Sjarmedez Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Forskudd på arv Min samboer og hans søster har arvet en kvart del hver av gården de er oppvokst på. Delene de har arvet har de fått fra sin mor. Den siste halvdelen av gården eier far i huset. Siden det er søster til min samboer som har odelen på gården, så vil vi begynne og etablere oss ved å bygge nytt hus på evt. en tomt her på gården. Siden samboeren min faktisk eier en kvart del av denne gården, og mest sannsynligvis vil nok far i huset dele sin halvdel til de to, da vil det vel si at søster må betale samboeren min ut av gården med en halvdel av gårdens verdi siden hun skal ha hele gården? Kan hun betale han ut av gården nå, hvis hun har mulighet til det? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Kan hun betale han ut av gården nå, hvis hun har mulighet til det? 8247175[/snapback] Det er ikke tillatt å selge arv man venter på, jfr arveloven §44. "§ 44. Ingen må avhende eller pantsetje arv han ventar. Det same gjeld den rett ein arving har i eit uskift bu." Grunnen til det er blant annet at det er en del usikkerhet rundt arv. Lenke til kommentar
Sjarmedez Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 aha;) takk for svar! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 aha;) takk for svar! 8248448[/snapback] En alternativ løsning kan jo være at faren overdrar gården med en gang, og eventuelt betinger seg rett til å bo der, osv. Ellers kan det jo hende man kan trikse seg rundt "salgsforbudet" med diverse avtaler, uten at jeg vet noe om hvordan. Men utgangspunktet er ihvertfall at man ikke kan disponere over arv man ikke har fått (ei heller noe annet man ikke eier, forsåvidt..). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå