Gå til innhold

Asus P5N-E SLI overklokking...


Anbefalte innlegg

Har selv dette hk. Synes det er et bra kort jeg, og kjører 14 timer Orthos stabilt på 3.6ghz. Northbridge blir veldig varm, og jeg ødela også et kort når jeg kjørte på 3.6ghz og gikk over på vannkjøling på cpu... da forsvant så og si all luftflyt over nortbridge og den sa god kveld. Nå kjører jeg vannkjøling på northbridge også og den ligger vel på rundt 30grader under load. Eneste som irriterer meg litt

med dette kortet er en fsb "blindsone" på alt mellom 401-450fsb.

Men jeg er fornøyd med 3.6 på cpu, og har heller aldri hatt noe problem med å kjøre verken linked eller unlinked på minne. Begge deler går helt fint.

 

Men i juli blir det bestillt en Xeon 3070 og håper på 4ghz på vann med den :)

Da går E6600 over i htpc'en.

 

Vinci

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TJO! Passet Noctua kjøleren? Sitter å lurer på om jeg skal bestille, men ser ut som at det er fare for at cpu-kjøler er for lav og tar borti NB-kjøleren. Ny kjøler å so klarer jeg vel å "klokke noen måneder" til ut av P4'en min. Nekter å bytte CPU før multi-thread spill har kicket inn for fullt.

8591849[/snapback]

 

Ja passet fint den. Kjører 3.6Ghz@400x9 som er Orthos stabil. Rimelig høye spenninger, men cpu ligger på 66C når Orthos kjører.

 

Klarte å kjøre 3.6Ghz@450x8, det var faktisk tregere en 400x9.

Lenke til kommentar

Har nå montert en 60mm lavprofil vifte på Northbridge. Den gikk fra glovarm (Steke egg) på full last til lunken/varm. Tror ikke det er bra å kjøre Northbridge uten vifte over lengre tid når overklokket. Og spes. ikke om man kjører Orthos lenge. Tror rett og slett hovedkortet kan ta kveld da.

 

Leste om en som hadde vannavkjølt CPU på Asus P5N-E SLI og ikke hadde noen vifter rundt CPU sokkel eller på Northbridge. Da tok hovedkortet kvelden. Men dette gjelder nå generelt når man vannavkjøler CPU, at man bør ha vifte for å kjøle området rundt CPU sokkel.

Lenke til kommentar
Har nå montert en 60mm lavprofil vifte på Northbridge. Den gikk fra glovarm (Steke egg) på full last til lunken/varm. Tror ikke det er bra å kjøre Northbridge uten vifte over lengre tid når overklokket. Og spes. ikke om man kjører Orthos lenge. Tror rett og slett hovedkortet kan ta kveld da.

 

Leste om en som hadde vannavkjølt CPU på Asus P5N-E SLI og ikke hadde noen vifter rundt CPU sokkel eller på Northbridge. Da tok hovedkortet kvelden. Men dette gjelder nå generelt når man vannavkjøler CPU, at man bør ha vifte for å kjøle området rundt CPU sokkel.

8594859[/snapback]

 

Det stemmer det du sier nå, det var nemlig jeg som gjorde det :cry:

Men fikk nytt hovedkort og har nå vannkjølt northbridge også, da fungerer

det utmerket. Men vil, som du, anbefale folk å montere en vifte på northbridge hvis du skal klokke langt. Den kan bli fryktelig varm.

 

Vinci

Lenke til kommentar

ikke gå for kjøleren som var bes i test men den som blåser luften ned mot hovedkortet og kjøler blant annet hovedkort, mosetts, north bridge etc. mye lurere.

 

og hvordan gjør jeg en e4300 800mhz til å bli sett som en e6600

dvs 1066*9. fortell gjerne og henvis til en link så det blir enkelt. vet en kan få boot trøbbel.

 

har noen hatt problemer med flashing av enkelte bioser ved floppy?

Lenke til kommentar
Har nå montert en 60mm lavprofil vifte på Northbridge. Den gikk fra glovarm (Steke egg) på full last til lunken/varm. Tror ikke det er bra å kjøre Northbridge uten vifte over lengre tid når overklokket. Og spes. ikke om man kjører Orthos lenge. Tror rett og slett hovedkortet kan ta kveld da.

 

Leste om en som hadde vannavkjølt CPU på Asus P5N-E SLI og ikke hadde noen vifter rundt CPU sokkel eller på Northbridge. Da tok hovedkortet kvelden. Men dette gjelder nå generelt når man vannavkjøler CPU, at man bør ha vifte for å kjøle området rundt CPU sokkel.

8594859[/snapback]

 

Det stemmer det du sier nå, det var nemlig jeg som gjorde det :cry:

Men fikk nytt hovedkort og har nå vannkjølt northbridge også, da fungerer

det utmerket. Men vil, som du, anbefale folk å montere en vifte på northbridge hvis du skal klokke langt. Den kan bli fryktelig varm.

 

Vinci

8597830[/snapback]

 

LOL! Så det var du som hadde skrevet om det der ja! Tror jeg må ha vært trøtt når jeg skrev innlegget! :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg stusser over det med northbridge volt.

 

Er dere sikre på at standard er 1.2

 

nå står den på auto, burde ikke den finne de rette verdier selv?

 

kjører 3.4ghz er vel ca 378 iallefall 1512fsb/4

på rett over 1.5000 volt 1.5 et steg eller to til. har ikke målt noe særlig lenge, pga, jeg stusser som sagt over det med north bridge volten.

anyways jeg tipper min maxer på 3.5. virker for varmt og ustabilt.

 

har frosset rammen med lås.

fikk 10240 poeng i 3dmark05 med 800mhz4-4-4-12

7900gt 566mhz, prøvte en voltmodd igjen som gikk dårlig. biltema maling ikke min greie. fikk til en gang før men det gikk en stund før kortet tok kvelden.

 

rett over 60 grader, lurer på hvor langt jeg skal opp før cpu tar kvelden.

 

har også montert ca 66 gram med kobber på southbridge av revoltec som ser ut til å gjøre fungere.

 

Tviler på jeg trenger noe på den syltynne aluminiumskjøleren. den ser nesten effektiv ut.

har da 92mm vifte på cpu som også kjøler godt over north bridge så her er jeg sikret.

en ulempe med scythe kjølere og andre som blåser til siden.

Lenke til kommentar
Hva temperatur har dere andre på northbridge? Min går ofte over 50 under load, og da har jeg i tillegg en 80mm vifte som blåser rett på NB. Kjører med en "Rated FSB" på 1425 MHz og 1,5v på NB. Idle ligger temperaturen på 45-48.

8767014[/snapback]

Min ligger bare på noen og 40. Har 2 stk. 40mm vifter på den. 1.5 Volt.

 

Anbefaler 2 slike http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321116

 

Stillegående er de også. Meget effektive. Kan få litt problemer med å feste de. Måtte bruke noen litt lengre skruer jeg hadde liggende.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eg har sjølv eit P5N-E SLI og slit litt med å få minnet mitt til å yte slik eg vil.

Eg har nettop kjøpt meg Geil 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminium Retail og får dei ifølge informasjonen som kjem når eg startar maskina og Everest ikkje 4-4-4-12, men 5-5-6-15 (eller noko liknande). Maskina er også litt ustabil no etter at eg oppgraderte til mine nye minnebrikker... (hadde Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB før)

Kva må eg gjere i BIOS får å få dette riktig? eg vil gjerne først få alt til å funke utan nokon form for klokking, før eg startar å eksperimentere. Må eg stille på noko FSB-greier i tillegg til timings? Eg lurar og litt på om dei to brikkene skal stå i kvar sin slot med lik farge for å få dualchannel.

Eg har kjøpt meg to slike minnesett og vil jo helst få brukt alle 4 gigabytene, men inntil no har eg ikkje klart å starte maskina med alle fire montert.

 

Eg kan jo legge til at eg også har ein Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz og eit XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3 og ei 530W straumforsyning

Endret av ibi-ubu
Lenke til kommentar
Eg har sjølv eit P5N-E SLI og slit litt med å få minnet mitt til å yte slik eg vil.

Eg har nettop kjøpt meg Geil 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminium Retail og får dei ifølge informasjonen som kjem når eg startar maskina og Everest ikkje 4-4-4-12, men 5-5-6-15 (eller noko liknande).  Maskina er også litt ustabil no etter at eg oppgraderte til mine nye minnebrikker...  (hadde Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB før)

Kva må eg gjere i BIOS får å få dette riktig? eg vil gjerne først få alt til å funke utan nokon form for klokking, før eg startar å eksperimentere.   Må eg stille på noko FSB-greier i tillegg til timings? Eg lurar og litt på om dei to brikkene skal stå i kvar sin slot med lik farge for å få dualchannel. 

Eg har kjøpt meg to slike minnesett og vil jo helst få brukt alle 4 gigabytene, men inntil no har eg ikkje klart å starte maskina med alle fire montert.

 

Eg kan jo legge til at eg også har ein Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz og eit XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3 og ei 530W straumforsyning

8923212[/snapback]

 

Hei!

Du må stille inn volten riktig, det står på minnebrikkene hvilken volt de trenger. GeiL brikker har andre timings på standard p.g.a du skal klare å komme deg inni bios å stille dette inn selv. Selv kjører jeg GeiL 667 brikker på 4-4-4-12 800mhz. da stilte jeg volten til 2.2, standard på desse brikkene er 2.1. Jeg gjetter du trenger 2.3 volt på dine brikker. Men som sagt så står det på brikken i datamaskinen din:) Lykke til

 

Edit: Det er mulig hovedkortet støtter ikke 4 brikker av denne type, det er desverre dårlig dokumentasjon på hva dette hovedkortet støtter og ikke støtter. Prøv å stille inn timings og volt manuelt, så ser du om det funker da.

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar

Takk for svar!

No har eg gått over til å teste med kun to brikker. (I dei gule spora)

Maskina er framleis svært ustabil. Det står på brikkene at dei er "DDR2-800 CL=4-4-4-12" og "Voltage: 2.1V"

I BIOS kan eg velge 2,078 eller 2,175, eller noko slikt, iallefall ikkje nøyaktig 2,1 volt. Eg har valgt det lavaste sidan eg forsøkte meg på det høgaste og ikkje fekk starta maskina anna enn til ein svart skjerm når eg gjorde det.

Vista "sa" at det var minnefeil og eg sjekka brikkene med Microsoft sitt eige "minneprogram" og med Memtest86 fleire gongar utan å få n okon feil...

No har eg formatert og lagt inn XP og får framleis ein del dumme feil.

I enhetsbehandling står det ei "ukjent enhet"... Kan dette skape problem? Eg har installert drivarane frå cden som fulgte med hovedkortet, og eg har oppdatert BIOS og lag inn siste nForce-greiene til nVidia, utan at denne ukjende enheten forsvinn...

 

Rotete dette her, men eg vonar folk forstår...

Lenke til kommentar

På nyinstallert system og du kun legger inn nyeste drivere som du laster ned så stemmer det at du får en ukjent enhet. Denne enheten tror jeg er en ACPI (eller noe slikt). Jeg installerer bruker nå driverne på den medfølgende cd'en da pc er mer stabil med de enn de nyeste driverne som kan lastes ned. Men men, det er jo i mitt tilfelle. Min pc fungerte fint med en ukjent enhet. Tror du kan prøve å bla gjennom cden for å finne drivere der, det gjorde jeg. Merket ingenting etter installasjon av drivere, men sikkert greit å ha alt installert :cool:

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar

Var så fornøyd med dette hovedkortet at jeg like gjerne kjøpte ett til da jeg fant ut jeg skulle oppgradere den andre PC-en min. Og siden jeg allerede hadde én E4300 og 2GB DDR2 RAM liggende så trengte jeg bare kabinett og hovedkort.

 

Så ingen grunn til å ikke velge Asus P5N-E SLI. Hovedkortet er billig og bra. Eneste at jeg kjøpte denne gangen også kjøling til sørlig brikkesett og 2 stk. vifter til Northbridge.

 

Topp kort! Mer for pengene får du ikke!

 

Edit: Hvorfor skal man betale mer for hovedkort basert på f.eks Intel P35, eller nVidia 680i? Asus P5N-E SLI har alt man trenger. Jeg synes også at det er en fordel at det støtter SLI istedet for Crossfire. I tillegg har det nativ støtte for 1333MHz FSB. Det klokker svært bra også.

 

Kort sagt, er knallfornøyd. Lite minus at man bør kjøpe vifter til Northbridge og kjøleribbe til Southbridge. Men dette koster ikke mye ekstra.

 

Kjøp dette hovedkortet sammen med E4300 (Klokk den til 3GHz), noe billig RAM og f.eks 8800GTS og man har en knallbra spillmaskin.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Jeg stusser over at mange viser til glovarm NB. :hmm:

 

Nå stoler jeg (som kanskje kjent) ikke mye på tallverdiene Bios/sensorer rapporterer.

 

Jeg kjører pt mitt P5N-E SLI med følgende settings:

 

CPU = E6420, RAM = Ballistix DDR(2)-6400 CL4 (2 x 512MB)

 

FSB = 1700 (425x4) - MP=8 (3.4Ghz for CPU).

 

RAM = 1000 - Manual timings (= EPP) - 5-5-5-15 2T

 

Volts:

 

VCOre = 1.400 i Bios (1.34 - 1.39 ved load)

 

NB = 1.7 (max - nødvendig for FSB > 1600-1620)

 

VDimm = 2.08

 

Ved idle / load ligger MB (temp) på ca. 31-35 grader.

 

"CPU"-temp viser mellom 30 og 40 (idle / load).

 

CoreTemp viser mellom 25 - 45 (idle / load)

 

Dette er med vannkjøling og en 92mm vifte som blåser rett over / ned skjermkort (passiv kjøling) / på NB HS.

 

Jeg la merke til at NB HeatSink var glovarm uten luftkjøling, men lunken med tilstrekkelig luftflyt (92mm kjører på ca. 1500rpm).

 

Synes dette hk'et er/var bra og har ikke prøvd mye med tanke på max klokk (noe som ikke er så om og gjøre for meg som tidligere) :)

 

Legger ved ett "screenshot" fra litt stabilitettesting (og .png fra Everest Cachemem bench @ 3.3Ghz / 1030Mhz RAM-speed)

 

PS og edit:

Jeg har satt på en kobbersink på SB.

post-40756-1184115029_thumb.jpg

post-40756-1184115283_thumb.png

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Har litt problemer ved klokking av dette kortet. Har følgende hardware:

-P5N-E SLi (0607 BIOS)

-E6300

-Crucial 2x1024MB (D9HNL)

-Tuniq Tower 120

 

300MHz FSB gikk fint, 350MHz, ikke like bra, 400MHz funka. Saken er den at jeg kommer meg inn i Windows, men når jeg skal kjøre f.eks. CPU-Z så fryser maskina. Virker som om noe blir for varmt (NB?) Ser at folk nevner dette med å ikke kjøre et rundt tall på QDR, og det å kjøre minnet linked. Tenker at jeg skal prøve det. Noen frekvenser funker første gang jeg booter, og funker fint i Windows, men når jeg restarter maskinen vil den ikke boote. Har prøvd vCore på max, men det later ikke til å hjelpe.... Nå er det jo insejn vDroop også da...

 

CPU-kjøleren later til å gjøre jobben sin utmerket. Ved 2,4GHz (ca.) og full Orthos last steg den ikke over 40C, og det med vifta på laveste turtall :)

 

Får jeg ikke noe ut av dette kortet tror jeg at jeg skaffer meg et Gigabyte P35 DS3R.

 

Edit:

 

Da fikk jeg endelig 450MHz ut av kortet. Kanskje litt misfornøyd da tidligere eier visstnok klarte 480, men men. Satt en 80mm vifte rett foran chipsetet, det hjalp mye. vDroopen er helt syk, hele 11mV ved last....

 

post-82721-1191260322_thumb.jpg

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...