Gå til innhold

Videre utdanning: PHP eller ASP.NET

Scix

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurdere å gå videre i systemutvikling for web. I dag kan jeg PHP ganaske godt. Spørsmålet er om jeg skal fordype meg mer i dette systemet, eller skal jeg migrere til ASP.NET? Siden jeg tenker å jobbe innen dette, burde jo ikke språket dø ut om noen år, og etterspørselen bør jo være der også...

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjem litt ann på typen jobb du har lyst til å ha i framtida.

PHP vil vere veldig nyttig i mindre websystemet ( veldig få store websystem i php)

Scripting, generelt lage enkle og raske løysninger på problem.

ASP.NET dekker ein del av det same men ein går litt oppover i systemstørrelse.

generelt kan .Net vere ein bedre vei å gå då den stiller eit godt rammeverk disponibelt iforhold til korleis mange php-system er bygd opp.

Lenke til kommentar
En ting er sikkert:

Det er flere jobber å søke på som krever ASP .NET kunnskaper enn PHP.

8242346[/snapback]

Ja, det er det jeg ser på...

Så jeg lurer på om jeg skal snuse på det i ett år eller noe.

Men er det vanskelig å lære? Har ikke all verdens tid i verden. Men alt handler jo om prioriteringer...

Som du sier LordjOX. Jeg kommer ikke til å legge PHP i glemmeboken. Sikkert en fordel å ha kunnskaper innen mer en ett språk.

Lenke til kommentar

Tingen er at du burde lære deg PROGRAMMERING, ikke fokusere på ett og ett språk.

Er du god til å programmere klarer du fort å lære deg reglene i et nytt språk, og utnytte det nye språket like godt som et tidligere ett.

Kan du programmere godt i C/C++ så tar det ikke lange tiden for å gå over til Java eller C# siden du kan teorien og vet hvordan man burde bygge opp programmet.

Lenke til kommentar

Enig med kimla, og spesielt når det er snakk om såpass lette språk som PHP. Lær generell programmering, og litt om forskjellen på forskjellige typer språk (script/kompilerte språk, imperativ/deklarativ og objekt/funksjonsorientert programmering, f.eks.). Da blir det relativt enkelt å sette seg inn i nye språk, og å kunne utnytte særegenhetene ved hvert språk.

Lenke til kommentar

Ta det som passer best til oppgåven som du skal løyse, spør folk som har erfaring....gjerne med begge språka.

PHP sin store svakheit er at det mangler eit skikkeleg rammeverk, det er mange halvveis brukbare rundt omkring men ikkje eit stort skikkeleg(utenom Zend sitt som heller ikkje er gratis).

ASP sin store svakheit er at det er Windows only

Lenke til kommentar
Noen forslag til gode kilder når det gjelder generell programmering?

Det vanlige er vel desverre å lære det på høyskole/universitet. Det nest beste er å kjøpe noen bøker, f.eks. dem som brukes i systemutviklingsrelaterte studier. Prøv å finne en litteraturliste for et slikt studie, og se etter relevante bøker.

Lenke til kommentar
PHP sin store svakheit er at det mangler eit skikkeleg rammeverk, det er mange halvveis brukbare rundt omkring men ikkje eit stort skikkeleg(utenom Zend sitt som heller ikkje er gratis).

8304086[/snapback]

Enig. Bare nevne at Zend Framework er gratis også til kommersiell bruk. (Kan gjerne diskutere rammeverk også, men da går vi vel litt off-topic)

Trådstarter sier lite om hva slags type jobber han er ute etter, men uansett så er .NET gode ting å lære seg. Det samme gjelder Java hvis du ønsker å jobbe med større web-systmer.

Som andre sier også, ikke fokuser på så mange språk i begynnelsen. Ta f.eks. ASP .NET og jobb med dette mens du jobber med å lære deg gode programmeringsteknikker og objektorientering. Dette er det aller viktigste, og har du et godt grunnlag her så kan du lett portere kunnskapen til et nytt språk. Personlig så synes jeg java er kanskje det beste utgangspunktet for å lære seg objektorientering.

Lenke til kommentar

Då vil eg foreslå å kikke på Midgard. Dei har eit bra CMS som er PHP basert og ein ganske fri lisens. Så kan du bruke deiras rammeverk for videreutvikling.

Midgard held på å bli utvida for andre språk og, sånn at i versjon 2.0 så vil det ha støtte for Java og .Net

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...