Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

NTLDR mangler.... !?

Anbefalte innlegg

jeg kjøpte nytt hovedkort og en ny cpu nettop, og skrudde det fast i kabinettet mitt. så boota jeg da jeg fikk beskjed om å aktivere windowsversjonen min.

siden det ikke var noen driver for internetttilgang på PCn så måtte jeg gjøre dette over telefon.

jeg orket da ikke dette og jeg tok så ut HDDen som operativsystemet er på slik at jeg kunne tømme den for info jeg ville beholde slik at jeg kunne formatere den og installere operativsystem på nytt.

saken er at nå når jeg har satt HDDen tilbake i PCn så får jeg bare opp NTLDR mangler, trykk Ctrl-Alt-Del for å starte på nytt. i BIOS ser det ut som om hovedkortet ikke ser noen av HDDene mine, selv om jeg vet at de har både strøm og er koblet til hovedkortet... jeg har prøvd alt nå og begynner å bli desperat nå ettersom jeg skal på TG i påsken...

Jeg er ikke et geni når det kommer til å skru på PCn, men kan en del. det er en kabel jeg lurer litt på... det står LAN på den, et 2-pin støpsel som jeg ikke vet hvor skal stå, kan det være problemet? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det virker som CD ikke står i boot rekkefølgen din i det hele att, og den kun prøver å boote fr HDD. Prøv å sette CD som første boot device, slik at du kan starte opp fra XP cd´n (evt. Vista), så burde det gå fint å fortmatere HDD og legge inn OS.

Lenke til kommentar

Hadde jeg bare hatt det så enkelt... =( jeg fikk en PC i gave, en pakkePC fra Elkjøp (:p) som hadde operativsystem installert allerede når jeg fikk den. jeg fikk da ikke med en CD med operativsystemet på, MEN de hadde laget en recovery-partisjon på HDDen som jeg har formatert etter før, men som hovedkortet ikke ser nå ettersom den ikke ser noen av HDDene mine...

Lenke til kommentar

Når man får beskjed om NTLDR mangler så må den nødvendigvis ha funnet noe å boote fra. Den meldingen kommer fra bootsektor, så det tyder på at den har begynnt å boote fra disken.

Du har tydeligvis flere disker. Du må ha en (som regel to) menyer i BIOS for å velge bootrekkefølge. Finner du ikke disken der?

En vanlig årsak til en slik melding er at det er feil disk som er valgt i BIOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...