Jake_Follow Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Vel, helt siden ungdomsskolen har jeg alltid hatt det vagt i bakhodet at å studere psykologi kanskje skulle være noe for meg! Nå går jeg siste året på videregående og jeg blir bare mer og mer sikker på at det er dette jeg vil! Jeg har en del spørsmål angående dette og håper noen med erfaring innenfor emnet har lyst å svare på de! 1 må man ha bra snittkarakter/studiepoeng for å komme seg inn på psykologistudiet? 2. hva er dette årsstudiumet og MÅ man ta dette før man kan ta bachelor/proffesjonsstudium i psykologi? 3 Er det et VELDIG tungt studium? må jeg lissom kutte alle sosiale linker og kun studere for å overleve studiet? eller får man litt pusterom innimellom? 4 Hvor er det bra å studere psykologi? 5 hva er sjansen for at man får gå videre i studiet etter man er ferdig med f.eks årstudiumet? (hva med bachelor eller proffesjon?) 6 noen som angrer på at de begynte å studere psykologi? jeg takker på forhånd for gode svar! MVH Øystein Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 1. Det trengs ikke særlig bra karakterer for å komme inn på psykologi årsstudium/bachelor på de fleste universiteteter. Unntak er vel Oslo (og Bergen?) som krever 55+/- poeng eller noe. 2. Man kan søke direkte inn på profesjonsstudiet i Oslo fra VGS, men ellers i landet må man ta årsstudium/første året i bachelor først, og da teller de karakterene til opptaket. 3. For å komme viderer til profesjon må man ha minst to A-er og to B-er, så første året er nok ganske slit og karakterjag. Etter har jeg hørt at det er tungt, men helt overkommelig. 4. Dette er vel ett fett, de som tar opp minst folk har vel bedre klassemiljø kan jeg tenke meg, da er NTNU uaktuelt (jeg går der), ca. 1000 studenter 5. Som sagt trenger man minimum to Aer og to Ber for å komme videre, så sjangsen for å komme videre til profesjon er ikke akkurat stor med mindre du går for det. De fleste kommer inn på bachelor og kan ta det, er vanskeligerer å komme inn på master (snitt rundt B fra bachelor kanskje?). 6. Nei. Hilsen en som har fått de karakterene han trenger for å komme inn på profesjonsstudiet og skal begynne til neste år (forhåpentligvis)! Lenke til kommentar
cloud85 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Har du lyst til å studere psykologi så synes jeg du skal gjøre det. Det er hardt å komme inn, men ikke umulig! Og finner du ut at det ikke er noe for deg, så har du i hvert fall prøvd! Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Med snitt mellom 4,9 og 5,2(i fjor) kan man komme inn på de fleste universiteter i Danmark. Aalborg, universitetet med lavest snittkrav i fjor er også det eneste med problembasert og praktisk læring. Ved universitetene i København og Århus er det stort sett bare teori, og det kan jeg tenke med er litt døvt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå