Gå til innhold

Rotere bakgrunn i Openoffice Impress?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har peiling på hvordan man roterer bakgrunnen i impress?

Går sikkert ann å rotere bildet (bakgrunnen) i et tegneprogram men håper at det går ann å gjøre det litt enklere.

EDIT: Enda et spørsmål (er ny på OO), hvordan får man en slik prikk/strek forran hver setning? Ble borte når jeg endret til hvit skrift og en annen bakgrunn. En slik ca: -

OG finnes det noen norske forum for openoffice?

Endret av 1r9b1k7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har peiling på hvordan man roterer bakgrunnen i impress?

Går sikkert ann å rotere bildet (bakgrunnen) i et tegneprogram men håper at det går ann å gjøre det litt enklere.

Er bakgrunnen eit bilete du har satt inn med Set inn --> Bilete --> Frå fil? I so fall kan du høgreklikke på det, velge «Position and size» (har ikkje norsk versjon på denne PC-en, so akkurat kva det er på norsk veit eg ikkje) og sjå under fana «Rotation.»
EDIT: Enda et spørsmål (er ny på OO), hvordan får man en slik prikk/strek forran hver setning? Ble borte når jeg endret til hvit skrift og en annen bakgrunn. En slik ca:  -
(Merk teksten og) trykk på denne:

post-21406-1174912162_thumb.png

For å endre typen, merk teksten, høgreklikk på den og vel «Numbering/Bullets». (Igjen, eg er ikkje sikker på den norske oversetjinga.)

Lenke til kommentar

Dette er det jeg får opp når jeg: høyreklikker --> lysbilde --> sideoppsett (på selve siden):

50330.jpeg

Finner ikke noe "roter"

Er det svarte bakgrunnsbildet som jeg har lyst å rotere, men hvis det er noen andre som har noen passende bilder/bakgrunner i svart eller relatert til karbonkjemi er det bare å linke. Vil helst ha så enkel som mulig.

Endret av 1r9b1k7
Lenke til kommentar

Eg gjentek: Er bakgrunnen eit bilete du har satt inn med Set inn --> Bilete --> Frå fil?

Dette var det ikkje, og dermed er det ikkje noko valg for rotering der. Du kan som sagt i mitt neste innlegg rotere heile lysbiletet, so det kjem på høgkant, men det er kanskje ikkje det du er ute etter heller. Er du berre ute etter ein gradient som går frå svart på venstresida til kvit på høgresida kan du t.d. bruke vedlagt bilete. Korleis du får det inn i lista over bakgrunner veit eg ikkje, men kanskje det står i hjelpfila Govassa linka til over. Det er ein mogelegheit å bruke Set inn --> Bilete, men det er litt meir tungvint.

post-21406-1174995549_thumb.png

Lenke til kommentar

Nei, jeg måtte først ta: format --> område --> bilder --> importer. Får å få bildet inn i impress. Men for å ha det som bakgrunn måtte jeg gjøre som jeg beskrev tidligere.

Vill ha en (bakgrunn/bilde) som går fra hvit øverst og ganske raskt over til svart.

Men det gjør egentlig ikke så veldig mye, men hadde jo vært kjekt å vite om det gikk ann slik som jeg skulle ønske.

Takk for hjelpen uansett :)

Men er det noen norske forum for OO?

Endret av 1r9b1k7
Lenke til kommentar

Eg ser no at du kan snu gradienten under Format --> Område --> Gradienter. Endre startpunkt til kvit og endepunkt til svart. Nokon raskare overgang til svart ser eg ikkje mogelegheit for å i farta. Alternativet er å lage gradienten sjølv i eit program som Gimp eller Photoshop, og setje biletet inn i Impress. Tenkte du noko omlag som denne?

post-21406-1175006593_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...