Misshaped Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 La merke til at prisen på ram (apacer 256 pc2700) hadde godt ned med 110,- siden igår på PSData.no. Lurde på om prisene er på vei ned igjen eller om det bare er et tilbuds-kick fra PS? Stod ingenting om det på siden deres. Om så er tilfelle...weeeeeeeeeeeeee Lenke til kommentar
*T* Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 så at prisene på komplett også hadde sunket litt de siste ukene. 512mb Twinmos ddr333 PC2700 CL2,5 minne var gått med 300kr siden jeg kjøpte det for en måned siden... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 det ser veldig lovende ut for januar, februar. jeg gleder meg til å pelle opp en 512MB twinmos brikke til mitt fremtidige nforce 2 m-atx hk (dersom noe slikt kommer til Noreg) for rundt 600 spenn betalte 650 nok for 256MB twinmos ddr 2100 for en måned siden. info info 2 "Note also, that we are up to the predicted demand slump after the Christmas sales season: the dead first quarter. Fasten the belts, dear sirs, we are at the peak and it's time to go down. We will have one more round of the bloody struggle between the memory makers in the constantly narrowing market! " ser fram til våren [ Denne Melding var redigert av: heraldo på 2002-12-16 15:34 ] Lenke til kommentar
FaintedGhost Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 sjangsen for at Ram prisene blir noe serlig mindre enn de er nå er liten. butikkene selger Ram til TAP. så dont get ur hopes upp guys, but u never know Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Eller kanskje PSData fant ut at de plutselig var 100-200 kroner dyrere på RAM enn alle andre nettbutikker? RAM begynte å gå ned i pris for noen uker tilbake, psdata bare hang litt etter. fy :smile: Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 så, ettersom ramprisene er ca like hos alle butikkene selger de alle med tap? jeg tviler... ramprisene er på vei nedover ja, nå er de omtrent der de var i august :wink: pc2700 512 (ca priser fra komplett) august = 1100 oktober = 1350 desember = 1050 det som er skummelt med ramprisene er at de går så sinnsykt i bølgedaler, gjelder å treffe, hvis man bommer kan man plutselig måtte kjøpe rett etter at det har vært jordskjelv og måtte betale 4000 kr for 512mb ram.. kjedelig ikke sant? :wink: Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 At de har sunket litt den siste tiden er det ikke noe tvil om. Men at vi kan regne med fråtsepriser i nærmeste fremtid tror jeg ikke vi kan regne med... Men nå begynner de å komme ned på et litt fornuftig nivå hvertfall. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 ingen som har lest kildene mine? er det kanskje for mye å lese eller er leseferdighetene som ikke strekker til? Lenke til kommentar
FaintedGhost Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-16 16:07, skrev blackbrrd:så, ettersom ramprisene er ca like hos alle butikkene selger de alle med tap? jeg tviler... ramprisene er på vei nedover ja, nå er de omtrent der de var i august :wink:pc2700 512 (ca priser fra komplett)august = 1100oktober = 1350desember = 1050det som er skummelt med ramprisene er at de går så sinnsykt i bølgedaler, gjelder å treffe, hvis man bommer kan man plutselig måtte kjøpe rett etter at det har vært jordskjelv og måtte betale 4000 kr for 512mb ram.. kjedelig ikke sant? :wink: dette er helt vanlig det. butikker tjener ikke på alle varer de har inne og så lenge produsenten selger rammen til samme pris så er ,man nødt til å få tap på noen varer. (med tanke på konkuranse blandt butikker) samme som at bensinstasjoner taper penger på bensin når de er i priskrig med andre stasjoner. jeg kjøpte ram for 2 dager siden og da fikk jeg i tilegg vie at jeg fikk rammen av han for en pris som gjorde at han tapte på den. igjen dette gjelder ikke all ram Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Den 2002-12-16 16:21, skrev heraldo:ingen som har lest kildene mine?er det kanskje for mye å lese eller er leseferdighetene som ikke strekker til? Latskapen lenge leve sier nå jeg. :smile: Lenke til kommentar
mandela Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 det ser veldig lovende ut for januar, februar.jeg gleder meg til å pelle opp en 512MB twinmos brikke til mitt fremtidige nforce 2 m-atx hk (dersom noe slikt kommer til Noreg) for rundt 600 spenn betalte 650 nok for 256MB twinmos ddr 2100 for en måned siden. "Note also, that we are up to the predicted demand slump after the Christmas sales season: the dead first quarter. Fasten the belts, dear sirs, we are at the peak and it's time to go down. We will have one more round of the bloody struggle between the memory makers in the constantly narrowing market! " ser fram til våren hahaha, spådommene slo til, nå er det bare å hamstre minne. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Det er ikke butikkene, men produsentene som selger DDR med tap. Micron, Infineon og Hynix er i store økonomiske problemer, og at alle 3 er i live om 1 års tid er lite sannsynlig. Så DDR har blitt dominerende pga denne prisdumpingen, og snart får vi nok smake medisinen, når markedets lover innhenter disse selskapene. Om det er lurt å kjøpe DDR nå? Vet ikke, men prisen kommer til å gå brått oppover, selv om det er uvisst akkurat når dette skjer (6-18mnd tipper jeg). Litt bakgrunn for de som lurer på hvorfor: Grunnen til at de selger DDR med tap er den interne konkurransene med hverandre (jau, idiotisk ikke sant), og den felles agendaen om at folk skal velge DDR fremfor RDRAM. Det var på grunn av at disse selskapene i 2000 ikke valgte å oppgradere fabrikkene sine til utstyr som kunne lage RDRAM, selv om Intel faktisk subsidierte dette utstyret for å skyte fart i produksjonen. De valgte heller å bruke utstyret de hadde, fordi SDRAM og DDR produksjonen er ganske lik. Dette var et sjansespill, ettersom de ikke visste hvilken teknologi som ville dominere. Og det viste seg etterhvert å ikke være en lur avgjørelse... Da Intel lanserte RDRAM chipset for P3, og P4 ble lansert med KUN RDRAM støtte, ble det klart for Micron, Hynix og Infineon at de ville tape mye penger frem til DDR chipset var på markedet. De bestemte seg for å "pushe" DDR ved å droppe prisen til langt under lønnsomt nivå, og forsøke å drive Rambus og RDRAM ut av markedet. De nektet også å betale lisens til Rambus for SDRAM og DDR, patenter som Rambus rettmessig har etter dommen for et par uker siden. Da var de altså ute av stand til å produsere RDRAM, den eneste teknologien som minneprodusentene kunne tjene penger på. Toshiba og Samsung er to eksempler på selskaper som tjener så godt på RDRAM at de kan subsidiere DDR produksjonen sin med RDRAM inntektene. Micron har tapt $1000 millioner hvert av de to siste årene og overlever på lånte penger ($500 millioner i 2001), Infineon tapte $150 millioner i fjor, Hynix har blitt reddet to ganger av pengeinnspytting fra den koreanske regjeringen (til store protester fra konkurrentene). Det er ganske åpenbart at dette ikke kan vare lenge, når de bare taper mer for hver brikke de selger... Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Ja, det er helt villt. NoName 2700 DDR DIMM 2700 256 MB for 298 kr på Flexi-data nå. Det er billig. Men det er slik det skal være. Bedre det enn at vi alle må betale en stor andel av RAM- prisen som lisens for RDRAM til Rambus. Muligens at priskrigen vil føre til at noen av selskapene går konkurs mem men. Tror at både Samsung og Toshiba tjener nok penger på andre områder til at de kan overleve lenge enda. Samsung er vistnok stinn i penger. Så det blir nok konkurs eller sammenslåing på en eller flere av de tre andre store; Hynix, Micron og Infineon. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Ja, Samsung og Toshiba sliter ikke med å overleve, men de taper stort på DDR. Det jeg sier er at de tre andre gjorde dårlige beslutninger, og hvis de hadde skaffet seg RDRAM lisens, så ville RDRAM blitt billigere og de selv ville ikke ha vært i den situasjonen de er i. Når det gjelder lisens, så betaler alle bortsett fra Micron, Infineon og Hynix lisens til Rambus på både SDRAM, DDR og RDRAM. RDRAM lisensen er faktisk den laveste av disse, og ingen av de overstiger 2,5%. Hvorfor er RDRAM lisensen lavest? Jo, fordi Rambus selvsagt ønsker at RDRAM skal bli produsert i store mengder. Så du kan ha betalt lisens til Rambus selv, uten å være klar over det. Dette er ikke så veldig urimelig egentlig, siden Rambus rettmessig eier patentene, OG de er faktisk den som ble forsøkt skviset ut av markedet, men det er jo selvsagt en helt annen diskusjon.... Mitt hovedpoeng her er at DDR er kunstig billig, og de tre selskapene er i stor trøbbel, og jeg har problemer med å skjønne hvordan de skal klare å overleve. Sammenslåinger er en mulighet, men de innebærer at de kjøper hverandres gjeld, noe som bare forverrer situasjonen. Det er bare spørsmål om tid før de kjære DDR brikkene blir dyre. Og de som kjøper DDR bidrar faktisk til å kjøre disse selskapene i grøfta. Snakk om ironi.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå