Svennnern Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Hei, irriterer meg grønn over og ikke finne noe svar på dette spørsmålet så håper en vennlig sjel som har god innsikt i dette kan svare: situasjon: I fjor jobbet jeg som sommerjobb og litt en gang i mellom og tjente rundt 100.000,- I år har jeg jobbet fast og kommer til å ha tjent rundt 100.000,- når jeg slutter i mai. har forøvrig krav på 5 uker ferie pr år. Spørsmålet er da hva jeg har krav på av feriepenger når jeg slutter i mai og bør jeg ta det ut med en gang jeg slutter? har forresten bare tatt ut 5 dager ferie i år og har ikke tenkt å ta ut mer så får man betalt for oppsparte feriedager som ikke er tatt ut i tillegg til feriepenger? fra i fjor får jeg vel 100000*0,12=12000 så den er grei. feriedagene jeg ikke brukte i fjor tror jeg også jeg fikk betalt for i desember/januar. tusen takk!! håper på et godt svar Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Du har selvsagt krav på feriepenger, men ikke nødvendigvis 12%, men 10,2%. Når du får de utbetalt kommer litt an på hva du ønsker og hvor grei arbeidsgiveren din er. Noen betaler ut fullt oppgjør når en ansatt slutter, men det vil si at du må betale skatt av årets opptjente feriepenger. Venter dere med utbetalingen til etter nyttår er det skattefritt. Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Venter dere med utbetalingen til etter nyttår er det skattefritt. 8246723[/snapback] Feil, feriepenger er aldri skattefrie. Det du slipper er forskuddsbetaling av skatt (hvis du venter til etter nyttår). Iløpet av et kalenderår så betaler du "litt ekstra" skatt i 10.5 måneder. Dette veier opp for feriepengene og halv skatt i Desember. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Venter dere med utbetalingen til etter nyttår er det skattefritt. 8246723[/snapback] Feil, feriepenger er aldri skattefrie. Det du slipper er forskuddsbetaling av skatt (hvis du venter til etter nyttår). Iløpet av et kalenderår så betaler du "litt ekstra" skatt i 10.5 måneder. Dette veier opp for feriepengene og halv skatt i Desember. 8250344[/snapback] Flisespikkeri. Det trekkes ikke skatt av SELVE utbetalingen. Det skjønte du hvis du vil. Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Venter dere med utbetalingen til etter nyttår er det skattefritt. 8246723[/snapback] Feil, feriepenger er aldri skattefrie. Det du slipper er forskuddsbetaling av skatt (hvis du venter til etter nyttår). Iløpet av et kalenderår så betaler du "litt ekstra" skatt i 10.5 måneder. Dette veier opp for feriepengene og halv skatt i Desember. 8250344[/snapback] Flisespikkeri. Det trekkes ikke skatt av SELVE utbetalingen. Det skjønte du hvis du vil. 8251886[/snapback] Nei det er ikke flisespikkeri, jeg har hatt utallige diskusjoner om skatt og feriepenger. 7-8 av 10 jeg har diskutert dette med tror at feriepenger er skattefritt, noe det altså ikke er. Når jeg forklarer at feriepengene* har fritak for forskuddstrekk av skatt, så står de bare der som levende spørsmålstegn. *Hvis de utbetales kalenderåret etter de er oppspart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå