Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Jeg forsøker altså å spille av HD video på en nyinstallasjon av ubuntu. Dette virker ikke i det hele tatt. samtlige av media avspillere kræsjer når jeg forsøker avspilling. Jeg har en eldre laptop med i810 chipsett fra Intel. Greitt nok at dette ikke er verdens kraftigste skjermkort, men dette fungerer glimrende under XP og Fedora Core, men fedora er jeg lite sugen på å installere igjen. Fedora klarte dette uten anstrengelser, kan ikke helt se hvorfor ubuntu skal ha de store problemene. Har hatt samme problem på tidligere versjoner av ubuntu. Forsøker å spille av vanlig mpeg2 transport stream filer i både 1080i og 720p. Har forsøkt xvid og wmv også med samme resultat. Kræsjer når oppløsningen blir større enn skjermoppløsningen. Har ikke problem med å spille av video sålenge det holder seg innenfor skjermens rammer... Tok ut noe utskrift fra noen media spillere: VLC: (.:10749): Gtk-WARNING **: Unable to locate theme engine in module_path: "pixmap", libdvbpsi error (PSI decoder): TS discontinuity (received 11, expected 0) for PID 17 libdvbpsi error (misc PSI): Bad CRC_32 (0x85a60ef9) ! libdvbpsi error (misc PSI): Bad CRC_32 (0x1dace846) ! libdvbpsi error (misc PSI): Bad CRC_32 (0x01a149e1) ! libdvbpsi error (misc PSI): Bad CRC_32 (0x2972dd5e) ! libdvbpsi error (misc PSI): Bad CRC_32 (0x4a347e5c) ! libdvbpsi error (misc PSI): Bad CRC_32 (0xd1a14ce5) ! libdvbpsi error (misc PSI): Bad CRC_32 (0xa6193ca0) ! libdvbpsi error (PSI decoder): TS discontinuity (received 6, expected 0) for PID 0 libdvbpsi error (PSI decoder): TS discontinuity (received 5, expected 0) for PID 16 [00000289] a52 decoder: A/52 channels:6 samplerate:48000 bitrate:384000 No accelerated IMDCT transform found X Error of failed request: BadAlloc (insufficient resources for operation) Major opcode of failed request: 141 (XVideo) Minor opcode of failed request: 19 () Serial number of failed request: 83 Current serial number in output stream: 84 pure virtual method called terminate called without an active exception Aborted totem: (bug-buddy:11126): Gtk-WARNING **: Unable to locate theme engine in module_path: "pixmap", ** (bug-buddy:11126): WARNING **: Couldn't load icon for Open Folder Cannot access memory at address 0xfffffff7 og bug reporting tool dukker opp.. Mplayer: ..... Opening video decoder: [mpegpes] MPEG 1/2 Video passthrough VDec: vo config request - 1920 x 1080 (preferred colorspace: Mpeg PES) Could not find matching colorspace - retrying with -vf scale... Opening video filter: [scale] The selected video_out device is incompatible with this codec. Try adding the scale filter, e.g. -vf spp,scale instead of -vf spp. VDecoder init failed Opening video decoder: [libmpeg2] MPEG 1/2 Video decoder libmpeg2-v0.4.0b Selected video codec: [mpeg12] vfm: libmpeg2 (MPEG-1 or 2 (libmpeg2)) ========================================================================== alsa-init: using device default alsa: 48000 Hz/2 channels/4 bpf/65536 bytes buffer/Signed 16 bit Little Endian AO: [alsa] 48000Hz 2ch s16le (2 bytes per sample) Starting playback... VDec: vo config request - 1920 x 1080 (preferred colorspace: Planar YV12) VDec: using Planar YV12 as output csp (no 0) Movie-Aspect is 1.78:1 - prescaling to correct movie aspect. VO: [xv] 1920x1080 => 1920x1080 Planar YV12 aspect: Warning: no suitable new res found! aspect: Warning: no suitable new res found! aspect: Warning: no suitable new res found! aspect: Warning: no suitable new res found! X11 error: BadAlloc (insufficient resources for operation)?,?% 2 0 MPlayer interrupted by signal 6 in module: vo_check_events - MPlayer crashed. This shouldn't happen. It can be a bug in the MPlayer code _or_ in your drivers _or_ in your gcc version. If you think it's MPlayer's fault, please read DOCS/HTML/en/bugreports.html and follow the instructions there. We can't and won't help unless you provide this information when reporting a possible bug. alsa-uninit: pcm closed Her har jeg måtte kaste inn håndkledet til slutt. Jeg har ingen anelse hva som er galt. Google gav meg heller ikke så mye hjelp..noen som har noen lyse ideer ? Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Option "CacheLines" "integer"This allows the user to change the amount of graphics memory used for 2D acceleration and video. Decreasing this amount leaves more for 3D textures. Increasing it can improve 2D performance at the expense of 3D performance. Default: depends on the resolution, depth, and available video memory. The driver attempts to allocate at least enough to hold two DVD-sized YUV buffers by default. The default used for a specific configuration can be found by examining the Xorg log file. Som du ser må du prioritere mer minne til 2D for å vise video i slike oppløsninger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Option "CacheLines" "integer"This allows the user to change the amount of graphics memory used for 2D acceleration and video. Decreasing this amount leaves more for 3D textures. Increasing it can improve 2D performance at the expense of 3D performance. Default: depends on the resolution, depth, and available video memory. The driver attempts to allocate at least enough to hold two DVD-sized YUV buffers by default. The default used for a specific configuration can be found by examining the Xorg log file. Som du ser må du prioritere mer minne til 2D for å vise video i slike oppløsninger. 8246207[/snapback] Takker så mye for svar. Dette skal prøves når jeg kommer hjem fra jobb ikveld. Regner med jeg kan hive dette inn under i810 driver konfigurasjonen i xorg.conf ? Endret 27. mars 2007 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Kjempemessig! nå fungerer det. Var dog en annen instilling som måtte aktiveres i driveren. "CacheLines" ga ingen resultater , men viste seg at man må slå på en Offscreen buffer som standard står til 0kb. Standardverdien på den for opptil 1080 var 6MB men da virket det kun på 720p filer. Mulig dette kan ha noen sammenheng med at de fleste 1080 videoer egentlig er 1088 ? Uansett så tok jeg godt i og satt den opp til 32MB og da virket det smertefritt med en gang. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Kjempemessig! nå fungerer det. Var dog en annen instilling som måtte aktiveres i driveren. "CacheLines" ga ingen resultater , men viste seg at man må slå på en Offscreen buffer som standard står til 0kb. Standardverdien på den for opptil 1080 var 6MB men da virket det kun på 720p filer. Mulig dette kan ha noen sammenheng med at de fleste 1080 videoer egentlig er 1088 ? Uansett så tok jeg godt i og satt den opp til 32MB og da virket det smertefritt med en gang. 8257595[/snapback] Hvilke codec/programmer har du installert for å spille av hd filmer? har noen mkv filer jeg ikke får spilt av Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå