Cursed Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Hallo, pappa tok meg seg et gammelt ISA-lydkort fra jobben i går. Det skulle inn i familie pc'n som manglet lydkort. Jeg putta lydkortet inn i maskinen, men da jeg startet opp, etter at den hadde telt ram'a og alt det andre den gjør før windows begynner å laste, kom dette til slutt: ERROR Resource Conflict - PnP Device jeg trykka F2 for å fortsette, det gikk fint. Men windows XP hadde ikke driverne til lydkortet, og jeg kan ikke finne drivere til det noen plass. Tror det er et creative soundblaster, siden det står 'SB Digital Audio' i Device manager. Tallene/bokstavene som står bak på kortet er disse: IXO-0339-001 7 41/96 er det noen som vet hvordan jeg kan bli kvitt feilmeldingen og finne noen drivere til kortet? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 ISA-kortet vil bruke en ressurs som et annet kort også vil bruke, ikke alle kort takler deling av ressurser. Sjekk at IRQ og DMA er allokert riktig. Lenke til kommentar
Cursed Skrevet 14. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2002 takk, men hvordan? :smile: Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Det er dette som kalles "Plug-and-pray". Først må du nesten finne ut hva slags lydkort det er. Selv om det står 'SB Digital Audio' så kan det godt hende at det er en Soundblaster-klone/etterligning. (SB-kompatibelt). Se på selveste kortet om det står noe. Soundblaster korta har som oftest EMU-lydchip. Står det CT-xxx på det så tror jeg du kan gå på http://www.soundblaster.com og søke etter drivere med det nummeret. Så må du finne ut hvilke IRQ/DMA/IO kortet vil ha og sjonglere med dette i BIOS og/eller enhetsbehandling. Håper noe av dette var til nytte. :smile: Lenke til kommentar
Lch Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Quote: Den 2002-12-14 12:57, skrev sedsberg:Så må du finne ut hvilke IRQ/DMA/IO kortet vil ha og sjonglere med dette i BIOS og/eller enhetsbehandling. Nettopp. Sjekk hvilke ressurser kortene bruker i enhetsbehandling, så prøv å juster der eller i BIOS. Et annet hett tips er å bytte slotplassering på kortene, sjekk i hk-manualen om noen slotter deler ressurser by default. Mitt MSI-hk gjør det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå