Exogen Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 På Wikipedia for man bare vite om at han var en tidligere sykepleier etc, og når han begikk mordene, osv. men ingenting om barndommen hans? xD, noen som vet noe om barndommen hans!? Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=680887&st=40 Eller? Lenke til kommentar
Exogen Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Takker, ante ikke det allerede var en tråd angående seriemordere. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Spørsmålet blir vel om det var overlagt drap eller barmhjertlighetsdrap. Interessant sak, skal lese litt mer rundt det. Lenke til kommentar
jon_o Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Spørsmålet blir vel om det var overlagt drap eller barmhjertlighetsdrap. Interessant sak, skal lese litt mer rundt det. 8246707[/snapback] Mener du at det er noen forskjell mellom de to. Er barmhjertighetsdrap noe mindre overlagt enn overlagt drap? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Spørsmålet blir vel om det var overlagt drap eller barmhjertlighetsdrap. Interessant sak, skal lese litt mer rundt det. 8246707[/snapback] Mener du at det er noen forskjell mellom de to. Er barmhjertighetsdrap noe mindre overlagt enn overlagt drap? 8248064[/snapback] Barmhjertlighetsdrap (aka aktiv dødshjelp) utføres når pasienten lider og selv ønsker å dø. Selv om antallet som døde er litt mistenksomt. Aktiv dødshjelp kan ikke gis til mennesker med psykoser og lignende. (Det er ulovlig uansett) Endret 27. mars 2007 av Marley Lenke til kommentar
jon_o Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Mulig jeg misforstår deg, men det er altså ingen forskjell mellom barmhjertighetsdrap (eutanasi) og overlagt drap i vår straffelov. Eutanasi er forbudt - punktum. Og har man planlagt drapet og gjennomført det i samsvar med planen, vil det bli behandlet som et overlagt drap selv om motivet kun var å hjelpe et menneske som kom til å dø uansett. Det kan selvfølgelig tenkes at motivet kan få betydning for straffeutmålingen, men det vil likevel være et overlagt drap. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Mulig jeg misforstår deg, men det er altså ingen forskjell mellom barmhjertighetsdrap (eutanasi) og overlagt drap i vår straffelov. Eutanasi er forbudt - punktum. Og har man planlagt drapet og gjennomført det i samsvar med planen, vil det bli behandlet som et overlagt drap selv om motivet kun var å hjelpe et menneske som kom til å dø uansett. Det kan selvfølgelig tenkes at motivet kan få betydning for straffeutmålingen, men det vil likevel være et overlagt drap. 8248173[/snapback] Jeg snakker for Nessets egen del jeg da. Setter ikke spørsmål ved vår lovgivning i denne saken (selv om jeg er for eutanasi), jeg er bare nysgjerrig på hele historien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå