Gå til innhold

Linse og Hus til spesifikke portretter - se link

Anbefalte innlegg

Hey!

Trenger litt hjelp her!

Sjekk disse bildene:

http://www.michaelsanville.com/headshots.html

Jeg trenger et 35mm hus og objektiv som kan ta slike bilder. Alle bildene skal tas i kraftig sol-lys, og hAndholdt. Og faa en skikkelig ufokusert bakgrunn.

Hva slags objektiv burde jeg ha, hvis jeg trenger et par meter mellom objektet mitt og meg selv. 80-200mm zoom linse? (Jeg kan allerede kutte mullighetene ned til en zoom objektiv - siden jeg vet de fleste bruker det)

Hva med Nikon AF 80-200mm f/2.8D ED

Hvis jeg gAr fAr dette objektivet, hva slags hus anbefaler dere?

Hva er at skikkelig bra alternativ her? Med god pris/kvalitet ratio.

Hvilket hus trenger jeg, hvor dyrt, og hva er et godt middels dyrt hus, som passer bra til slike bilder?

Jeg trenger IKKE andre fotomuligheter. Dette kamera skal KUN bruker til headshot fotografi. Hvor mye penger trenger jeg aa investere?

Hvis jeg planlegger aa bestille delene internasjonalt, hvilket land, nettsted, er billigst A bestille fra? Jeg er for tiden i USA.

Tusen takk for all hjelp!

Gabriel

Endret av gabbago
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strengt talt vil jeg tro omtrent hvilket som helst 35mm hus og anstendig optikk vil kunne ta disse type bildene så lenge du har med deg en sminkør og godt lys.

Jeg ville nok gått for Nikon F100 (+portrettgrep) med f.eks Nikkor 85mm AF-D f1.8 - Dette skulle klare jobben brasende- og burde være oppnåelig til ca 6000,-

Du kan helt klart med fordel også vurdere manuelle alternativ som f.eks Nikon FM2 + Nikkor 85mm f1.8 AIS eller Nikkor 105mm f2.5 AIS. (ca. 5000,-? om du klarer å få kloa i dem)

Forøvrig vil jeg nok tro at bildene du referer til er tatt med mellomformatkamera, type Mamya o.l.

Lenke til kommentar

Det er nok mulig dette er tatt med mellomformat, men det er vanskelig for meg å vurdere i et solopplyst rom, og på en eldre 15" CRT.

De fleste av bildene på siden er egentlig ikke headshots, men halvnære portretter. Den effekten du er ute etter vil du kunne få med en vanlig 50/f:1,8 på f:2,2-2,8. Det kan med andre ord gjøres billig. Et slikt objektiv bør man ha (eller enda bedre, f:1,4) hvis man bruker et 35mm slr. Ser forøvrig at Kjøde anbefaler mitt favoritt portrettobjektiv til småbildeformat, Nikkor 105/2,5. Det har en nydelig bokeh på full åpning, og kan lett skaffes brukt med bittelitt tålmodighet. Hos Stasi i Bergen kan man ofte finne dem til under 2000, ja endog ned mot tusenlappen.

Manuelle/mekaniske kamerahus får man til en anstendig penge i dag, mens avanserte AF-hus av typen Nikon F80/90/100 blir kastet etter deg. Jeg vet at Stasi har en F100 i eske, ubrukt og nytt, til en liten håndfull sedler. 50mm selges på f.eks. Japan Foto til tusenlappen. Personlig ville jeg valgt et manuellt hus, men det er opp til deg. Hvis du har tenkt å bruke manuell optikk som nevnte 105mm, bør du enten velge et manuellt hus, eller evt et moderne proffhus. Av Nikons moderne konsumentmodeller er det bare F70 som kan utnytte et slik objektiv skikkelig.

Ellers finnes det andre merker enn Nikon på markedet også, bare for å nevne det.

Lenke til kommentar

Jeg trenger et 35mm hus og objektiv som kan ta slike bilder. Alle bildene skal tas i kraftig sol-lys, og hAndholdt. Og faa en skikkelig ufokusert bakgrunn.

8243050[/snapback]

Det finnes ikke noe bestemt kamera/objektiv "som kan ta slike bilder", det er faktisk fotografen som tar bildene, kamera og objektiv er kun en liten del av pakka.

Hvis du skal ta dem i sterkt solskinn kan du glemme å få resultater som dette, det går rett og slett ikke.......Hvis du ikke bruker diffusor og reflektorer vel og merke.

En svær diffusor(minst 1.5m) og et par reflektorer vil gi deg muligheten til å myke opp sollyset og styre det til bra resultat. Og en F100 og en 50mm eller 85mm vil være gode valg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...