Gå til innhold

Angående Arnfinn Nesset, Norsk seriemorder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spørsmålet blir vel om det var overlagt drap eller barmhjertlighetsdrap.

Interessant sak, skal lese litt mer rundt det.

8246707[/snapback]

Mener du at det er noen forskjell mellom de to. Er barmhjertighetsdrap noe mindre overlagt enn overlagt drap?

Lenke til kommentar
Spørsmålet blir vel om det var overlagt drap eller barmhjertlighetsdrap.

Interessant sak, skal lese litt mer rundt det.

8246707[/snapback]

Mener du at det er noen forskjell mellom de to. Er barmhjertighetsdrap noe mindre overlagt enn overlagt drap?

8248064[/snapback]

Barmhjertlighetsdrap (aka aktiv dødshjelp) utføres når pasienten lider og selv ønsker å dø.

Selv om antallet som døde er litt mistenksomt. Aktiv dødshjelp kan ikke gis til mennesker med psykoser og lignende. (Det er ulovlig uansett)

Endret av Marley
Lenke til kommentar

Mulig jeg misforstår deg, men det er altså ingen forskjell mellom barmhjertighetsdrap (eutanasi) og overlagt drap i vår straffelov. Eutanasi er forbudt - punktum. Og har man planlagt drapet og gjennomført det i samsvar med planen, vil det bli behandlet som et overlagt drap selv om motivet kun var å hjelpe et menneske som kom til å dø uansett. Det kan selvfølgelig tenkes at motivet kan få betydning for straffeutmålingen, men det vil likevel være et overlagt drap.

Lenke til kommentar
Mulig jeg misforstår deg, men det er altså ingen forskjell mellom barmhjertighetsdrap (eutanasi) og overlagt drap i vår straffelov. Eutanasi er forbudt - punktum. Og har man planlagt drapet og gjennomført det i samsvar med planen, vil det bli behandlet som et overlagt drap selv om motivet kun var å hjelpe et menneske som kom til å dø uansett. Det kan selvfølgelig tenkes at motivet kan få betydning for straffeutmålingen, men det vil likevel være et overlagt drap.

8248173[/snapback]

Jeg snakker for Nessets egen del jeg da. Setter ikke spørsmål ved vår lovgivning i denne saken (selv om jeg er for eutanasi), jeg er bare nysgjerrig på hele historien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...