Bompi89 Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Hei! Er en gutt på 17 år som for tida jobber på et bakeri i helgene. Jeg må stå opp kl 5 på lørdagene, og jobber en stund utover dagen. Jeg har en lønn på 75 kr, og lurer på om ikke dette egentlig er en utrolig dårlig lønn? Skulle jeg ikke i det minste hatt tillegg for ugunstig arbeidstid? Noen som har oversikt over hva jeg har krav på? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Jeg vil tro du har rett på tillegg ihvertfall den første timen. En venn av meg er 14år og jobber på Grieg Quality Hotel. Han har samme lønn, til og med samme arbeidstid på lørdagene. Den første timen tjener han 3x75kr. Endret 26. mars 2007 av PatrickM Lenke til kommentar
toazty Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 ta en kikk på tariffen, tror den ligger på 85kr når du er 17 år, og 100når du blir 18... du skal ha natttillegg for timene før 6 tror jeg som er 35kr. hvis du jobber etter kl.13.00 på lørdagen skal du ha helge tillegg som er på 19kr pr time, men anbefaler deg å ha kontrakt i orden, og det er ulovlig å betale folk under tariffen , ( hvis dere ikke har blitt enige om noe da.. som lån av hytte, gratis bil osv ) og husk at du skal ha etterbetalt for ALLE timene du har jobbet når du er 17 år for 75kr timen, til og med helgetillegg og natttillegg hvis du har jobbet til de forkjellige tidene... Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 det er ulovlig å betale folk under tariffen Teiteste jeg har hørt. Det er ingen lovpålagt minstelønn i Norge. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 det er ulovlig å betale folk under tariffen Teiteste jeg har hørt. Det er ingen lovpålagt minstelønn i Norge. 8246508[/snapback] Er forskjell på minstelønn og tariffen som er avtalte med fagforbundet som bedriften er medlem i. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 alle bedrifter e pålagt å følge tariffen selv om de ikkje er medlem, ulovlig til den grad ingenting annet er avtalt skrev jeg... lær deg lese Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 alle bedrifter e pålagt å følge tariffen selv om de ikkje er medlem Kan du begrunne det? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 les litt på tariff avtalen, og les på "uorganiserte bedrifter" Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 alle bedrifter e pålagt å følge tariffen selv om de ikkje er medlem Kan du begrunne det? 8254783[/snapback] Det lurer jeg også på, for det betyr i praksis at det faktisk finnes en minstelønn i Norge, noe som så vidt meg bekjent ikke er tilfelle. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 hvis ingenting annet ar avtalt så skal bedriftene følge tariffen... er vel 3. gang jeg skrivet det nå.. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Kan du vise til hjemmel for det noe sted? Jeg har forstått det slik at en viss prosentandel av de ansatte må være organisert for at bedriften skal kunne pålegges å gi lønn etter tariff. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 ta en kikk på f.eks. www.hraf.no å se på tariffen der, å les under uorganiserte bedrifter , eller ta kontakt med dem Lenke til kommentar
kasey Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) det er ulovlig å betale folk under tariffen Teiteste jeg har hørt. Det er ingen lovpålagt minstelønn i Norge. 8246508[/snapback] Å JO! Endret 29. mars 2007 av kasey Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 seff e d ulovlig å betale folk under tariffen , hvis ingenting annet er avtalt i kontrakten... Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) seff e d ulovlig å betale folk under tariffen , hvis ingenting annet er avtalt i kontrakten... 8271443[/snapback] Det er ingen lovfestet minstelønn i Norge som gjelder alle bedrifter. Du er på bærtur. Jeg kan fint starte en bedrift i morgen og betale folk 5 peanøtter og en flaske brus i timen hvis jeg vil. Ikke at jeg ville fått noen ansatte da Det finnes ikke noen generell lovfestet minstelønn i Norge. Lønn fastsettes i utgangspunktet etter avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. LO Endret 30. mars 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) ta en kikk på f.eks. www.hraf.no å se på tariffen der, å les under uorganiserte bedrifter , eller ta kontakt med dem Hvem som helst kan skrive hva som helst i en tariffavtale. Det betyr ikke at en arbeidsgiver må godta denne avtalen. Hva hraf.no sier er ikke den norske loven. Å JO snipTakk for at det noen som kan komme med noen kilder, Nonsens .... Femti spenn til den som kan vise meg en lov eller forskrift der det står at det finnes en minstelønn, eller at alle arbeidsgivere forplikter seg til å følge tariff. Endret 30. mars 2007 av bfisk Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Ein trariffavtale skal vel utarbeides mellom arbeidsgjevar/arbeidsgjevarens forening og fagforening. Så det er ikkje "kva som helst" som kan stå i den. Trariffavtalen eg ligg under seier ingenting om minstelønn, det einaste den definerer iforhold til lønn er korleis overtid skal behandlast iforhold til kva tidspunkt på døgnet det er. Lenke til kommentar
Mrpusten Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Hmm... siden dere vet så mye... vet dere om noen plasser det kan være lett å finne seg en sommerjobb? Helst på lager e.l Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Steder som har drift hele sommeren, folk må jo ha ferie. Lenke til kommentar
rebo4 Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 USA og mange europeiske land har nasjonal minstelønn, men de norske arbeidslivsorganisasjonene har alltid satt seg mot at politikerne skal bestemme lønnen. Det mener de er partenes ansvar i lønnsoppgjør. Har bedriften på den annen side inngått en tariffavtale (avtale mellom arbeidsgiverforeningen og arbeidstakerforeningen) så kan ikke bedriften inngå private avtaler som er dårligere enn den tariffen de har avtalt, med ansatte som ikke er organisert. Dvs. hvis tarfiffestet lønn er 85,- pr time, så kan de ikke lage private avtaler som sier 75,- timen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå