Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal ha 4mbit, får bare 2.. Mulig routerproblem

Anbefalte innlegg

Vi har 4mbit, men får bare 2mbit. Ringte til Tele2 her om dagen, og styrte masse med å koble rett i modemet og skifte ip-adresser og greier og fikk det til å bli 4mbit til slutt. Så koblet jeg tilbake til routeren og det gamle systemet, og det funket faktisk litt, men så gikk det ned til 2mbit igjen..

Hadde statisk ip-adresse før, men nå er den automatisk, noe han fyren jeg snakka med trodde kunne være årsaken, men tydeligvis ikke da..

Det virker som det er routeren som stopper det hele her, blir jo til slutt 4mbit når jeg kobler utenom den og rett i modemet.

Router: D-Link DI-524

Modem: Speedtouch 516i v6

Noen forslag til hva jeg kan gjøre, noen innstillinger på routeren elns?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dlink er jo ikke akkurat kjent for ha de beste produktene men hvis du tar en laptop eller noe og kobler deg direkte på modemet.. hvordan hastighet har du da? har du 4mb så har du synderen. hvis det er like treigt så er det ikke ruteren din. sjekk for forskjellige pcr eventuelt be tele2 sjekke sentralen eventuelt be dem bytte switch på sentralen det har ofte hjulpet folk jeg har kjent.

Lenke til kommentar
dlink er jo ikke akkurat kjent for ha de beste produktene men hvis du tar en laptop eller noe og kobler deg direkte på modemet.. hvordan hastighet har du da? har du 4mb så har du synderen. hvis det er like treigt så er det ikke ruteren din. sjekk for forskjellige pcr eventuelt be tele2 sjekke sentralen eventuelt be dem bytte switch på sentralen det har ofte hjulpet folk jeg har kjent.

8249077[/snapback]

Koblet som sagt pcen min rett i modemet, og da fikk jeg 4mbit. Skal prøve med en av laptopene også.. Regner egentlig med at det er routeren.

Er det noen innstillinger på den, eller den rett og slett fucka?

Edit: Fikk 4mbit når jeg kobla rett i modemet ja. Men det som er rart er at nå har jeg 4mbit på alle pcene når jeg kobla til routeren igjen, men sånn var det jo forrige gang jeg prøvde også før det datt ned igjen.. Så for øyeblikket funker det gjennom routeren, får se hvor lenge det varer.

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar

du kan prøve og update firmwaren på dlinken eventuel resete den helt. har selv vert borti alt for mange dlinker som har tryna etter kort et veldig kort liv. Neste gang gå for en 3com, Linksys eller noe i den duren ;)

Lenke til kommentar
du kan prøve og update firmwaren på dlinken eventuel resete den helt.  har selv vert borti alt for mange dlinker som har tryna etter kort et veldig kort liv. Neste gang gå for en 3com, Linksys eller noe i den duren ;)

8249392[/snapback]

Skal se om jeg får gjort det.. Men har nå 4mbit inntil videre nå da.. DLinken var med Tele2 den, så vi får se.. Relativt dårlig erfaring med 3com, så vi får se når DLinken tar kvelden..

Lenke til kommentar

Haha, der var vi nede på 2mbit igjen ja.. Sånn helt uten videre. Jada. Skal prøve å resette hele møkka på nytt, se om det hjelper..

Edit: Det hjalp heller lite, og firmwaren er den nyeste allerede.. Nå begynner jeg å bli sur altså.. :p

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar
Hva med å skru av barnnmur på modemt/routeren det hjalp for meg.

8269856[/snapback]

Det hjelper ikke. :(

Opplevde noe lignende hos ex dama.  Hun skulle ha 4Mbit, men målte kun ~3Mbit.  Jeg trykket da ctrl-alt-delete og så på nettverkshastigheten.

Nedlastingsfarten var normal (4Mbit) en kort stund (2 sek?) før den falt til 3Mbit.  Prøvde så med et annet modem og fikk samme resultat.

Etter en telefon til support har hun nå konstant ~3,9Mbit.

8269886[/snapback]

Og hva var det de gjorde for noe? :hmm: Har ringt til support, og det funka jo litt før det datt ned igjen. Lurer på om jeg skal ringe å klage på routeren. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva tele2 gjorde, mulig de resatte kortet i sentralen.

Spørsmålet er jo om det er routeren som er problemet?

Hvis du har målt 2Mbit en gang når du var tilkoblet kun modem så ville jeg mistenke andre ting enn routeren.

8272500[/snapback]

Jeg får glatt 4mbit når jeg kobler rett til modemet. :) Edit: Det som er, er jo at når jeg kobler i routeren igjen etter å ha koblet rett i modemet er det 4mbit en stund, før det synker ned igjen. :hmm:

i stedet for og bruke sånna test sider.. ta og last ned en relativ tung fil fra for eks fra ftp://ftp.uninett.no/ så sjekk hva du får i download speed.. 4000 / 8 = 500KB/sec skal du ligge på sånn circa.

8274643[/snapback]

Bruker torrent aktivt, så veit hva hastigheten min er. Måleren på dinside.no funker fett og har alltid gjort det her.. :)

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...