Gå til innhold

"Hobbyelektrikeren" - Post dine bilder her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg målte jordfeil her da jeg kjøpte huset. Ventilatoren på kjøkkenet fungerte ikke. Naboer har fortalt meg at tidligere eiere har slitt med "trekken" på kjøkkenet. I sikringsskapet ligger det over 50 NYE sikringer. Kan se ut som de har hatt en tendens til å gå OFTE...

post-19551-1213456822_thumb.jpg

Lenke til kommentar
hehe, artige bilder. Om dagen jobber jeg med rehabilitering av et kjøpesenter der de har bestemt seg for at i fellesarealene - som vanligvis er føringsgater for både rørleggere og elektrikere - skal de ha gipshimling. Det vil da si at ALT av kabler, rør, etc. må måles ut og monteres på forhånd. Og selvsagt er polakkene raske med å skru opp gipsen før vi får trekt noe som helst, men jeg lurer på hva de tenkte når de kledde inn disse:

 

Jeg har ikke lyst til å dra på jobb på mandag :(

at polakker kler inn belysning eller annet er ikke noe nytt.

De tenker rett og slett ikke på det.

De har fått et stykk jobb som skal utføres og gjør dette uten å ta hensyn til noen.

Når det da i tillegg er andre faggrupper involvert blir det vanskelig spesielt med tanke på at nesten ingen av disse polakken forstår hverken norsk eller engelsk, de nikker bare bekreftende og sier ja mens de i realiteten ikke har forstått en dritt.

Jeg føler med deg.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det finnes ein del ræva himlinger der ute ja. Samtidig finnes det enkelte som er fabelaktig kjekke der du berre løfter opp plata, legg den til side og stikk hovudet opp. Andre må du demontere delar av ramma og skru skruer både her og der for å kome deg opp.

Lenke til kommentar

Ut frå det eg har lært er det to feil:

 

1: Fleire jordledere på same klemme. Skal du kople frå ein kurs vil du samtidig kople ut jord på ein anna kurs.

2: Har du aluminiumsleiar skal den gjennom ein al/cu-overgang før den blir terminert.

 

Edit: Sjølvsagt har du dårleg avmantling, hakk i kordelene og for mykje isolasjon avisolert óg. Det ser ikkje akkurat ut som fagarbeid.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

"Hal i og dra!!"

 

post-99734-1213715813_thumb.jpg

 

Veit ikke om det er oss elektrikere eller rørleggerne som har valgt en talentløs mongisplassering av kabelbru/sprinkler her (sannsynligvis er det oss).. Basen min snakka noe om krav til sprinkler ved kabelbru når det var så og så store kabler der, men det får da være måte på!! Og når jeg i tillegg må dra ALT av kabler oppå brua der med stive rør til å "lede vei"... Helvetes pissarbeid... Enda bedre blir det når de pokkers byggelederne 5 ganger daglig maser om at det er sprinkler over himling.. Som om jeg ikke har lagt merke til det..

 

Det var forresten ikke jeg som trakk den kabelen :)

Lenke til kommentar
Må bare elske gipshimling. Særlig typen som ikke kan demonteres uten å rive taket.... Skal trekke opp kabel til talevarsling på et kjøpesenter så snart jeg får ledig tid. Bare synd at det etter "oppussingen" ikke finnes føringsveier. :wallbash:

 

Finn prisen på en tprofil himling fra en tømrer, hvis det er en større jobb, og taket har 3 cm å gå på. Faen så jeg hater 70 talls fagarbeidere! Skitne himlinger og fulle broer! Og alle kablene deres ligger på en rekke med avstand mellom hver omtrent. For hva? Viste de ikke om luftkjøling?

Endret av NyMaskin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har smilt og godtet meg gjennom hver side ;) det er bare bra man finner frem skremmende bilder av ting som ikke kan være slik det er avbildet, men man må være på vakt så man ikke skyter seg selv i leggen på de små tingene, alle har gjort, og gjør feil, selvsagt er ikke disse bildene dømme på "små feil"...

Man må ihvertfall ikke falle for tanken å nevne firma og slikt da ingen firma plettfri vandel, det er jeg villig til å sette penger på...

 

Men jeg skjønner ikke at folk her ikke reagerer på "skapet med jording klemmene" det er en alu kabel, når folk\montør ikke har montert riktig med evnt. viking klemme, hva har han gjort med resten av lederne? Er det AL på en CU sikring? Noen skulle fått et par belteslag på baken...

Ellers, Hva er feil med sukkerbiter? Fungerer som bare juling det... Ellers er det beste elkones\ensto klemmer best da man ikke får noen åpne ender

Hvorfor er det i en koblingsboks levert skrurer som er spisse som igjen ødelegger lederne om du skrur for hardt, dermed (hvor hardt er ideelt? er ikke mulig når man knapt kjenner at man skrur ned i lederne, skrur man opp igjen ser man klart at lederne har fått merker av dette.)

Lenke til kommentar
Må bare elske gipshimling. Særlig typen som ikke kan demonteres uten å rive taket.... Skal trekke opp kabel til talevarsling på et kjøpesenter så snart jeg får ledig tid. Bare synd at det etter "oppussingen" ikke finnes føringsveier. :wallbash:

 

Finn prisen på en tprofil himling fra en tømrer, hvis det er en større jobb, og taket har 3 cm å gå på. Faen så jeg hater 70 talls fagarbeidere! Skitne himlinger og fulle broer! Og alle kablene deres ligger på en rekke med avstand mellom hver omtrent. For hva? Viste de ikke om luftkjøling?

 

Må bare nevne det når det gjelder avstand mellom kabler på bruer/stiger. Dette er noe nytt fenomen som kom med Feb91 (tror jeg, eller var det NEK). I "gamle" dager var det faste tverrsnitt på den lasten du hadde på hver kurs. Ikke snakk om noe parallellfaktor eller andre faktor. Så mann trengte ikke tenke på å ha avstand mellom kabler, det skulle bare se ok ut :p

Lenke til kommentar
Når ble horer aktuellt i forbindelse med stvie rør/åpen opplegg?. :blink:

 

Det var i røranlegg man brukte "horer". Ei "hore" er bare en stokk med et hull i. Man stappet røret i dette hullett for å bøye det. Men det er en spesiell måte å bøye på, kan ikke bare tøye til man har 90 grader. Man må bøye litt og litt. Ikke mange i dag har denne teknikken lengre. Kan nesten sammenlignes med bøying av stive PVC-rør, men da slipper man "hora" fordi rørene er så greie å bøye med håndmakt. Men man må stort sett bruke samme teknikken...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Når ble horer aktuellt i forbindelse med stvie rør/åpen opplegg?. :blink:

 

Det var i røranlegg man brukte "horer". Ei "hore" er bare en stokk med et hull i. Man stappet røret i dette hullett for å bøye det. Men det er en spesiell måte å bøye på, kan ikke bare tøye til man har 90 grader. Man må bøye litt og litt. Ikke mange i dag har denne teknikken lengre. Kan nesten sammenlignes med bøying av stive PVC-rør, men da slipper man "hora" fordi rørene er så greie å bøye med håndmakt. Men man må stort sett bruke samme teknikken...

 

Beskriver du en bøyefjær der? Den fjæren man bruker for å bøye stive rør? Isåfall er den ganske så nyttig på oljefyrings anlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...