Kaiuss Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Kjøpte "God of War" til min splitter nye PS3 igår, men kom over et problem da jeg skulle spille det: spillet fyller ikke ut hele skjermen på LCD'en min, selv om jeg har satt det (spillet) i widescreen-modus. Input'en til tv'en er 576p over HDMI, men det virker som tv'en viser et bilde i 720p og rett og slett lar det være en svart firkant rundt hele bildet som genereres av spillet. Noen som skjønner hva jeg mener og har et forslag til hvordan dette kan løses? Er redd for å ende opp med "image retention" hvis jeg bruker for mange timer på GoW... Ellers er jeg imponert både av maskinen, av Motorstorm og av God of War... Det eneste som ikke er spesielt bra er triggerne på håndkontrollen - de føles veldig upresise og plastikkaktige... (sikkert delvis fordi de er laget av nettopp plastikk... duh!) Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Image retention, altså at det "brenner" seg? Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 I såfall skal du ikke være redd. LCD'en din kommer ikke til å brenne seg! Spill i vei! Lenke til kommentar
Kaiuss Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 I såfall skal du ikke være redd. LCD'en din kommer ikke til å brenne seg! Spill i vei! 8247302[/snapback] Mnja, står en advarsel i manualen til Panasonic-tv'n min om at det å la skjermen vise f.eks. et 4:3-bilde over lengre tid kan føre til såkalt "ghosting", og at dette i så fall ikke dekkes av garantien - er derfor jeg er litt ute etter å finne ut om det fins noen smarte triks for å unngå den svarte firkanten. Foreløpig planlegger jeg (som en midlertidig løsning selvfølgelig... ) å koble til en vanlig CRT-tv via AV Multi out-kontakten (i tillegg til LCD'en via HDMI), og heller bytte om internt i PS3'en. For God of War skal spilles - prøvde noen minutter igår, og det var nok til å få meg hektet..! Lenke til kommentar
Kaiuss Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Image retention, altså at det "brenner" seg? 8247296[/snapback] Ja, forsåvidt. Problemet er imidlertid ikke brenning (som på plasmaskjermer), men at piksler kan få forskjellig lading (slik jeg har forstått det). Enkelte steder står det at dette i tilfelle vil forsvinne av seg selv, mens andre steder (f.eks. i manualen til tv'n min) står det at det kan bli permanent... Usikker på om dette er noe problem i praksis, men i og med advarselen i manualen så... Lenke til kommentar
kewell79 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) gå inn på settings og display og fjern 720p og 1080i da sitter du igjen med 576p og da burde ikke du få 720p iallfall Endret 27. mars 2007 av kewell79 Lenke til kommentar
Bromlexl Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Det var merkelig. For jeg har ikke dette problemet. Jeg kjører det gjennom HDMI og får ikke den kanten på GOW. Fikk den på Resident Evil 4. Men skjermen min står på 720p. Hmm, å det var 16:9 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Usikker på om dette er noe problem i praksis, men i og med advarselen i manualen så... 8247456[/snapback] De skriver det ofte bare for å avskrive seg ansvar i tilfelle det skjer noe. Med mindre det er en litt gammel eller billig skjerm ville jeg ikke fryktet noe så lenge du ikke lar den stå sånn i mer enn 10 timer om gangen kanskje. Lenke til kommentar
Kaiuss Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 gå inn på settings og display og fjern 720p og 1080i da sitter du igjen med 576p og da burde ikke du få 720p iallfall 8247492[/snapback] Det er en mulig idé ja..! Får teste når jeg kommer hjem... Lenke til kommentar
Kaiuss Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Det var merkelig. For jeg har ikke dette problemet. Jeg kjører det gjennom HDMI og får ikke den kanten på GOW. Fikk den på Resident Evil 4. Men skjermen min står på 720p. Hmm, å det var 16:9 8247508[/snapback] Ja, kan jo fort vekk være en design-/funksjonsgreie med tv'n min, jeg kjører nemlig med akkurat de samme innstillingene. Det irriterende er at jeg har en mulighet for å velge "4:3 fullt bilde" når jeg kjører 1080i over HDMI (som om jeg noen gang skulle ha bruk for det... , men ikke når PS3'en kjører ut 576p-signal..! Lenke til kommentar
starfucr Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Har ikke noe problem med GOW har en panasonic 42 plasma. Sjekka ikke hva den kjørte det i. må være tv oppsett problem. Lenke til kommentar
Jimmith Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) De ps2 spillene jeg har testet så langt gjør det samme på min tv (samsung f71 1080p). Både Rayman raving rabbids og FF12 får svart ramme hos meg. Jeg trodde dette hadde noe med emuleringen å gjøre? Endret 27. mars 2007 av Jimmith Lenke til kommentar
Kaiuss Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) De ps2 spillene jeg har testet så langt gjør det samme på min tv (samsung f71 1080p).Både Rayman raving rabbids og FF12 får svart ramme hos meg. Jeg trodde dette hadde noe med emuleringen å gjøre? 8247938[/snapback] Det jeg sitter og lurer på er om tv'n forsåvidt viser bildet i 576p, men at selve spillet bare inneholder informasjon til å fylle 480p. Det forklarer likevel ikke hvorfor det er svarte kanter til høyre og venstre (og ikke bare oppe og nede). En mulig forklaring kan jo være at det er emuleringen da ja... På den annen side var det vel en fyr litt lenger opp her som ikke hadde samme problemet? Skal teste på en standard-tv når jeg kommer hjem for å se om det samme skjer der (i så fall er det emuleringen). EDIT: når jeg tenker etter testet jeg med vanlig SCART-kontakt rett i tv'n igår kveld - samme svarte boksen. Ut fra dette kan det vel virke som det er emuleringen som gjør dette, men at noen tv'er klarer å zoome inn slik at de svarte kantene ikke vises..? Endret 27. mars 2007 av Kaiuss Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Er det ikke bare å sette Display setting til automatisk så skifter PS3 oppløsningen atomatisk til 480p hvis det er kun dette spille kan vises i, er slik hos, funker så det suser. Lenke til kommentar
Kaiuss Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Er det ikke bare å sette Display setting til automatisk så skifter PS3 oppløsningen atomatisk til 480p hvis det er kun dette spille kan vises i, er slik hos, funker så det suser. 8248089[/snapback] Har du PAL-versjonen? På min PAL-maskin fins ikke 480p som output-alternativ, og jeg tror jeg har display settings på automatisk fra før av... Den skifter automatisk fra 1080i til 576p, for å si det sånn... Kan være at tv'n min ikke støtter lavere oppløsninger enn 576p, og derfor MÅ vise bildet i den oppløsningen. Hmmm. Lenke til kommentar
Lokiboki Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 På min lcd tv skjer akkurat det samme.. Tror det rett og slett er emuleringen, men er ikke noe jeg plages av. Hadde jo uansett vært en fordel om det kunne fikses slik at man fikk full skjerm uten svarte kanter Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Noen som kan ta bilde så vi får se hvor stor den kanten er? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå