opeltulling Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Jeg har en '93 Opel Astra gått bare 100' km, hvor jeg har ett lite problem med at jeg med noen måneders mellomrom må etterfylle kjøleveske. Jeg merker når nivået begynner å bli lavt at varmluft ikke kommer inn i kupéen ved køkjøring/tomgang. Jeg hadde bilen inn på en liten service for en tid tilbake og jeg ba dem ta en liten titt på om det kunne være en lekkasje på kjølesystemet ett sted. Meldingen fra verkstedet var; "kan ikke finne utvendig lekkasje, men det kan se ut som det har vært vann i oljen. I så tilfelle må toppen av bilen" Er ikke kyndig på dette området, noen som vet hva dette vil innebære. Hva innebærer det at "toppen" må av? Hvilke scenarier kan vi her snakke om? Kan det her være snakk om en for stor operasjon til at det har noen hensikt på en så gammel bil? Takker for innspill! Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 det er da snakk om toppakning, som er ganske dyrt på verksted, men kan jo spørre om pris, hvis bilen ellers er OK kan det godt ha noe for seg... hvis det er hvite "prikker" i oljen er det antagelig vann Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Hvis bilen ellers går bra, så er det bare å kjøre. Kjør til bilen stopper, det er billigst i lengden. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Def. toppakning. toppen må av... husker ikke i farta, men det koster nok 8-10000,- Veldig kurrant, ring rundt og hør med verksteder. her kan du presse priser! Lenke til kommentar
opeltulling Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Bilen går som en klokke, foreløpig. Ingen rare farger på eksosen og oljeskift ble gjort i januar uten at verkstedet rapporterte om noe vann/kjøleveske i oljen. Men jeg planlegger å selge bilen i løpet av en måned eller to. Hva bør jeg gjøre? Selge bilen med dette problemet eller bruke mye penger på å fikse det? Ser ikke helt poenget med å bruke opptil 10000 på en bil jeg får solgt for kanskje 20000. Noen andre mulige løsninger? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Bilen går som en klokke, foreløpig. Ingen rare farger på eksosen og oljeskift ble gjort i januar uten at verkstedet rapporterte om noe vann/kjøleveske i oljen. Men jeg planlegger å selge bilen i løpet av en måned eller to. Hva bør jeg gjøre? Selge bilen med dette problemet eller bruke mye penger på å fikse det? Ser ikke helt poenget med å bruke opptil 10000 på en bil jeg får solgt for kanskje 20000. Noen andre mulige løsninger? 8246716[/snapback] Legger du ved ny topp-pakning/ett helt slipesett så kan di fleste få hjelp til å bytte dette. Verksted timene på topp-paknings bytte ligger mellom 2,9 og 4,7 timer alt etter hvilken motor du har og om du har servo. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Denne bilen er det om å gjøre å bli kvitt fortest mulig. Greit at det er dyrt å bytte toppakning, men det er enda dyrere å rustsveise. Og det må man på alle Opeler. Fortell kjøper at den "bruker kjølevæske" men at du ikke er sikker på hvor lekkasjen er. Da har du oppfylt din opplysningsplikt. Lenke til kommentar
opeltulling Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Ny vending i denne saken: Da jeg skulle kjøre til jobb idag morges, så jeg klart og tydelig kjøleveske under bilen, like innenfor venstre forhjul. Ca. en 1 dl vil jeg anslå. Dette får meg til å tro at det heller faktisk finnes en liten lekkasje på kjølesystemet og at toppakningen sannsynligvis er ok. Kan det stemme? Skal få sjekket under panseret etter jobb, etter lekkasje. Håper å kunne se en lekkasje som kan være "lett" å få ordnet på. Lenke til kommentar
maZe- Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 jeg har hatt et lignende problem på min golf 2. det jeg gjorde, var å sjekke alle klemmene på slangene at de satt skikkelig fast, og at der ikke var noen lekasje. jeg fant derimot ut at vannpumpa mi var gåen. dette er noe du greier å fikse selv, er litt slit kanskje, men du greier det selv. er noen skruer som må ut og i værste tilfellet som med meg, så må dekselet på reg.reima av. etter jeg skifta pumpa som kosta meg en 300kr så funka bilen som bare det. om der er kjølevæske i oljen, da veit jeg ikke. kan jo ta å skifte alt av olje og kjølevæske og se om det fortsatt skjer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå