samepus Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Oppslutningen om statskirken I juni 2006 viste en meningsmåling at 40 prosent mente vi burde opprettholde statskirken. Det var en økning på 12 prosentpoeng på ett år. Samtidig hadde antallet som ville skille kirke og stat sunket med 6 prosentpoeng til 36 prosent. Antallet usikre var redusert fra 30 til 24 prosent. Målingen var utført av Opinion for Aftenposten. Lederen av utvalget, Kåre Gjønnes, sa at målingen var meget interessant, men mente en enkelt måling var for lite å bygge på. <Først neste år får vi vite om dette er uttrykk for en ny utvikling>, sa Gjønnes. Biskop Gunnar Stålsett var ikke overrasket over målingen. >Den nye trend i målingen vil mane til ettertanke og nøkternhet i utvalget som utreder stat og kirke. Det vil være viktig at Gjønnes-utvalget presenterer tydelige alternativer>, sa biskopen. Og så, endelig er høringsresultatene klar. http://www.bt.no/innenriks/article351391.eceFlertallet vil ha statskirke Grasrota vil beholde statskirken, mens proster og biskoper vil avvikle den. Det viser den endelige oppsummeringen av høringsuttalelsene om forholdet stat-kirke. Den andre og oppsummerende rapporten fra Stiftelsen Kirkeforskning (Kifo) ble overlevert kirkestatsråd Trond Giske (Ap) mandag. Rapporten oppsummerer høringsuttalelsene til Gjønnes-utvalgets innstilling om forholdet mellom staten og Den norske kirke. Rapporten viser at det blant de lokale instansene, både de kirkelige og offentlige, er klart flertall for å videreføre dagens ordning og å forankre Den norske kirke i Grunnloven. Blant kirkens instanser på mellomnivå og sentralt nivå – proster, biskoper og bispedømmeråd – er det klart flertall for å endre dagens ordning og forankre Den norske kirke i en egen kirkelov. Tros- og livssynssamfunnene utenfor statskirken ønsker å endre dagens ordning og likestille statskirken med øvrige tros- og livssynssamfunn ved hjelp av en felles lovgiving. <Vi må imøtekomme flertallet som ønsker en fortsatt grunnlovsforankret statskirke. Vi kan ikke overse så mange høringssvar. Dette har tross alt vært en av tidenes største høringsrunder, hvor 2.500 ulike instanser ble invitert til å delta og hvor vi fikk inn 1.750 svar>, sier Trond Giske. Så blir vi ikke kvitt statskirken denne gangen heller. Endret 27. mars 2007 av samepus Lenke til kommentar
samepus Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Beklager overskiften. Det skulle være <VI BLIR IKKE KVITT STATSKIRKEN> Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Du kan endre overskriften ved å trykke "Rediger" i bunnen av den første posten. Forøvrig er jeg ikke helt sikker på om jeg er for eller imot statskirken. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Jeg føler ikke statskirken er noen nødvendighet, heller ikke kristendommen som statsreligion, siden Ola Nordmann ikke er kristen lenger. Lenke til kommentar
samepus Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Du kan endre overskriften ved å trykke "Rediger" i bunnen av den første posten. Forøvrig er jeg ikke helt sikker på om jeg er for eller imot statskirken. 8246832[/snapback] Så lenge staten kan dirigere kirkens læresetninger blir det hele bare patetisk. Jeg vet at dette er å sette saken på spissen, men ville vi akseptert at pedofile fikk bli prester? Det er ikke forbudt å være pedofil. Det er pedofile handlinger som er forbudt. Konklusjonen må være at en pedofil kan bli prest på samme måte som en homse. Alt dette står i sterk kontrast med de krav Bibelen setter til en menighetsforstander, prest eller eldste. Bibelen sier blant annet at denne personen skal være en mann som har uklanderlig rykte og som holder seg til én kvinne. Ikke mann. Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Nei, det burde ikke være homofile eller pedofile prester. Hvorfor dere ateister skal bry dere så mye om dette i det hele tatt, har jeg aldri forstått.. Lenke til kommentar
samepus Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Nei, det burde ikke være homofile eller pedofile prester. Hvorfor dere ateister skal bry dere så mye om dette i det hele tatt, har jeg aldri forstått.. 8246929[/snapback] Jeg er ikke ateist. Jeg er motstander av statskirken. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Ta deg to minutter til å lese noen av samepus' innlegg, og du vil se at hun er absolutt ingen ateist. Endret 27. mars 2007 av Skarstad Lenke til kommentar
samepus Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Ta deg to minutter til å lese noen av samepus' innlegg, og du vil se at han er absolutt ingen ateist. 8246940[/snapback] Han? Hun, om jeg må be. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Nei, det burde ikke være homofile eller pedofile prester. Hvorfor dere ateister skal bry dere så mye om dette i det hele tatt, har jeg aldri forstått.. 8246929[/snapback] nessj... Jeg betaler skatt for at dere skal ha kirka deres. Derfor skal alle ha noe å si hvordan kirka skal styres, og være. Starter jeg en bedrift, kan ikke jeg la være å ansette en mann, bare fordi han er homofil, hvorfor skal kirka kunne la være å ansette en homofil? den homofile betaler skatt til kirka han å, og han burde ha like stor rett som meg til å bli prest eller whatever. Lenke til kommentar
Graut Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Jeg vet at dette er å sette saken på spissen, men ville vi akseptert at pedofile fikk bli prester? 8246909[/snapback] Det er nesten det samme som å si at en homofil ikke burde jobbe i en barnehage. Står du bak det, også, eller? Nei, det burde ikke være homofile eller pedofile prester. Hvorfor dere ateister skal bry dere så mye om dette i det hele tatt, har jeg aldri forstått.. 8246929[/snapback] At dere i det hele tatt sammenligner pedofili og homofili viser deres ignoranse ovenfor den virkeligheten dere ungår. Grunnen til at vi bryr oss? Vel, det har vært tilfeller av steininger i muslimske land, der de er dømt etter teokratiets lover - Bryr du deg? Hvorfor/Hvorfor ikke? Det handler om å behandle medmennesker som medmennesker, uavhengig om det supernaturlige eksisterer eller ikke. Endret 27. mars 2007 av Graut Lenke til kommentar
samepus Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Jeg vet at dette er å sette saken på spissen, men ville vi akseptert at pedofile fikk bli prester? 8246909[/snapback] Det er nesten det samme som å si at en homofil ikke burde jobbe i en barnehage. Står du bak det, også, eller? Nei, det burde ikke være homofile eller pedofile prester. Hvorfor dere ateister skal bry dere så mye om dette i det hele tatt, har jeg aldri forstått.. 8246929[/snapback] At dere i det hele tatt sammenligner pedofili og homofili viser deres ignoranse ovenfor den virkeligheten dere ungår. Grunnen til at vi bryr oss? Vel, det har vært tilfeller av steininger i muslimske land, der de er dømt etter teokratiets lover - Bryr du deg? Hvorfor/Hvorfor ikke? Det handler om å behandle medmennesker som medmennesker, uavhengig om det supernaturlige eksisterer eller ikke. 8250950[/snapback] Jeg ser ikke noe galt i en homofil barnehageansatt. Hvorfor skulle jeg det? Men svar heller på det jeg spurte om i stedet for å moralisere over mitt ståsted. Lenke til kommentar
samepus Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Nei, det burde ikke være homofile eller pedofile prester. Hvorfor dere ateister skal bry dere så mye om dette i det hele tatt, har jeg aldri forstått.. 8246929[/snapback] nessj... Jeg betaler skatt for at dere skal ha kirka deres. Derfor skal alle ha noe å si hvordan kirka skal styres, og være. Starter jeg en bedrift, kan ikke jeg la være å ansette en mann, bare fordi han er homofil, hvorfor skal kirka kunne la være å ansette en homofil? den homofile betaler skatt til kirka han å, og han burde ha like stor rett som meg til å bli prest eller whatever. 8250709[/snapback] Jeg mener at vi ikke er tjent med en statskirke. Det kristne budskap drukner i politisk korrekthet Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Denne tråden oppfordrer ikke til debatt, er bare et sitat fra en side og en punchline til slutt. Tråder i dette forumet skal diskutere en sak og oppfordre til debatt. Stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg