Tonyman Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Jeg har to styk OEM-lisenser, en for XP og en for Vista. Begge er bundlet med alt mulig, så som Works, Google Toolbar, Encarta osv. Ettersom jeg eier to lisenser må vel det bety at jeg kan låne en "ren" Windows installasjonsCD av en kompis, installere en ryddig installasjon av Windows, og så ringe kundeservice hos Microsoft for å aktivere med min gyldige kjøpt og betalte lisens? Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 hvis disse 2 stykk OEM ikke har blitt brukt før på en maskin, er dette ikke noe problem. ellers er de bundet til den pc de er først er innstallert på. lykke til Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Hvis disse OEM-CDene er bundlet med noe, vil jeg tro de kom med en laptop eller ferdigbygd PC. Rene OEM-CDer fra Windows kommer aldri bundlet med annet enn standard Microsoft-programmer. Lenke til kommentar
Tonyman Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Hva er egentlig forskjellen på OEM-lisens og vanlig lisens? Jeg ser at f.eks Komplett selger OEM-lisenser, og de er jo mye billigere enn fullversjon... Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Hva er egentlig forskjellen på OEM-lisens og vanlig lisens? Jeg ser at f.eks Komplett selger OEM-lisenser, og de er jo mye billigere enn fullversjon... 8254370[/snapback] Det er et par små forskjeller. 1. I en Retail-versjon, får man flere enn en lisens. Kan brukes opp mot flere PCer. Retail selges overalt, helst over disk. 2. En OEM-versjon er bare en lisens, og følger gjerne med ferdigkjøpte PCer fra før av. De kan kjøpes løst dersom du også kjøper hardware ved siden av (trenger ikke være mer enn en mus). Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 1. I en Retail-versjon, får man flere enn en lisens. Kan brukes opp mot flere PCer. Retail selges overalt, helst over disk. 8254836[/snapback] Retail er også bare en lisens (bare en maskin). Her får du brukerstøtte fra Microsoft. OEM er også bare 1 lisens. Denne kan ikke flyttes til ny maskin etter installasjonen. Support gis av salgsleddet. Finnes egentlig som 2 varianter. En generisk - kan installeres på alle typer maskiner. En proprietær - kan kun installeres på navngitt fabrikants maskin. Dette vil normalt være angitt med et egennavn på nøkkel-klebelappen, som f.eks DELL, IBM eller HP (sikkert mange andre også). Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 1. I en Retail-versjon, får man flere enn en lisens. Kan brukes opp mot flere PCer. Retail selges overalt, helst over disk. 8254836[/snapback] Retail er også bare en lisens (bare en maskin). Her får du brukerstøtte fra Microsoft. OEM er også bare 1 lisens. Denne kan ikke flyttes til ny maskin etter installasjonen. Support gis av salgsleddet. Finnes egentlig som 2 varianter. En generisk - kan installeres på alle typer maskiner. En proprietær - kan kun installeres på navngitt fabrikants maskin. Dette vil normalt være angitt med et egennavn på nøkkel-klebelappen, som f.eks DELL, IBM eller HP (sikkert mange andre også). 8254848[/snapback] Beklager feilformuleringen. Jeg mente såklart at Retail kan installeres på flere PCer, mens OEM kun kan installeres på en. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Beklager feilformuleringen. Jeg mente såklart at Retail kan installeres på flere PCer, mens OEM kun kan installeres på en. 8255253[/snapback] Men fortsatt bare en pc om gangen. Så i prinsippet kan du ikke installere den på flere pc'er. Men du kan slette Vista på en pc, og installere det på nytt på en annen pc. Det kan du ikke med OEM. Du trenger ikke retail for å kunne gjøre det samme, oppgraderings versjonen fungerer også på samme måte som retail. Altså den er ikke bundet opp mot en enkel pc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå