Gå til innhold

NV-GS500, dumt å kjøpe nå?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg vurderer sterkt å kjøpe Panasonic NV-GS500E-S, etter alt skrytet det har fått her på forumet. Men jeg lurer på et par ting:

1) Er det dumt å kjøpe det nå? Ligger det oppfølgere rett rundt hjørnet?

2) Hvordan vil bildet bli på en tv med oppløsning i HD? (720i/p, 1080i/p)?

Jeg skulle helst hatt et HD-kamera. Men skjønner at de til omkring 10 tusen ikke vil være på høyde med GS500 når det kommer til farger, kontrast, osv. Pluss at jeg har hørt at det er problemer når kameraet beveges raskt(?). Dessuten kreves det såpass mye datakraft for å redigere. Jeg har en bærbar med centrino duo 1.66ghz og en stasjonær med P4C 2.88ghz. Jeg regner med at hverken at disse pc'ene med disse prosessorene vil kunne redigere HD-video tilfredstillende?

Jeg har tenkt litt på HD-kameraer i 25-30 tusen kroners klassen... Men det blir kanskje litt mye.. Jeg fylte akkurat 18, og trenger hovedsaklig et kamera til å utvikle meg og være kreativ..

Tips mottas med takk!:) Gjerne tips om stativ også!

Mvh,

Joachim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: De billigere 3CCD modellene til Panasonic ble nettopp byttet ut med nye modeller... og fikk dårligere spesifikasjoner. GS500 er en ny utgave av GS400 som gikk ut for en stund siden. GS500 fremstår på mange måter som en GS400-light. Det er derfor ingen grunn til å vente på en ny GS500, og i følge Panasonic er det heller ingen planer om å bytte det ut.

2: Bildet vil bli veldig bra på en HD TV også, det er bare at du ikke får utnyttet TV'ns fulle oppløsning. Er ikke bare fordeler med HDV heller, og GS500 klarer seg meget godt sammen med betydelig dyrere HDV kamera.

Eventuelt kan du gå for et av Panasonic sine litt billigere 3CCD modeller, og spare til HDV kameraene i denne prisklassen er blitt like god på optikk, sensor (3CCD) og andre områder som GS500 :)

Lenke til kommentar

Hei.

Vet ikke om det er riktig av meg å henge meg på denne tråden, men er det slik at "modellnummereringen" på Panasonics videokameraer ikke kan sammenlignes på eldre og nyere kameraer?

Jeg har et Panasonic NV-GS 75 - som ikke akkurat var av de billigste kameraene når jeg kjøpte det for kanskje så mye som et og et halvt til to år siden. Slik som det ser ut nå (kjapt prissøk på kelkoo), så virker det som om NV-GS 280 og NV-GS 500 er de som ligger i samme prisleie som den utgåtte NV-GS 75 (finner fortsatt den på kelkoo også). Er dette kameraer som har tilnærmet samme spesifikasjoner som den utgåtte - eller er det noen brukererfaringer her på forumet som tilsier at de er betraktelig bedre?

Kan forøvrig legge til at jeg er godt fornøyd med mitt NV-GS 75.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er riktig av meg å henge meg på denne tråden, men er det slik at "modellnummereringen" på Panasonics videokameraer ikke kan sammenlignes på eldre og nyere kameraer?

Nei, ikke helt uten videre. Nå har de tre-sifrede modellnumrene har 3CCD, mens de to-sifrede har 1CCD, mens det er sistesifret i de tosifrede modellbetegnelsen som har betegnet generasjonen. NV-GS27 og NV-GS37 er nyere enn NV-GS35 og NV-GS75 (som var samme generasjon hvis jeg ikke husker feil). NV-GS75 var vel også 3CCD, så det er etter den tid at de begynte med tresifrede modellnummer. Så vidt jeg vet er alle tresifrede modellnummer 3CCD, mens det er noen tosifrede som også er det.
Er dette kameraer som har tilnærmet samme spesifikasjoner som den utgåtte - eller er det noen brukererfaringer her på forumet som tilsier at de er betraktelig bedre?

