Gå til innhold

peltier kjøling uten vifter og radiatorer.

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en ide her en dag til et prosjekt som kan bli veldig interesangt.

hvis en bruker peltier elementer og vann kjøling paa porsessorene og skjermkort + eventuelt chipsett.

så i stedet for og bruke en radiator til og kjøle ned vannet saa kan en bruke freksempel en vanntank som står på sida av kabinettet som en bruker peltier elementer til og kjøle ned vannet i, der en har ei kjøleribbe på insida i mot peltier elementet og ei på ytersida av det.

Med det systemet skulle det vere mulig og få til et system som er helt vifteløst, eller en har den strømforsynings vfta med veldig bra kjøleeffekt.

Hva tror dere om den ideen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det hørtes jevla kult ut....

men vannsystemet trenger vifter på radiatoren,,,viss ikke går noe a pointet vekk vel.

og er ikke peltier kjøling litt risky...den kjøler jo helt ned til 0 grader nesten så det blir kondens ....og hvis computeren er idle så blir den kaldrere = enda mere kondens.....

Lenke til kommentar

problemet med å knappen er vel det at jeg er vandt til og ikke kunne bruke den på en sånn ting jeg holder på med (vikingmud).

Det problemet med radiator er urelevant ettersom en ikke trenger noen radiator når en bruker peltier elementer for å kjøle ned vannet i stedet for en radiator.

kombinasjonen av og ha peltier på cpu + eventuelt andre biter skulle gi god og stille kjøling når en har ingen bevegelig deler, bortsett i fra ei pumpe som kan gjemmes unna i en vantank som en kan isolere på alle plasser bortsett i fra området peltierelementene tar i mot vanntanken for og holde vannet kaldt.

Lenke til kommentar

Det fungerer i teorien, det var sånn WetStack skulle vært til å begynne med, men for at det skal fungere trenger man LATTERLIG svære kjøleribber - jeg har et par på 40x30x20cm stående... De må også monteres så de utnytter luftstrømmen fra den oppvarmede lufta best mulig, spørs hvor enkelt det blir.

Men hvis du har materialene til det, go ahead!

Lenke til kommentar

Jeg har sett et lignende prosjekt bare at det gikk ut på å kjøle ned lufta i kabinettet.

Der brukte de i alle fall et peltierelement på innsida av et kabinett, så festa de et par gamle kjøleribber på hver side av det elementet og skrudde de fast mot hverandre.

Ved hjelp av det klasrte de i alle fall og få temperaturen i kabinettet til og gå ned i mot 10 -> 15C

kjøleribbene de brukte var to gamle cpu kjølere som de hadde plukket av viftene på.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-09-25 00:51, cyberklad skrev:

Jeg har sett et lignende prosjekt bare at det gikk ut på å kjøle ned lufta i kabinettet.

Der brukte de i alle fall et peltierelement på innsida av et kabinett, så festa de et par gamle kjøleribber på hver side av det elementet og skrudde de fast mot hverandre.

Ved hjelp av det klasrte de i alle fall og få temperaturen i kabinettet til og gå ned i mot 10 -> 15C

kjøleribbene de brukte var to gamle cpu kjølere som de hadde plukket av viftene på.

jeg har tenkt på noe slik også.....men det blir da en del kondens av det og....

hvor mye kondens tåler pc`en `?

osv...

Lenke til kommentar

Hva er poenget med pelts om de ikke kjøler skikkelig? Du vil heller ikke få kondens på utsida av kassa, det er jo varmesida...

Hvor kaldt du kan ha det før du begynner å få kondens avhenger mye av hvor fuktig lufta er - jo tørrere luft, jo kaldere kan det være.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva er poenget med å bruke _både_ peltier - og vannkjøling? Var det meninga å bruke 1-2 peltier element til å avkjøle et vannsystem til 'bare' cpu og skjermkort så ser jeg ikke vitsen. Men hvis du har ett vannkjølingssystem som tar og avkjøler 'alt' (cpu, skjermkort, disker, ram etc etc) så skjønner jeg poenget (selv om det er litt overkill).

:smile:

Trur jeg går for bare peltier jeg, men hvor mange watt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...