amdorintel Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Hva kan jeg koble til for og se om min psu holder mål under last? amp og volt.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Det finnes ofte tester på nettet hvor det allerede har gjort det, bare å google på review og din psu. Ellers er det enkelt å måle spenning (Volt), bare å måle mellom de to lederne du vil sjekke. Strøm (amper) er litt vanskeligere. Tilkobles i serie med den ene lederen. De fleste multimetre har en begrensning på 10A, skal du over det så må du ofte ha et tangampermeter. Det har en klo som kan åpnes slik at kabelen legges gjennom kloa (fortsatt kun en leder om gangen). Uansett må du nok modifisere kablene slik at du får målt det du skal. Et annet problem er jo å måle under ulik belastning. De fleste testene stapper pcen full av krevende kort (sli og det man måtte ha liggende). en annen mulighet er at du kan kjøre strømforsyningen utenom pc og belaste den med en egen last du setter sammen. Lenke til kommentar
amdorintel Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Tenkte og måle min under last da på 12v og muligens på skjermkort...for og se om den holder mål.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Det enkleste er å bruke ett voltmeter eller ett multimeter innstilt på dc volt og måle mellom + og - lederne under last. Ideelt så skal det ligge rundt 12v +/- 3% (11,64-12,36). Men det forutsetter at måleinstumentet er kalibrert og viser riktig, og helst at det er et rms instrument (mer nøyaktig). Mange hovedkort har jo også innebygd målesystemer, som viser slike verdier i et program. (Asus sitt heter vel probe...) Aner ikke om det er nøyaktige målinger som vises. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå