Gå til innhold

AMD eller P4?


Noname

Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har tenkt å bygge en pc, men er ikke sikkert om jeg skal ha AMD eller P4...

 

sånn vil den se ut:

 

P4:

HK: finner ingen som har støtter PC3200

CPU 2.4 Ghz Bus533

Ram: 512 DDr3200 pc400Mhz

Resten har jeg...

 

AMD:

HK: Asus A7N8X

CPU: XP2400 2Ghz Bus266

Ram: 512 DDr3200 pc400Mhzhz

 

som alle vet har p4 mindre støy enn AMD, men ikke HK som støtter DDr3200 pc400(tror)

 

AMD HK støtter DDr3200 pc400,har mer støy og har bare CPU 266buss....

 

Jeg vil har en krafig maskin med minst mulig støy..

skal jeg ha AMd eller P4?

 

jeg venter spent på svar :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå ASUS A7N8X Deluxe med XP2600+ (333bus), samme kjøler/ vifte som før (Alpha Pal 8045/ 19dB Papst vifte). Temperaturen er nå ca. 40 grader på CPU ved surfing/lite arb. omtrent som det var på min "gamle XP1700+ ( fra oktober 2001).

Som nevnt over trenger ikkje XP bråke mer enn P4, det er kjølefinne og vifte som ofte lager unødig støy til ingen nytte. Fikk Taisol med "Heatpipe" og shims i går som eg vil prøve seinere i dag. Shims siden "kjerna" på 2600'en er mindre enn lillefingerneglen min - lett å skade.

Lenke til kommentar

RD-RAM er vel fremdeles det råeste for Intel P4, visstnok fremdeles endel kjappere enn tilsvarende DDR-RAM systemer. SIS skal vel muligens komme med 3200 støtte for P4, Granite Bay klarer det muligens uoffisielt gjennom overklokking? Vet dog ikke om HK basert på Grantite Bay alias E7205 er i salg enda. Når du først kjøper Intel CPU, bør du også kjøpe HK med Intel chipsett mest for stabilitetens skyld, men også fordi Intel/Intel er en bra kombinasjon ellers også.

 

Uansett er det greit å skaffe seg et HK uten vifte på chipsettet. Dette fører muligens til reduserte OC egenskaper, men slike vifter har en tendens til å bråke(du kan skifte dem ut, men...gidd). Ellers er boxed kjølerne til P4 noe av det roligste som finnes på markedet.

 

Slik jeg ser det:

Intel P4: Du kjører safe, får "garantert" et stabilt og bra system(enkelt å sette opp), men betaler etpar hundrelapper ekstra.

 

AMD Athlon: Du får bra ytelse for pengene, men ofrer gjerne litt stabilitet i forhold til P4(særlig dersom du kjører HK med VIA chipsett).

 

Når det er sagt forsvinner ofte prisforskjellen mellom AMD og Intel bort i at man må betale ganske mye for å få en like rolig kjøler til Athlon som den som følger med Intel P4.

 

Ytelsesmessig er det vel ikke store forskjeller, Intel tar en test AMD en annen. Det hele bunner ut i om du vil støtte AMD ellr Intel, begge er store selskaper, så det er egentlig ikke mer politisk korrekt å støtte AMD enn Intel lengre. Intel er størst og muligens den mest innovative av de to produsentene.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-12-14 14:57 ]

Lenke til kommentar

Ikke for å kritisere hw.no, men testene her har en tendens til å være AMD vennlige og mangler endel på å være helt på høyde med testene i de fleste utenlandske hardware sider.

 

Et eksempel er testen av P4 3,06GHz med HT, testresultatene på hw.no er blant de dårligste jeg har sett. Tipper at det har blitt gjort en eller flere feil under testingen.

 

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-12-14 15:10 ]

Lenke til kommentar

kanskje det er bedre å vente til hammer og ht fra Intel kommer skikkelig ut på markedet. Da vil du få ganske lave priser på cpu'er som har litt lavere hastighet!

 

Men uansett ser jeg på amd og Intel på følgende måte:

 

Intel:

Meget stabilt, lett oc, høy ytelse, litt dyrt ( men du får valuta for pengene ), minne og cpu utnyttes maksimalt! lav temp. osv....

 

AMD

Stabilt, hvis riktig satt opp, enda høyerer ytelse per mhz, rimeligere, bra valuta for pengene, kanskje litt lav ytelse mellom cpu og minne, må ha bedre kjøling.

 

Alt i alt, synes jeg de er ganske like. Det er opptil hver enkelt å kjøpe det de ønsker!

 

and check this out!

 

[slettet]

 

ED: Slettet tåpelig og destruktiv link

 

 

[ Denne Melding var redigert av: novec på 2002-12-14 18:48 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-14 16:42, skrev Divxdude:

kanskje det er bedre å vente til hammer og ht fra Intel kommer skikkelig ut på markedet. Da vil du få ganske lave priser på cpu'er som har litt lavere hastighet!


Men uansett ser jeg på amd og Intel på følgende måte:


Intel:

Meget stabilt, lett oc, høy ytelse, litt dyrt ( men du får valuta for pengene ), minne og cpu utnyttes maksimalt! lav temp. osv....


AMD

Stabilt, hvis riktig satt opp, enda høyerer ytelse per mhz, rimeligere, bra valuta for pengene, kanskje litt lav ytelse mellom cpu og minne, må ha bedre kjøling.


Alt i alt, synes jeg de er ganske like. Det er opptil hver enkelt å kjøpe det de ønsker!


and check this out!





 

er det ikke litt überbarnslig å gi folk sånne url'er?

skjerp deg, seriøst..

det er noe så inni helvettes unødvendig, måtte nesten reboote, men siden jeg har skillz og (og en AMD CPU :razz:) så slapp jeg det

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-14 14:26, skrev HAG:

Har nå ASUS A7N8X Deluxe med XP2600+ (333bus), samme kjøler/ vifte som før (Alpha Pal 8045/ 19dB Papst vifte). Temperaturen er nå ca. 40 grader på CPU ved surfing/lite arb. omtrent som det var på min "gamle XP1700+ ( fra oktober 2001).

Som nevnt over trenger ikkje XP bråke mer enn P4, det er kjølefinne og vifte som ofte lager unødig støy til ingen nytte. Fikk Taisol med "Heatpipe" og shims i går som eg vil prøve seinere i dag. Shims siden "kjerna" på 2600'en er mindre enn lillefingerneglen min - lett å skade.


 

skal vi bytte cpu?

Lenke til kommentar

Igjen viser du deg som en latterlig barnselig drittsekk divxdude, dette føyer seg bare in i rekken av tåpelige poster fra deg. Jeg har sendt en mail til moderatorene hvor jeg klager på din oppførsel og jeg syns flere bør gjøre det.

 

Og nei jeg slapp og reboote fordi jeg har AMD cpu :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...