G Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Ved å ta en kjapp sjekk på bensinprisbarometeret hos Dinside.no så ser en ofte at det skille en hel krone mellom stasjoner på Østlandet og stasjoner på Vestlandet. Der hvor jeg bor er ikke så fryktelig mange kilometer fra et av norges raffinerier. Raffineriet ligger på Kårstø. Har de raffineri i nærheten av Oslo-gryta? Eller får de drivstoff fra naboland som Danmark og Sverige? Eller er det befolkningsmengden i nærområdet som er den drivkraften som er avgjørende? En annen ting som er litt sær: Prisene er ofte billigst mellom Lørdag og Mandag. Er det en slags børs som følges av oljeselskapene, og hvorfor er den så forutsigbar denne drivstoffpris-svingningen? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Der hvor jeg bor er ikke så fryktelig mange kilometer fra et av norges raffinerier. Raffineriet ligger på Kårstø. Har de raffineri i nærheten av Oslo-gryta? Eller får de drivstoff fra naboland som Danmark og Sverige? Det prosesseres gass på Kårstø, ikkje bensin og diesel. Må til Mongstad for å finne sånt. Prisene er ofte billigst mellom Lørdag og Mandag. Er det en slags børs som følges av oljeselskapene, og hvorfor er den så forutsigbar denne drivstoffpris-svingningen? Om eg ikkje hugsa feil så er det fritt marked i helgene, mens på kvardagen må stasjonane følge nasjonale satser eller noko sånt. Når dei får spele fritt blir det konkurranse og prisane går ned. Eller er det befolkningsmengden i nærområdet som er den drivkraften som er avgjørende? Eg vil tru det, har iallefall erfart fleire ganger at det er billigare i Haugesund enn ute på landet ein søndagskveld. Korleis det er i kvardagen veit eg ikkje, men litt høgare trur eg det er. Lenke til kommentar
G Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Mongstad er likevel betraktelig nærmere både Haugesund og Stavanger enn hele veien til Oslo. Er diesel ekstrabeskattet i forhold til bensin, eller hva var det som utjevnet prisforskjellen bensin/diesel for ikke så mange år tilbake? Diesel er ett tyngre produkt i raffineringsprosessen, og har fra eldre dager av blitt solgt rimeligere per liter. Hvor mye mer koster en dieseldrevet bil i forhold til bensinversjonen? Er prisforskjellen også her blitt mindre med årene, eller er prisforskjellen mer stabil? Består en dieselmotor av dyrere deler, eller er det effektiviten på samlebåndet (etterspørsel) som har gitt dieselkjøretøyer det rykte om at de koster betraktelig mer i innkjøp? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 G: Har du hørt begrepene "fri prissetting", "markedskrefter" og "fri konkurranse"? Når etterspørselen etter diesel går opp (av nye biler er 80-90% dieseldrevne) går også prisene opp. Bensinstasjonene setter prisen slik at de maksimerer sin fortjeneste. Det er måten det fungerer på i land med markedsøkonomi. PS. Raffineriet på Slagentangen ligger ca en time fra Oslo. Lenke til kommentar
Hod Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 hovedbensin lagret ligger vel i et fjell utenfor oslo? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 hovedbensin lagret ligger vel i et fjell utenfor oslo? 8243474[/snapback] Tenker du på Sjursøya i Oslo? Midt i bildet: Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Det som er kjipt er alle avgiftene. Bensinstasjoner tjener nesten ikke noe på bensinen. Kjenner en som har drevet flere bensinstasjoner og det er pølser og sjokolade de tjener på. Men jeg trodde bensinprisen også kom veldig ann på børsen. Hvor mye det koster for et fat olje. Syns også det er irriterende at prisen går opp nesten 2 kr på mandag. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) At bensinforhandlerne ikke tjener penger på å selge drivstoff er feil. Innkjøpsprisen på diesel er i underkant av 8 kroner, bensin veit jeg ikke. Om 2 kroner i påslag er nok til å gå med overskudd er nok avhengig av mye rart. Endret 26. mars 2007 av buskmann Lenke til kommentar
CFD Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Her jeg er betaler man rundt 3.5kr for en liter bensin og folk her klager ogsaa.. Men saa er en vanlig inntekt rundt 1200kr i mnd saa jeg ser ikke hva folk klager paa.. Naa man man tenke paa et diesel og bensin er produkter av hoy kvalitet.. Vi betaler 350dollar pr tonn for HFO som er olje av den vaerste kvaliteten som det gaar ann aa fa taki.. Og her snakker vi ikke om avgifter utenom den for drivstoff som inneholder sulfur. Egenvekten ligger litt under 1. Saa.. slutt a klag. Iforhold til inntekt er det ikke saa gale. Lenke til kommentar
lain Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Vi har egentlig ikke noe å klage på, eneste som irriterer meg veldig er når politikere går ut og sier at folk kan ta bussen i stedet. Viser bare at de tror at alle har like godt kolektiv tilbud som i oslo og andre store byer. Desverre ikke helt sånn, men det er jo folk på forumet her som helst vil at alle skal bo i byer, så kanskje en dag er det sånn, gudene måtte vite at vi betaler nok for drivstoffet vårt utenfor byene. Uansett, sånn egentlig, mener jeg at staten burde regulere avgiften så bensinprisen var flat på 10 kroner og disel på 9. Med tanke på at vi er en oljestat uten like, er det litt rart at vi må regulere så veldig etter markedet, spesielt når prisene på olje går opp, burde jo våre bensinpriser gå ned, med tanke på at vi (oljefond med mer) tjener ekstra fett. Men det å nå bare min mening i saken. Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Uansett, sånn egentlig, mener jeg at staten burde regulere avgiften så bensinprisen var flat på 10 kroner og disel på 9. 8246447[/snapback] Så når oljeprisen faller så skal bensin\diesel fremdeles koste det samme som den gjorde når oljeprisen var mye høyere? Lenke til kommentar
lain Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Jupp, hvorfor ikke ha en fastpris over hele landet? Når oljen koster mye tjener vi på det, når den koster lite taper vi litt, men hvem tror at prisen på olje vil gå nedover noe speiselt mye fremover? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Her jeg er betaler man rundt 3.5kr for en liter bensin og folk her klager ogsaa.. Men saa er en vanlig inntekt rundt 1200kr i mnd saa jeg ser ikke hva folk klager paa.. Naa man man tenke paa et diesel og bensin er produkter av hoy kvalitet.. Vi betaler 350dollar pr tonn for HFO som er olje av den vaerste kvaliteten som det gaar ann aa fa taki.. Og her snakker vi ikke om avgifter utenom den for drivstoff som inneholder sulfur. Egenvekten ligger litt under 1. Saa.. slutt a klag. Iforhold til inntekt er det ikke saa gale. 8246440[/snapback] Her i nittedal er det billig bensin. Men 3,50 kr/l var vel litt å ta i. Det er mulig at en vanlig inntekt er rundt 1200 kr her, da... Hvor er det du snakker om egentlig? er enig i at vi har lite å klage over, i mange andre land i vest-europa ligger prisen på omtrent det samme nivået Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Så lenge Rød/Grønt regjerer så kan vi se langt etter billigere bensin....Blir vel enda høyere avgifter om kort tid tipper jeg... Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Her jeg er betaler man rundt 3.5kr for en liter bensin og folk her klager ogsaa.. Men saa er en vanlig inntekt rundt 1200kr i mnd saa jeg ser ikke hva folk klager paa.. Naa man man tenke paa et diesel og bensin er produkter av hoy kvalitet.. Vi betaler 350dollar pr tonn for HFO som er olje av den vaerste kvaliteten som det gaar ann aa fa taki.. Og her snakker vi ikke om avgifter utenom den for drivstoff som inneholder sulfur. Egenvekten ligger litt under 1. Saa.. slutt a klag. Iforhold til inntekt er det ikke saa gale. 8246440[/snapback] Her i nittedal er det billig bensin. Men 3,50 kr/l var vel litt å ta i. Det er mulig at en vanlig inntekt er rundt 1200 kr her, da... Hvor er det du snakker om egentlig? er enig i at vi har lite å klage over, i mange andre land i vest-europa ligger prisen på omtrent det samme nivået 8251174[/snapback] Går utifra at han snakker om USA. I fjor ble det jo ramaskrik der borte fordi bensinprisen var litt over 4 kroner. Eller siden inntekten var på rundt 1200,- så kanskje det er i østen? En jeg snakket med når jeg var på bali hadde en månedslønn på ca 200 kr og han røykte for 120 kr i måneden. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Så lenge Rød/Grønt regjerer så kan vi se langt etter billigere bensin....Blir vel enda høyere avgifter om kort tid tipper jeg... 8251228[/snapback] De borgelige partiene er jo ikke til å stole på. Før valg argumenterer de for billigere bil og drivstoff. Men etter valget så er alle løfter glemt og de øker avgiftene akkurat som de andre. Dette er historiske fakta, men de kan jo endre seg i fremtiden. Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Jupp, hvorfor ikke ha en fastpris over hele landet? Når oljen koster mye tjener vi på det, når den koster lite taper vi litt, men hvem tror at prisen på olje vil gå nedover noe speiselt mye fremover? 8251156[/snapback] Hvorfor skal vi ha fastpris over hele landet? Da burde jo også hus, mat, klær osv koste akkurat det samme over hele landet. Oljeprisene har historisk sett svingt endel og historien har en tedens til å gjenta seg. Samme gjelder de fleste politikere, den som er flinkest til å servere det beste valgflesket vinner. Endret 27. mars 2007 av trra Lenke til kommentar
lain Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Nå er det begrenset med hus og klær staten selv produserer da. Oljen skal i teorien tilhøre oss alle. Hvorfor skal ikke vi få nyte noe av den, sier ikke at vi skal ha latterlige priser som i usa, men 10blank burde jo alle være fornøyd med. Lenke til kommentar
trra Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Så vi som forurenser skal nyte godt? Hva med alle andre som har mye viktigere behov enn billig bensin. Gratis\billigere barnehage(barnehage koster 2300kr pr mnd nå) har mye mer å si for en småbarnfamilie enn om drivstoffet koster 1-2kr mer eller mindre. Tror du virkelig alle hadde vært fornøyd med 10kr litern? Er nok av folk her i landet som mener de fortjener masse uten å gjøre noe for det, de vil ikke bli fornøyd før noen står og fyller opp tanken med gratis drivstoff for de. Lenke til kommentar
G Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Fast pris er ikke det omtrent sånn et kommunistisk trekk det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå