Forumforumforum Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Nye dekk skal kjøpes inn, og diskuterer litt med fattern om hvordan reglene er. Han sier at hvis det finnes noen steder på dekkene som er under 1,6mm så er de ulovlige og jeg kan få bot for de... Vil gjerne se noen regler om noen finner det, når jeg søkte fant jeg bare synsing , "alle sier" , "hørt av andre" osv. Mange sier at 3/4 av dekket må oppfylle kravet.. Så, noen som har noe konkret? (det er snakk om sommerdekk) Lenke til kommentar
valentino Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 kjøretøyforskriften 3. Krav til dekk 3.1.1 Tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg og bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde i hovedrillene på minst 1,6 mm over 3/4 av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. det står noe om vinterdekk andre steder i forskriften. Bare søk etter "mønsterdybde" så finner du det nok. Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) *Slettet* Endret 26. mars 2007 av killerboy85 Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 dette var for bilhenger, det er dette som er rett:Bil med tillatt totalvekt over 3.500 kg, to- og trehjulede motorvogner og tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og med tillatt totalvekt over 3.500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde i hovedrillene på minst 1 mm over 3/4 av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. Det samme gjelder for traktor og tilhengerredskap med konstruktiv hastighet over 40 km/t og motorredskap med konstruktiv hastighet over 30 km/t. 8242580[/snapback] Golfen min er ikke akkurat registrert for over 3500kg Trodde det var dette selv da jeg kikket, men virker som det er for biler med tillatt totalvekt over 3500kg. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Det er nok sitatet mitt som er rett dersom bilens tillatte totalvekt er under 3500 kg. De to sitatene er forresten å finne i § 13-1. Generelt om hjul, dekk; 3. Krav til dekk 3.1.1 og 3.1.2 Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Er vel forskjell på en tilhenger og en personbil vel? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 3. Krav til dekk 3.1.1 Tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg og bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde i hovedrillene på minst 1,6 mm over 3/4 av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. Har nå uthevet hvorfor jeg mener jeg har rett. Etter mitt skjønn gjelder dette leddet også for bil under 3500 kg. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 ah, tusen takk! Da er vel 2 av dekkene mine godkjent tenker jeg Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) .. og på vinterdekk er det 3mm som er grensen. (uavhengig av om de har pigger eller ikke) (dette svaret gir kanskje ikke nytte for trådstarer, men en evt. søker etter informasjon senere kan finne nytte i det) Endret 26. mars 2007 av jonepet Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 jonepet: regnes da alle dekk som er merket med m+s som vinterdekk? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Gjelder 1.6 eller 3 mm for vinterdekk (uten pigg) som kjøres om sommeren? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Gjelder 1.6 eller 3 mm for vinterdekk (uten pigg) som kjøres om sommeren? 8247066[/snapback] Et vinterdekk blir ikke plutselig et sommerdekk fordi om du kjører med det om sommeren, på samme måte som at et sommerdekk ikke blir et vinterdekk selv om det blir brukt om vinteren. Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Da er vil tilbake til mitt spørsmål regnes da alle dekk som er merket med m+s som vinterdekk? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Et "vinterdekk" som brukes om sommeren blir uansett regnet som et "sommerdekk", dermed gjelder reglene for "sommerdekk", altså 1.6mm. 1.4 Vinterdekk: Dekk for vinterkjøring som har mønsterdybde 3 mm eller mer og som er merket med M+S, MS, M&S, M-S eller « Mud and snow ». Dette er det eneste jeg kan finne vedrørende "vinterdekk", men jeg er rimelig sikker på at lovene som sier 3mm mønsterdybde bare gjelder om vinteren, eller rettere sagt, når det er krav om vinterdekk. Endret 27. mars 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Slett ikke, et vinterdekk er et vinterdekk samme når det brukes. f.eks. om du napper ut piggene av dekkene dine om sommeren må det fortsatt være 3mm. Min lærer, som før har jobbet hos biltilsynet, sa at det var få som var klar over dette, f.eks. politiet og biltilsynet. Ifølge han var det stort sett bare bilmekanikere som var klar over dette, så tror ikke det er noen fare for å bli tatt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå