mbst Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Jeg må bare spørre om en ting. Dette har jeg lurt på lenge, og gjort meg litt ute av stand til å se på astronomi-bilder slik de fremstår i seg selv. Når jeg ser slike bilder som det under, tviler jeg ofte på at de er helt autentiske, synes det ser litt rart ut at de klarer å få med så mange galakser på bildet, riktignok ligger gjerne fokuset maaange tusen lysår der ute, så det er klart det vil kunne være mye rart mellom teleskopet og motivet, men rent umiddelbart får jeg allikevel følelsen av at bildene er klipt og limt litt på for at de skal bli "finere", evt for å visualisere en galakse som ligger i synsfeltet men samtidig utenfor skarpt fokus. For meg er det feks litt påfallende at de har bra fokus på både galaksene rundt og på det som må kunne sies å være hovedmotivet til bildet. http://www.deskpicture.com/DPs/Astronomy/NGC4676.jpg Håper på gode svar, helst basert på fakta. :smile: Lenke til kommentar
mbst Skrevet 14. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2002 Ser forresten nå at det kanskje ikke var det best egnede eksempel-bildet jeg kunne funnet, det er jo ikke så god fokus på galaksene rundt, men dere forstår sikkert hva jeg mener. Og det fins masse bilder som illustrerer mitt problem bedre der ute, det er bare det at jeg ikke fant et i farten. Så problemstillingen er uansett aktuell. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Pst! Du kan spørre min pappa som er leder i vesterålen astronomiforening på [email protected] :smile: Lenke til kommentar
mbst Skrevet 14. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2002 Takk for tipset, mail er sendt! :smile: Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Uansett er de bildene kule! Eg har vel 200 slike bilder på pc'n. halvparten er 3d bilder. Lenke til kommentar
en mann Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 FTP? Login: PasS: :grin: Lenke til kommentar
smetho Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 De legger ofte farger på bildene for å fremheve detaljer (så de kan studere dem) og få dem til å se penere ut. De gjør dette på en måte at bildene ikke blir helt urealistiske (det du ser er ekte, men fremhevet med farger). De som gjør dette er rimelig flinke og det blir ansett som en slags kunstform innen miljøet og lage bildene RIKTIG. Akkurat hva "riktig" innebærer er jeg ikke sikker på. Bildene blir altså ekte, men visse modifikasjoner :smile: (Discovery er en fin ting! Men en stund siden jeg så dette så jeg husker desverre ikke alle detaljene) Angående så mange galakser i et bilde: Det er jæskli mange galakser der ute! :smile: Med så mange tusen milliarder galakser bør en del komme innenfor ethvert bilde (med hensyn til avstand til objektet som fotograferes selsagt). Om noen bilder manipuleres for å se mer dramatiske skal jeg ikke nekte for. Det skjer nok. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Man må også huske på at "kameraet" i et telskop/satelitt kan oppfatte andre og flere bølgelengder enn hva menneskeøyet klarer Lenke til kommentar
Sargent Fire Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Interesant :razz: Hvorfor intreserer dette dere? Syntes det er "boring", men bildene er helt greie å se på da. Mvh,Stian Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Hvis du tenker dybdefokus slik som på vanlig fotografering, så blir det nok litt feil, ja. Tipper at det sjelden er snakk om å stille avstand på linsen: Skal vi ta 100 lysår eller 10 milliarder lysår i dag? :smile: Det er vel viktigere å visualisere det som er av interesse, så kommer hensynet til om det er "riktig" eller ikke i bakgrunnen. Mange av de mest interessante bildene er laget med en montasje av forskjelige bilder i radio, infrarød, synlig lys, og ultrafiolett lagt oppå hverandre. Her er forresten min hjemmeside: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/astropix.html Nytt bilde hver dag. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Astronomi er noe av det kuleste eg vet om! Det er utrolig mye der ute som vi ikke vet en dritt om. Lenke til kommentar
en mann Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Takk Hårek. Kul link! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå