Lifeform Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Hei, jeg har nettopp installert Linux Redhat 8.0, og har en del spørsmål. 1) Linux startes nå opp via en oppstartsdiskett på partisijon 2. Hva er enkleste måten å konfe bootmeny for dette? Windows XP ligger på førstepartisjonen, og booter automatisk hver gang jeg slår på PCen uten bootdiskett. Jeg har ikke CD-rom som takler booting per idag. 2) Har en god del partisjoner, skrivere, webcam og scanner som jeg kunne tenke meg å automontere. Hvordan gjør jeg dette? 3) Videre, lydkortet mitt funker ikke. Mistenker dette å bunne i en elendig dårlig minnekonfigurasjon, hvordan endrer jeg dette? Ellers så er jeg ganske så greit fornøyd med Linux! Det kjører ganske så kjapt og fint, og jeg har så og si aldri problemer med at programmer stopper eller tar lang tid å laste, men jeg etterlyser design og musikkprogrammer. Videre et enda mer sofistikert og stilrent interface, samt mer enklere og mer samlede menyer og områderer for systeminnstillinger m.m. Finnes det også en forenklet versjon av Linux Redhat 8.0? En slags "Home" edition kontra Windows XP sitt knask...? Mvh, Life Lenke til kommentar
zadaz Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 sorry dude. men tror du skal holde deg til windows -------- eller kanskje LES LITT!!! RTFM!!!! http://www.linux.no <---- start der http://linuxguiden.linpro.no/ så har man jo Google ;D Lenke til kommentar
vmlinuz2 Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Quote: Den 2002-12-14 09:18, skrev zadaz:sorry dude.men tror du skal holde deg til windows --------eller kanskje LES LITT!!!RTFM!!!! Det var nå nok så arrogant og dumt svar. Read The Fine Manual er svært så konstruktivt svar. vmlinuz Lenke til kommentar
vmlinuz2 Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Quote: Den 2002-12-14 08:01, skrev Lifeform:Hei, jeg har nettopp installert Linux Redhat 8.0, og har en del spørsmål. 1) Linux startes nå opp via en oppstartsdiskett på partisijon 2. Hva er enkleste måten å konfe bootmeny for dette? Windows XP ligger på førstepartisjonen, og booter automatisk hver gang jeg slår på PCen uten bootdiskett. Jeg har ikke CD-rom som takler booting per idag. Hvorfor ikke å konfigurere grub, slik den ligger på MBR'en i første partisjonen? man grub man grub.conf er dine venner (kjøres i konsoll). Quote: 2) Har en god del partisjoner, skrivere, webcam og scanner som jeg kunne tenke meg å automontere. Hvordan gjør jeg dette? mount'ing bestemmes ifra /etc/fstab dermed: man fstab hjelper deg av gårde. mvh vmlinuz Lenke til kommentar
ism Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Er det et problem å bruke oppstartsdiskett? Jeg husker ikke helt, men det er mulig at XP blir litt grinete dersom du roter for mye med bootloaderen. Det beste er kanskje å installere grub eller lilo til partisjon 2 og deretter prøve å få lagt dette til som opsjon i XP sin bootloader. Automounting foretas ved at /etc/fstab leses ved oppstart. Der kan du legge til alt som skal mountes. eks: /dev/cdrom /cdrom auto ro,noauto,user,exec 0 0 gjør at alle brukere (og ikke bare root) kan mounte cdrom vha "mount /cdrom", men at den ikke mountes automatisk. Lydkort er en helt annen greie. Her er jeg heldig siden SuSE klarer å installere det gamle kortet mitt uten problemer. Alsa eller Oss er de to hovedmåtene for å få til lyd i linux. Alsa er opensource versjonen. De støtter litt forskjellige kort, men er ganske gode begge to. Du må nok prøve å lese litt om dette. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 14. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2002 Takker for mange svar, jeg har ikke planer om å gi opp Linux helt ennå, men ser at det er et par hakk mer fleksibelt enn Windows XP på både godt og vondt. ism, hvordan konfer jeg Windows XP bootmenyen? Lenke til kommentar
alexf Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 edit: uups.. dobbelpost mens jeg først er igang.. det med bootingen kan du fikse i kontrollpanelet (hvis du har et).. antar at installasjonen la inn en bootmanager.. lilo eller noe..sett partisjonen med winXP til default.. pleier å være dev1 den heter.. Hvis du ikke får det til er det vel bare å fjærne linuxpartisjonene og installere på nytt.. ps! ikke start partionmagic 7.0 hvis du bruker ex3 partisjoner for linux.. da blir det krøll [ Denne Melding var redigert av: alexf på 2002-12-14 17:30 ] Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 14. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2002 ok takk, tror jeg skal gjøre det. det tar jo ikke så lang tid heller :wink: ha en fortreffelig kveld! :smile: Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Jeg nevner det i denne tråden også: Lycoris Desktop LX ! http://www.lycoris.org Det er det du leter etter. Den ligner på windows XP, og må vær en av de enkleste linuxene å bruke. Finner alle windows partisjoner og lar deg bruke de fra "my computer" akkurat som windows. For å sette opp bootingen av windows og linux anbefaler jeg programmet XOSL som du finner på http://www.xosl.org Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 vel,, mange tror at rh er så veldig bra, det er det sikkert oxo , men ikke til desktop. der mangler det alt for mye. og det er mange som ligger forran de på desktop. Lycoris blei nevnt, har ikke prøvd den selv, men den er under utvikling, så du kan downe en beta, den siste er http://www.distrowatch.com/table.php?distr...ibution=lycoris der finner du den.. jeg bruker mandrake 9.0 som jeg har oppgradert til cooker (delvis da :smile: og den er veldig brukervenlig og har menge gode og sef. mange dårlig tinger oxo. men rh er best på servere og de henger litt etter på desktop, kan ha noe med at det er så mange andre linux distroer som har holdt på med desktop lengre enn de. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 15. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2002 Fikk reinstallert Redhat nå, virkelig hater livet mitt nå, sitte oppe til klokka fuckings 6 om morningen er ikke mye liv, men hvordan får jeg til lydkortet her? Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Hvilket lydkort? :wink: Har du sjekket at lydkortet ditt er stoettet av RH? -Redhat HCL(Hardware Compatibility List) Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 15. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2002 :wink: Turtle Beach Montego A3DXtream Skal sjekke på hardware listen nå, burde være soundblaster kompatibelt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå