Gå til innhold

Forutså gud evolusjonslæren?

Anbefalte innlegg

1 + 1 = 2 er utledet fra en serie definisjoner. Vitenskapelige faktum er basert på observasjoner, og de har en sannhetsverdi. Det er en forskjell her.

8287440[/snapback]

2 epler pluss 2 epler er 4 epler, men 2 pærer pluss 2 pærer er ikke gittav den grunn?

8287547[/snapback]

Ømm jo? Jeg ser ikke helt hvor du vil hen.

8287766[/snapback]

Du sier at "1 +1 = 2" er utledet av definisjoner. Det er da også basert på observasjoner? Det er ingen forskjell her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 + 1 = 2 er utledet fra en serie definisjoner. Vitenskapelige faktum er basert på observasjoner, og de har en sannhetsverdi. Det er en forskjell her.

8287440[/snapback]

2 epler pluss 2 epler er 4 epler, men 2 pærer pluss 2 pærer er ikke gittav den grunn?

8287547[/snapback]

8287766[/snapback]

Du sier at "1 +1 = 2" er utledet av definisjoner. Det er da også basert på observasjoner? Det er ingen forskjell her.

8287883[/snapback]

Nei. En definisjon er ikke basert på bare observasjoner. Definisjoner er, vel, en definisjon. Hva definisjonen er, er opp til hvem som definerer hva. Det er en måte å sette ord på sammenhenger og obervasjoner. Har jeg to like, kan jeg definiere de to som "2".

Du kan ikke observere i virkeligheten at 1 + 1 = 2, med mindre du har definert 1, som "én", + som "pluss", = som "er lik" og 2 som "to". Hva tallene representerer er ikke basert på observasjoner, men er basert på logikk, et verktøy for å sette observasjonene i en kontekst. Logikk er ikke observert, en har ikke "sett" logikk, og tenkt "aha, dette er logikk". Logikk er en definisjon i seg selv.

Lenke til kommentar

8287440[/snapback]

8287547[/snapback]

8287766[/snapback]

8287883[/snapback]

Nei. En definisjon er ikke basert på bare observasjoner. Definisjoner er, vel, en definisjon. Hva definisjonen er, er opp til hvem som definerer hva. Det er en måte å sette ord på sammenhenger og obervasjoner. Har jeg to like, kan jeg definiere de to som "2".

Du kan ikke observere i virkeligheten at 1 + 1 = 2, med mindre du har definert 1, som "én", + som "pluss", = som "er lik" og 2 som "to". Hva tallene representerer er ikke basert på observasjoner, men er basert på logikk, et verktøy for å sette observasjonene i en kontekst. Logikk er ikke observert, en har ikke "sett" logikk, og tenkt "aha, dette er logikk". Logikk er en definisjon i seg selv.

8288706[/snapback]

Men altså, matematikk er ikke sannhet? Er det noe andre her som har en mening om dette?

Lenke til kommentar
Men altså, matematikk er ikke sannhet? Er det noe andre her som har en mening om dette?

8288719[/snapback]

Matematikk er et verktøy for å finne sannheten. At 1 + 1 = 2 er ikke "sant", det er logisk, fornutig. Nettopp fordi vi har definert 1 som én, og definert 2 som det dobbelte av 1.

Lenke til kommentar
Du må da kunne utdype argumentene dine.

Det kan jeg gjøre når jeg kommer med argumenter. I dette tilfellet ba jeg om beviser for spesifikke påstander.

Å kreve dokumentasjon eller forklaring er ingen avsporing

8287564[/snapback]

Korrekt. Derimot er vedkommendes forsøk på å finne en måte å slippe å komme med dokumentasjon på en avsporing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...