Gå til innhold

Ny 17" til hverdagsbruk, maks 10K

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en ny laptop. Har drevet å sett litt rundt omkring på diverse forumer og tester etter en som passer meg og "faller i smak". Den skal brukes stort sett til Internett & mail, enkle applikasjoner og filmfremvising.

Den vil ikke bli brukt til så mye spilling, men den bør ha mulighet til det når "lysten" kommer en og annen gangen (ikke behov for de aller mest krevende spillene).

Har noen kriterier som jeg ønsker at flest mulig skal oppfylles.

- 17" (bruker en 15.4" idag, og synes den blir litt liten).

- Norsk Vista.

- Intel Core 2 duo-prosessor.

- 2 Gb Ram (eller behøver man ikke så mye som 2 for å kjøre Vista?).

- 80-120 Gb harddisk (aller helst på 7200rpm).

- Dvd-brenner.

- Godt batteri (3-4 timer).

- Forskjellige integrerte minnekortkoblinger.

- Smartkortleser (til f.eks Norsk Tipping etc).

- Nummerisk tastatur.

- Innebygd bluetooth.

- Innebygd webkamera (ikke så veldig nødvendig, men allikevel litt kjekt).

Har sett litt på Dell sin Inspiron 9400 for der kan man komponere den selv, men den mangler flere av mine "kriterier". Har også vurdert Hp dv9060ea og dv9271, men de sprenger budsjettet litt.

Noen som har forslag til gode laptoper som dekker de aller fleste kriteriene her?

Mvh

knuti@

Endret av knuti@
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo dell Inspiron 9400.

Den koster 10.000. Dell sine bærbare pc'er er ganske kjølige og holder seg slik etter lang tids bruk til og med. Jeg angrer mye fordi jeg kjøpte den hp'en der, den har bare ei vifte og det er cpu vifta.

Lenke til kommentar
jeg råder deg virkelig til og kjøpe denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=328169

Takk for flere svar.

Ja, har også sett litt på denne nx9420. Ser at Komplett har flere varianter/oppsett av den. Har prøvd å sammenligne den med dv9271 som koster ca 500kr mer. Her er noen av forskjellene, men det er litt vanskelig for meg å vurdere frem og tilbake for hva som er mye bedre og hva som egentlig ikke har noe å si.

nx9420:

Prosessor: Intel Core 2 Duo T5600 / 1.83 GHz ( Dual-Core )

Skjerm: 17" TFT aktiv matrise 1680 x 1050 ( WSXGA+ )

Grafikk-kontroller: ATI Mobility Radeon X1600 - 256 MB

Harddisk: 100Gb (5400rpm)

Ram: 1*1Gb (max 4Gb)

Skjermegenskaper: Omgivelseslyssensor, antirefleks

Leveres bare med Windows XP.

dv9271:

Prosessor: Intel Core 2 Duo T5600 / 1.83 GHz ( Dual-Core )

Skjerm: 17" TFT aktiv matrise 1440 x 900 ( WXGA+ )

Grafikk-kontroller: NVIDIA GeForce Go 7600 - 512 MB

Harddisk: 160Gb (5400rpm)

Ram: 2*512Mb (max 2Gb)

Skjermegenskaper: BrightView

Leveres med Vista

Utfra dette så er jeg litt usikker på hvilke kompromiser jeg må gi og ta, og hvor egentlig pengene ligger, ettersom dv9271 har en ganske større harddisk, et kraftigere grafikkort (eller det er ikke sikkert at det er større selv om det har 512Mb?), integrert webkamera og den leveres med Vista. Er dette verdt 500kr opp mot at det er bedre med RAM, flere kortlesere, og bedre skjermoppløsning på nx9420?

Synes det var veldig greit at det var 1 Rambrikke på nx`n fremfor 2 på dv`n, noe som gjør oppgradering mye enklere.

Når det gjelder disse skjermegenskapene. Er de stor forskjell på dem? Hva er forskjellen på "Omgivelseslyssensor, antirefleks" vs BrightView?

Er det virkelig ingen andre leverandører enn Dell hvor man kan komponere sin egen laptop?

Endret av knuti@
Lenke til kommentar

omgivelseslyssensor vil si at lysstyrken reguleres automatisk etter lyset i rommet, dvs er det mørkt i rommet skrues lysstyrken også ned (god tanke, men jeg tror det ville blitt irritabelt i lengden).

Det påstås også at nx-serien fra HP, som er rettet mot bedriftsmarkedet, skal ha høyere kvalitet enn dv-serien. Spørs jo hvor kult det er i lengden med svensk OS da :cool:

Lenke til kommentar

Den der hp'en er ganske god, det er også veldig god kjøling på den.

å det skjermkortet som sitter i den er også veldig bra. En tante av meg har en litt kraftigere men 15,4'' Den har 2,0 ghz core 2 duo x1600 256 og den går som et olja lyn. Kjører medieval 2 total war på den for fult og ikke et eneste tegn til hakking/lagg.

Jeg ville gått for denne. du får også større oppløsning på den.

Lenke til kommentar
Spørs jo hvor kult det er i lengden med svensk OS da :cool:

Hæ?....leveres nx-modellen bare med svensk OS?

8247507[/snapback]

den modellen han linker til leveres med svensk os (uthevet med rødt). Antageligvis er den litt billigere på grunn av dette. Er ikke noe problem å skaffe med norsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...