Gå til innhold

trenger hjelp med div ubuntu problemer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny med linux og trenger hjelp med noen saker..

Bruker ubuntu v 5.10 (oppdatert til hva?)

-Hvordan installere Java.

-Hvordan installere beryl ( evt om det finnes en annen type linux med det ferdig installert.)

-Hvordan installere Skjermkort driver..

Mitt system:

Intel P4 2.6 Ghz

nVidia GeForce 6600 GTX 128 mb

512 mb RAM

harddisken jeg bruker til systemet er 20GB..

Har hørt at Sabayon Linux inneholder beryl fra start?

Endret av KongPedersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du ubuntu 6.10? Java kan du få med automatix : www.getautomatix.com

Hvis du mener 6.10 kan du bruke dette scriptet for å installere nvidia driveren : http://www.albertomilone.com/nvidia_scripts1.html :)

Edit : Sabayon er ganske mye mer avansert å bruke enn ubuntu siden den er basert på gentoo. Hvor man må kompilere kildekoden for hver pakke man installerer. Det er veldig tidkrevende. Ubuntu er også mye lettere å få hjelp med. :)

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar

Kan du lime inn

cat /etc/apt/sources.list

i terminalen. Og så lime innholdet inn her?

Edit : Det er en versjon til mellom : 6.06. Tror det er lettere å laste ned 6.10 fra : www.ubuntu.com og brenne den og installere. Blir mindre krøll da. Kommer snart ny versjon igjen og da er det bedre å oppgradere en versjon, siden det er veldig mange nye ting gjennom disse versjonene. :)

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar
okei, står nu 5.10 på cdn.. men etter oppdateringa så e den vell gådd opp til 6.10 ?

8240653[/snapback]

Det er ikke helt bare bare å oppgradere 5.10 til 6.10... Du burde ikke gjøre det i én sleng.

Hvis du allerede har installert 5.10 så burde du gå veien innom dapper (6.06) ved å åpne filen /etc/apt/sources.list og bytte ut alle steder det står breezy med dapper. Og kjøre følgende kommandoer:

sudo aptitude update

sudo aptitude upgrade

og én gang til:

sudo aptitude update

sudo aptitude upgrade

Fra dapper (6.06) til edgy (6.10) kan du bruke sudo upgrade-manager -c

Det kommer ny utgave av ubuntu vanligvis hver sjette måned. Tallene 5.10, 6.06, 6.10 osv står for år og måned. Altså den utgaven du har er 2005 Oktober.

Jeg tror det skal gå relativt greit å oppgradere, men hvis du nettopp har installert og ikke har gjort noe særlig du må ta vare på, så anbefaler jeg deg å laste ned 6.10 edgy og installere en ny installasjon. Du finner linker i signaturen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...