knutinh Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Jeg ser at disse nå endelig skal komme i salg. Kanskje på tide å børste støv av gamle forhåpninger? "Halv pris av Nikons alternativ". Hva betyr dette for oss som ikke er vel bevandret i Nikon? Blir den ekstra millimeteren i den brede enden utslagsgivende for folk, og kan den ellers konkurere med Tamron og Sigmas alternativer? -k Endret 26. mars 2007 av knutinh Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Spennende! Tokinas byggekvalitet er super. Min tredjepartsfavoritt. Hvor leser du at den nå endelig kommer? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) http://www.akam.no/nyhet/objektiver/nye_ob...a_tokina_/37825 "Tokina har annonsert 35mm f2,8 Macro ATX Pro DX. Den er som navnet tilsier tilpasset APS-C, eller DX formatet. Samtidig er endelig Tokina AT-X 16-50 F2.8 å få kjøpt. " -k Endret 26. mars 2007 av knutinh Lenke til kommentar
BlueJet Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Ser ikke helt poenget med enda et objektiv med denne brennvidden. Ikke nok vidvinkel til å lage interessante landskapsbilder, og ikke nok tele til portretter, sport og lignende. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Syns den virker perfekt for mitt bruk. Flott 16mm vidvinkel til reportasjebilder og opp i 50mm for konsertfoto, alt i f2.8 Prisen ligger på like under $1000 hvis man tolker den japanske verdien Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Hensikten er vel helt klart å ha en "normalzoom" med tilstrekkelig blenderåpning, på lik linje med sigma og tamrons ekvivalenter. Jeg forstår ikke helt at dette skal være et ukurant zoom-område når de fleste kit-objektiver befinner seg i samme gate. Hvis du skal ha mer tele så forsvinner enten blenderåpningen (Nikons kit-objektiv, sigmas 18-200 eller Canons 17-85IS) eller vidvinkelen. Mer vidvinkel finnes vel knapt nok i sammenlignbare objektiver annet enn f.eks Canons 16-35 f/2.8L som befinner seg i en helt annen prisklasse. Skikkelige vidvinkelobjektiver har helt annen lysstyrke og begrenses stort sett til 20-24mm på den smale sida? -k Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Ser ikke helt poenget med enda et objektiv med denne brennvidden. Ikke nok vidvinkel til å lage interessante landskapsbilder, og ikke nok tele til portretter, sport og lignende. 8241601[/snapback] Det blir jo helt absurd å hevde at 16mm ikke skulle holde for gode landskapsbilder? 24mm var da en helt perfekt brennvidde for denslags opp gjennom tidene. Det eneste man kan spørre seg om er hvorvidt gir ukurante perspektiviske avtegninger (det er vel alt påpekt). Spørr du meg vil det være et meget smart trekk av tokina å satse nettopp på et slikt objektiv, da det tetter hullet mellom Tamron som mangler litt på byggkvalitet og Nikons absurd dyre alternativ. Dessuten vil kombinasjonen Tokina 10-17mm, 16-50mm og 50-135mm være alt det enkelte hobbyfotografer vil behøve i sekken. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 "Halv pris av Nikons alternativ". Hva betyr dette for oss som ikke er vel bevandret i Nikon?-k 8241335[/snapback] Pentax sin utgave av samme objektiv, kommer på ca 7500 i Norge. Tokina sin utgave som så vidt jeg vet mangler værtetting og ultralyd motor bør bli en del billigere. Rått tippa, så vil jeg si 4500-5000 kr, og gatepris noe lavere. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
zorry Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Ser ikke helt poenget med enda et objektiv med denne brennvidden. Ikke nok vidvinkel til å lage interessante landskapsbilder, og ikke nok tele til portretter, sport og lignende. 8241601[/snapback] Hvis du ikke ser poenget med et objektiv som dekker et område fra god vidvinkel via normal og til kort tele og med god lysstyrke, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg... At Canon, Nikon, Tamron og Sigma allerede har gode alternativer hjelper også veldig lite på Tokinas salgsstatistikker vil jeg tro. Halv pris av Nikons 17-55 vil vel bli i underkant av 6000 kroner? Høres litt stivt ut i forhold til alternativene til Sigma og Tamron. Skal Tokina ta denne prisen må de i tilfellet levere i toppkvalitet. Blir spennende å se hvor de ender både med hensyn på tester og pris. Har en Tokina ATX 28-85mm til min gamle slr og det er absolutt et godt objektiv sett i forhold til det som fantes på markedet da det ble kjøpt. Har god tro på at de også kan levere bra saker nå. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Spennende! Tokinas byggekvalitet er super. Min tredjepartsfavoritt. Hvor leser du at den nå endelig kommer? 8241460[/snapback] Har prøvd å surfe litt, og stort sett i Japan at det er i salg så vidt jeg kunne se... Ellers virker det som et veldig spennende kamera. Har ikke greid å finne så mye informasjon (Det meste har vært på japansk...) Men her er noe på italiensk: 15 lenti in 12 gruppi Diaframma da f/2,8 a f/22 Messa a fuoco a 0,33m Diametro filtri: 77mm Peso: 610gr Lamelle diaframma: 9 Det virker litt større enn Tamron sitt med 610g med 77mm filterdiameter, noe som kan være positivt (Større og bedre pleier vel ikke gå ut over kvaliteten...) Fant også en link til noe som kanskje er den samme linsen på tysk: Tokina AT-X 165 PRO DX Endret 26. mars 2007 av KalleKanin Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Tokina sin utgave som så vidt jeg vet mangler værtetting og ultralyd motor bør bli en del billigere. 8242033[/snapback] I linken med spesifikasjoner på tysk, står "Spritzwasserschutz" nevnt, men ingen antydninger om ultrasonisk motor. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
El chico Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Gleder meg til det kommer i butikken. Dette objektivet har jeg ventet på. At det ikke har USM/SW/HSM-motor trenger ikke være et stort minus. Verken Tamron eller Sigma har det på sine alternativer. Har siklet en stund på 17-55 f2.8 til Nikon, men sliter litt med å rettferdiggjøre prisen.. 2-3000 dyrere enn Canon sin 17-55 f2.8 som har IS. Nikon sin har vel noe bedre byggekvalitet, men 12 store er litt stivt for en normalzoom... Håper det kommer noen tester av Tokina sin 16-50 snart. Personlig hadde jeg nok foretrukket 5 mm ekstra på telesiden enn 1 ekstra på vidvinkelen. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Tokina sin utgave som så vidt jeg vet mangler værtetting og ultralyd motor bør bli en del billigere. 8242033[/snapback] I linken med spesifikasjoner på tysk, står "Spritzwasserschutz" nevnt, men ingen antydninger om ultrasonisk motor. Mvh Kjetil 8242528[/snapback] Dette med "Spritzwasserschutz" holder vann (he heh) så kan det hende at prisgjettingen min var litt vel optimistisk. Men det sirkulerer mye feilinformasjon på nettet, så det er ikke godt å vite. Uansett tror jeg vi kan forvente mye av dette objektivet. Pentax forhåndsannonserer sin versjon som i klasse med fastobjektiver. De har og slengt på en * i sin modellbetegnelse, og det antyder proffkvalitet (når det gjelder objektiver). Mvh Tim Øsleby Endret 26. mars 2007 av fototim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå