Gå til innhold

hvor blir ram'en av ?

toazty

Anbefalte innlegg

har 4x1024 ram i pcen, men får bare opp at jeg har 2495 , det står i win, og i bios , og jeg har hatt litt problemer med å få skjermen til å fungere med alle ram brikkene, når jeg har 2 av brikkene i skrur skjermen seg på , men 9 av 10 ganger vil den ikke på hvis jeg har alle 4 i ?

lure på om noe e spinn hakkende gal...

kjører vista 32bit ,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har tatt memtest nå i 6 timer, fant ingen error,  søren altså...

8246421[/snapback]

Vista 64bit derimot støtter litt mer ram. Ikke helt sikker, men det er mer enn du har plass til på hovedkortet ;)

Men du kan stille i BIOS at du skal bruke mer minne til applikasjoner enn HW. Dette bør du først lese litt om.

At du får problemer med 4 rambrikker er velkjent. Har du siste BIOS versjon? Der er i såfall det rettet opp i.

Lenke til kommentar

32-bit kan fortfarande inte allokera mer än 3GB, vare sig det är XP SP2 eller Vista.

Toazty, i ditt bios under main och system information, vad står det under Version där?

Vad står det under System Memory?

Gå sedan till Advanced, Chipset, Northbridge Config. Överst i det sista bioset finns något som heter "Memory Remap Feature". Den må vara enabled för att inte PCI bussen ska "stjäla" minne.

Lenke til kommentar

kjører vista, en 32bits versjon, min 64bits versjon vil ikke installeres, selv om jeg har 64bits prosessor, menmen,

jeg gjorde som du sa, gikk i bios og satte den på enabled , funka det, nå står det 4gb i bios, men i win, står det bare 2047mb minne ,... hmmm.. så hvor blir ram'en av ?

Lenke til kommentar
kjører vista, en 32bits versjon, min 64bits versjon vil ikke installeres, selv om jeg har 64bits prosessor, menmen,

jeg gjorde som du sa, gikk i bios og satte den på enabled , funka det, nå står det 4gb i bios, men i win, står det bare 2047mb minne ,... hmmm.. så hvor blir ram'en av ?

8247827[/snapback]

32bit windows kan bare lage (virtuelle) minneadresser for 4096mb minne. Naar windows ikke kan lage adresser til rammen din, kan den heller ikke bruke rammen din. For aa svare direkte paa spoersmaalet ditt saa forblir i ditt tilfelle ca 50% av minnet ubrukt heh. Et 64bit operativsystem derimot vil ha mulig til aa lage minneadresser til 2 exabytes med minne (giga, tera, peta, exa) = 2 * 10^18 byte med minne :S

Lenke til kommentar

8247827[/snapback]

Du må endre boot.ini og si at maskinen skal "se" 3/4 deler RAM. Altså 3GB til deg og 1GB til HW. Da ser du plutselig all din ram.

Om du har Enterprise ED av server2003 får du også støtte for mer enn 4GB.. Men hva skal du med server OS.. Hehe ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...