C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Yo! Kom over denne eksepsjonelt kule bryteren her. Den har et piezoelement og "ger en tidsbestämd puls oberoende av hur länge påverkan sker". Denne pulsen er på 120ms. Tror dere det funker å koble denne på PWR-button-headeren på hovedkortet? 120ms er vel 0.12sek, og da holder vel dette fint for å kortslutte de pinnesakene lenge nok til å starte maskina? -G.G. EDIT: leif Endret 26. mars 2007 av G.G. Lenke til kommentar
oyvjak Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Tja. Kanskje det. Ubenektelig en kul bryter. Helt uten bevegelige deler, betyr det at den er trykkfølsom da? Det er jo litt stilig. Men dumt hvis man kommer borti kanskje. Du kan jo teste litt med strømbryteren du har, prøve å trykke så fort du kan for å se om maskinen starter. Må vel være mulig å få tak i en slik bryter med lengre puls? Edit: Skrivefeil. Endret 26. mars 2007 av ivellios Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Etter det jeg kan se så skulle den funke fint den! Slik jeg fårstår det så "holder" den seg inne i 120ms etter at du har trykt på knappen og det gjør ikke noe (120ms lang puls). hmmm men så så jeg dette: på: Max 10 Ω av: Min 5 MΩ Etter det som står her så skulle en tro at den er monostabil, dvs at den står i den stillingen den blir satt i (eks. lysbryter) i motsetning til knapp som brukes til PC der det bare brytes i det en trykker på/hoder inne knappen. Men uansett var det en skamtøff bryter Har litt lyst på en slik jeg og til start og restart. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Så monostabil vil si at den er av/på og ikke momentær eller hva det nå heter? Hva er greia med 120ms puls da? Er ikke særlig overkompetent på dette feltet, så dere får unnskylde eventuelle dumme spørsmål. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Så monostabil vil si at den er av/på og ikke momentær eller hva det nå heter? Hva er greia med 120ms puls da? Er ikke særlig overkompetent på dette feltet, så dere får unnskylde eventuelle dumme spørsmål. 8244538[/snapback] Det er så lenge siden jeg gikk elektro nå (eller er jo ikke det, men husker ikke så mye allikevel), at jeg er ikke helt sikker. Men monostabil er i allefall av/på. Men lurer på om ikke den bryteren er monostabil og svitsjer selv mellom 5 og 10 ohm når den er på Gleder meg til det kommer noen mer kyndige enn meg her for dette vil jeg også finne ut. Edit: Leif er på farta igjen... Endret 26. mars 2007 av P-in-P Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) AHA! Se hva jeg fant: http://www.piezoswitch.com/about_switches.html *Se-på-nå* Edit: Ble ikke stort klokere jeg :S Endret 26. mars 2007 av P-in-P Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Hm. Skjønte ikke så mye mer ev det der jeg heller :-| står at den er Normally Open, det betyr i alle fall at den normalt bryter kretsen eller noe sånt. Men betyr det at den er unormalt lukket og bare åpner seg når den er normal noen den er hele tiden siden den er normal og ikke unormal, bare når den er påvirket? Skjønte dere hva jeg skrev der? Ikke jeg i alle fall. EDIT: Tja? Virker jo som den er momentær (kaller det det jeg). Og da går den tilbake til brutt tilstand etter 120ms? Men de verdiene for ohm i åpna og lukka tilstand, kan det være sånn at de gjelder for de ti tilstandene den er i i påvirka og upåvirka tilstand? Bare gjetter nå jeg.. og det bør jeg vel slutte med får hjernen min imploderer. Håper at noen kydige kan forklare dette Endret 26. mars 2007 av G.G. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 hva med når du får bruk for funksjonen å holde bryteren inne i 3-4 sek for å skru av PCen hvis den henger seg eller noe da? vil jo ikke være mulig med denne bryteren... Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 hva med når du får bruk for funksjonen å holde bryteren inne i 3-4 sek for å skru av PCen hvis den henger seg eller noe da? vil jo ikke være mulig med denne bryteren... 8244962[/snapback] Knapp på strømforsyning, restartknappen, dra ut kabelen og sette inn igjen... Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Skal funke hvis det er en impulsbryter ja. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Da velger jeg å tro at det er en impulsbryter Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Skal funke hvis det er en impulsbryter ja. 8264493[/snapback] Det trenger ikke å være en impulsbryter faktisk. alt av brytere kan starte en pc, men ja det gjør det mye lettere hvis det er en impulsbryter. Lenke til kommentar
PowerZone Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Slik jeg kan forstå er dette en pulsbryter, som skaper en 120ms puls hver gang du trykker men uavhengig hvor lenge du trykker. Jeg tror denne vil egne seg godt som reset/power bryter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå