Gå til innhold

IE hadde flest sikkerhetshull


Anbefalte innlegg

Eller kanskje IE er bra nok for folk fles
. Ettersom folk flest er plaget med virus/spyware, og 2/3 av sikkerhetsfeil er knyttet til nettleseren så mener jeg svaret er klart nei. Folk flest ville fått mindre dritt om de feks brukte Opera, men likefult så fortsetter de å bruke IE som for meg er et mysterie.

8240602[/snapback]

 

Dette kunne vært veldig intr, om det var mange brukere som var mer kritisk til hva de foretok seg på nettet. Jeg opplever det samme når jeg tar i svigers eller mutterns maskiner. De har samme problem begge to: Tar lang tid å åpne IE og de har merkelig nok en toolbar for søk etc.

 

Denne har jeg fjernet x-antall ganger. Så det er brukerens feil at det er så lettvindt å utnytte sikkerhetshull. Brukeren er dumme, med andre ord.

 

Kan si mye om FF (bruker det selv), men det er ikke alle som takler lite fint å installere tredje parts vedlegg for å få ting til å virke. Ikke alle skjønner hvorfor man skal ha adblock etc...

 

Det er for vanskelig for mannen i gata, rett og slett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan si mye om FF (bruker det selv), men det er ikke alle som takler lite fint å installere tredje parts vedlegg for å få ting til å virke. Ikke alle skjønner hvorfor man skal ha adblock etc...

 

Det er for vanskelig for mannen i gata, rett og slett.

8240643[/snapback]

Firefox er vel strengt tatt mer funksjonsrik uten utvidelser også.

Lenke til kommentar

Enig der på sett og vis.

Antallet sikkerhetshull avhenger av hvor nøye man leter etter hull i en bestemt programvare + hvor god/dårlig testing er + hvor mye man går inn for å sikkre et produkt.

 

Spørsmålet er heller hvor lang tid det tar fra et hull oppdages reelt, til det blir tettet reelt. Dette varierer som sagt, da ikke alle hull er like, og ikke alle brukere er like. Jobber selv i big bizniz hvor oppdateringer ikke kjøres inn på løpende bånd (gud hjelpe meg hvor teit, men de har masse software som ikke takler nye patcher osv, men så er ikke alle hull like kritiske heller da når man ser på den totale sikkerheten i systemet).

 

Men det jeg finner litt snodigt er når HW og andre lure aviser blåser opp at IE ER DÅRLIGST ... regner med de mener IE6 og ikke 7....

Lenke til kommentar
Men det jeg finner litt snodigt er når HW og andre lure aviser blåser opp at IE ER DÅRLIGST ... regner med de mener IE6 og ikke 7....

8242769[/snapback]

Symantec legger sammen sårbarheter fra forskjellige versjoner av programvaren. Derfor er de feilene i IE Symantec nevner både for IE 6 og 7, samtidig som sårbarhetene for Mozilla, Opera og Safari også gjelder forskjellige versjoner.

Lenke til kommentar
Fx kjører åpen kildekode, da er klart enklest å finne feil i den for alle hackerne :)
Åpen kildekode-samarbeidet gir fordelen med at feilfikser som regel produseres svært raskt.

 

Det kan også være verdt å nevne at Mozilla Foundation som eneste av de fire nettleserutviklerne tilbyr USD $500 i dusør for innrapportering av kritiske bugs.

 

Btw, det høye antallet sårbarheter i MSIE (Symantec telte 54 i andre halvår 2006) kan også skyldes at det i juli 2006 ble arrangert "Month of Browser Bugs" som påpekte mange IE-bugs vedrørende dens integrering med Windows.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Det som er så fantastisk med denne undersøkelsen, som sier mye om folk, er at tross av mer feil og tregere fiksing av disse, så bruker 80% den likevel. Man kan jo bare undre seg over hvorfor? Vet ikke folk om alternativer, er det fordi folk er late og ikke gidder og skifte, vet de ikke om hvor dårlige IE faktisk er?

Eller kanskje IE er bra nok for folk flest. Kanskje desse problema ikkje utgjer eit problem for brukarane?

 

Sjølv om IE ikkje følgjer standardane er det ikkje sikkert at sluttbruker merker noko til dette (sider er gjerne tilpassa IE uansett). Mange sikkerthetshull treng ikkje bety at brukarane opplev nokon relaterte problem. :)

8240560[/snapback]

 

Evt at folk flest ikke vet sitt eget beste. Uten å legge skylda på IE alene, så er det en enorm prsonet som har maskiner med viurs/orm o.l, spesielt om man sitter på et åpent nett. Det kan tyde på at det er mye uvitenhet ute og går.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...