Kjenner ikke denne modellen spesielt, men det ser ut som det er NV-GS280 eller NV-GS300 som er "søster-modellene" til denne, sammen med siste-generasjon NV-GS320. Det kan likevel være vesentlige spesifikasjonsendringer, som porter som har blitt tatt bort (mikrofon på NV-GS320 bl.a.), så du bør ta en liten gjennomgang av hva du "må ha" på et evt. nytt kamera.
Lenke til kommentar
1: De billigere 3CCD modellene til Panasonic ble nettopp byttet ut med nye modeller... og fikk dårligere spesifikasjoner.

8245718[/snapback]

Bare et spørsmål litt på siden av emnet :

Kjøpte nettopp GS230, og den største forskjellen jeg har klart å se i forhold til GS180 er at det ikke følger med skulderstropp til GS230. Hvilke spesifikasjoner er det du tenker på ?

Lenke til kommentar
1: De billigere 3CCD modellene til Panasonic ble nettopp byttet ut med nye modeller... og fikk dårligere spesifikasjoner.

8245718[/snapback]

Bare et spørsmål litt på siden av emnet :

Kjøpte nettopp GS230, og den største forskjellen jeg har klart å se i forhold til GS180 er at det ikke følger med skulderstropp til GS230. Hvilke spesifikasjoner er det du tenker på ?

8247836[/snapback]

Sammenligner du GS230 med GS280, så er den nye lavere spesifisert. Den skal på en måte trekke "sammenligningen" med GS280, men har dårligere spesifikasjoner. Det er nok allikevel en ny versjon av GS180. GS320 har dårligere spesifikasjoner enn GS280 og GS300. GS280 og GS300 var i hovedsak samme kamera, med den forskjellen at GS300 hadde DV inn/ut, mens GS280 kun hadde DV ut.

Lenke til kommentar
Tusen takk for utfyllende svar! :)

Nærmeste steg ned fra GS500 vil vel være GS300? Såvidt jeg har skjønt er det hovedsaklig optikken som er forskjellen... Jeg skal titte litt rundt=) Takk igjen!

8246661[/snapback]

Jeg har Nv Gs 500, og den eneste forskjellen jeg vet om på disse, er at på mitt kan du justere følsomheten på miken. Da både intern, og eventuell ekstern, dersom det kan bli aktuelt.

Det er mulig det er flere forskjeller også.

Som tilleggsopplysning har jeg gått til innkjøp av Hama monopod, og en Røde videomik er på veg i posten. Dette for å supplere på lyden ved utendørsfilming.

Ellers vurderer jeg vidvinkellinse, til en 500 lapp. Det vet jeg vil bli vel anvendte penger.

Videre er 500`en et meget godt kamera, båre det får lyset som kreves. Og der er vel ikke HD kameraene noe bedre heller, så jeg kan godt anbefale dette kameraet til deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg har Nv Gs 500, og den eneste forskjellen jeg vet om på disse, er at på mitt kan du justere følsomheten på miken. Da både intern, og eventuell ekstern, dersom det kan bli aktuelt.

Det er mulig det er flere forskjeller også.

Det er vel manuell fokusring på NV-GS500, det er det ikke på de rimeligere utgavene. I tillegg er det større zoom-område, 12x vs. 10x på de andre 3CCD-utgavene. Så vidt jeg vet, er det bare teleenden som er bedre, ikke vidvinkel-enden, i hvert fall marginalt (45 vs 47.1 mm elns). Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jeg har et Panasonic NV-GS 75 - som ikke akkurat var av de billigste kameraene når jeg kjøpte det for kanskje så mye som et og et halvt til to år siden. Slik som det ser ut nå (kjapt prissøk på kelkoo), så virker det som om NV-GS 280 og NV-GS 500 er de som ligger i samme prisleie som den utgåtte NV-GS 75 (finner fortsatt den på kelkoo også). Er dette kameraer som har tilnærmet samme spesifikasjoner som den utgåtte - eller er det noen brukererfaringer her på forumet som tilsier at de er betraktelig bedre?

8247010[/snapback]

NV-GS-75 er mest lik NV-GS 180.Eneste forskjellen ser ut til å være at GS 180 har bedre stillbildeoppløsing enn GS 75. GS 75 har verken Leica-optikk eller optisk bildestabilisator som GS 280, GS 300 og GS 500 har. GS 180 kostet også mye mer før. Var ikke før snaut et år siden at prisen kom ned i kr 4000,-. Link til NV-GS 75

Endret av 2Olav
Lenke til kommentar

Hei Joachim, jeg sliter med samme dilemmaet selv. Har sett mange klipp fra Canons HV10 og HV20 som har veldig, veldig god oppløsning og veldig lite støy. Tror det er nokså klart at disse kameraene gir et mye mer detaljert bilde enn kameraer med standardoppløsning. Men, jeg er ikke så sikker når det kommer til fargebalanse og "dynamic range"; nesten alle klipp jeg har sett fra HV10/20 ser ut til å ha overdreven kontrast med overeksponerte høylys, og ikke alltid helt overbevisende fargebalanse. Skulle likt å se noen klipp fra disse 3CCD Panasonic-kameraene som alle skryter av; noen som vet om klipp fra disse?

Edit: fant en del klipp her:

http://www.camcorderinfo.com/bbs/f101

Endret av astrogreek
Lenke til kommentar

Noen som kan fortelle meg hvilke manuelle instillingsmuligheter man har med NV GS500?

Er det tilstrekkelig hvis man ønsker litt kvalitet over filmen?:-p

F,eks blender, lukker, mulighet for Ndfilte, zebra osv?

Eller må man over på de dyrere f.eks sonykameraene da?

Lenke til kommentar
Hei Joachim, jeg sliter med samme dilemmaet selv. Har sett mange klipp fra Canons  HV10 og HV20 som har veldig, veldig god oppløsning og veldig lite støy. Tror det er nokså klart at disse kameraene gir et mye mer detaljert bilde enn kameraer med standardoppløsning. Men, jeg er ikke så sikker når det kommer til fargebalanse og "dynamic range"; nesten alle klipp jeg har sett fra HV10/20 ser ut til å ha overdreven kontrast med overeksponerte høylys, og ikke alltid helt overbevisende fargebalanse. Skulle likt å se noen klipp fra disse 3CCD Panasonic-kameraene som alle skryter av; noen som vet om klipp fra disse?

Astrogeek, jeg prøvde nå nylig å redigere litt 1080 HD materiale i Vegas og Combustion; mens Vegas crashet gikk det i Combustion forferdelig tregt. Jeg tror rett og slett ikke min maskinvare er moden for HD-redigering (med mindre at jeg kjører Vista har veldig mye å gjøre med det.. får teste på min WinXP maskin idag). Men jeg heller nå mot GS500... Vi fikk en 32" HD skjerm (riktinok ikke 1080) fra Samsung inn i hus i går. Og jeg har sett på en del materiale fra GS500 på den skjermen, og det ser ikke så aller værst ut. Dog, filmer tatt md HV20 så veldig imponerende ut... Hadde jeg bare hatt kraftig nok maskinvare=/

Joachim

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli mer og mer klar for å dra ned på FotoVideo i sentrum og kjøpe en GS500 til 8000kr... Men med tanke på alt ekstrautstyr jeg kommer til å trenge, lurer jeg også på om jeg skal gå ned en modell.. Men jeg er så fryktelig forvirra av alle modellnumrene nå.. Så kan noen være så snill å fortelle meg hvilket kamera som ligger nærmest GS500 med mik-inngang og fortsatt litt avanserte funksjoner jeg kan lære meg og vokse på? :p

Tusen takk i forveien!=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...