettbutikk? Det er de store OEM-produsentene som virkelig drar opp tallet på solgte lisenser. For øvrig er regnestykket ditt såpass spekulativt at jeg ikke kan ta det seriøst. At Microsoft tjener penger på det de gjør er det vel liten tvil om, men hvor mye de faktisk tjener vet hverken du eller jeg. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Ta Dell, for eksempel. Du tror vel ikke alvorlig at de betaler like mye for en Vista-lisens som du og jeg gjør i en nettbutikk? Det er de store OEM-produsentene som virkelig drar opp tallet på solgte lisenser. Flere har jo rapportert om heftige avslag i prisen når de har ringt inn til Dell og overtalt dem til å selge en maskin uten Windass, så de store aktørene må nok betale en del for OEM-lisenser de også. Men at de får det noe billigere enn du må betale gjennom Komplett o.l. tviler jeg ikke på. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 1. Ta Dell, for eksempel. Du tror vel ikke alvorlig at de betaler like mye for en Vista-lisens som du og jeg gjør i en nettbutikk? Det er de store OEM-produsentene som virkelig drar opp tallet på solgte lisenser. 2. For øvrig er regnestykket ditt såpass spekulativt at jeg ikke kan ta det seriøst. At Microsoft tjener penger på det de gjør er det vel liten tvil om, men hvor mye de faktisk tjener vet hverken du eller jeg. 8280788[/snapback] 1. Jeg har ikke noen grunn til å tro noe annet. De som har bedt om å få igjen pengene for OEM lisenser eller de som har fått kjøpt uten OS har fått igjen omtrent det samme som OEM lisensene koster i butikken. Det er dessuten ikke pc-leverandørene som betaler for lisensen, men du som kjøper maskinen. 2. Det er et grovt estimat, men jeg har tatt ganske mye hensyn ved å velge de billigste prisene isteden for å prøve å gjette på noen gjennomsnittspris. - Altså går "spekulasjonene" mine i fordel MS. Hvorvidt akkurat du tar det seriøst, kan jeg ikke si at jeg bryr meg mye om. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg kom over denne artikkelen: Only 244 Genuine Windows Vista's Sold in China 244 i et land med over 1300000000 innbyggere. Det er én lisens per 5,3 millioner innbyggere. Hadde Norge hatt et like lavt salg per innbyger ville det vært solgt 0,86 lisenser her i landet. Joda, det er nok mye piratkopiering, men likevel. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Hehe, på 2 uker. 18 stk om dagen! Ikke akkurat så veldig lang kø... Men uansett, f.eks. denne artikkelen her: http://www.pcworld.com/article/id,114873-page,1/article.html Den er litt gammel, men tviler på at det har forandret seg så mye. China's piracy rate remains at 96 percent--of all software sold, only 4 percent is legitimately licensed. Uansett, om vi regner med at disse 244 lisensene er 4%, så er det fortsatt under 6000 lisenser.. Men, iflg artikkelen du henviser til, selges jo Vista til 1$ på gata... Tipper den store synderen her er piratkopiering ja... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Nå kom jeg til å tenke på at noen av de 244 lisensene kan ha vært solgt til turister og f.eks amerikanske bedrifter med kontorer i Kina. Hvis la oss si halvparten er solgt til turister og amerkanske bedrifter i Kina og andelen på 96% holder stikk (noe jeg ikke tror den gjør, jeg tror den er høyere) så betyr det bare ca ~3000 eksemplarer av Vista i Kina, inkludert de piratkopierte. Skal jeg gjette så ligger vel piratkopieringsprosenten av Vista på over 99,5% der. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Kina eller Kina med Taiwan? Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Tipper den store synderen her er piratkopiering ja... 8416604[/snapback] Ja, men en annen faktor er at Kina har offisielt sagt at de vil satse på Linux. Og slike "beskjeder fra oven" har en tendens til å bli førende i totalitære land. Så man skal ikke se bort fra at mannen i gata følger oppfordringen i stor grad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå