Gå til innhold

Pris på lapp = trygg trafikk


citronen

Anbefalte innlegg

De siste åra har prisen på lappen skapt et klasseskille i Norge. Kanskje ikke helt Sør Afrika-tilstander helt ennå, men på den ene siden har du de som arbeider for penga og er interessert i å lære / må lære - og de som bare kjører og kjører fordi mamma og pappa betaler lappen.

 

Er det noen som ser noen sammenheng mellom ulykker/idiot-kjøring og den ene typen trafikkanter, eller er det bare meg?

 

Synes nesten vi skal ha en poll om temaet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok lappen når det var "de gamle reglene" altså de som var for 2-3 år siden. På mørkekjøring var vi to stykk som kjørte like mye. På glattkjøring lærte vi av å feile, skulle prøve masse forskjellig for selv å vite hva som skjer. Lære å respektere glatten. Nå presser de 3-4 stk i en bil under mørkekjøring, hvor læreren kjører (?) og en kjørelærer har sagt at nå skal man lære å frykte glatten, ikke respektere den. Jeg hadde ikke vært en bedre sjåfør om jeg hadde gått under den nye reformen. Jeg har lært gjennom erfaring. Jeg kjørte gris på motorsykkel når jeg var 16-17år. Når jeg fikk bil roet jeg meg betraktelig. Jeg kjører fort innimellom nå også, men under helt andre forhold. Som sagt, jeg lærte gjennom erfaring. Dessverre gjelder ikke dette alle.

Lenke til kommentar

Jeg fikk lappen i fjor. Mørkekjøringa foregikk av at vi satt i en full skolebil og fikk demonstrert avstander og alt som hører med. Ingen fikk prøve mørkekjøring selv. Glattkjøringa fikk vi prøve og feile til vi fant en god metode å hanskes med bilen, noe man lærte mye av (selv om glattkjøring er så utrolig kunstig i forhold til når bilen glepper ute på veien)

 

Men som kjørelæreren min sa etter oppkjøringa mi: "Det er nå du skal ut å observere og lære"

Lenke til kommentar

Jeg syntes dette høres ut som veldig lite dokumenterte teorier, og heller mer prejudice mot den gruppen. Der jeg kommer fra tar nesten alle lappen det året de fyller atten, og jeg kommer ikke på noen derfra i min alder som ikke har lappen.

 

Men uansett ser jeg ikke hvordan dette påståtte skillet med gode og dårlige førere oppstår pga prisen på lappen. Ville "de rike" kjørt bedre hvis lappen kostet mindre?

Lenke til kommentar
Ofte så er det jo de rike som får lappen til 18årsdagen osv. ofte kan de ikke kjøre. Disse burde tatt bussen. De som er bilinteresserte har ofte lite penger. (For de bruker de opp på bil) De er ofte bedre til å kjøre

8275231[/snapback]

Jadda.. Jeg synes jeg ser at det er de med masse penger og "normale biler" som råkjører på veiene, monterer ulovlige lykter/utstyr på bilene sine, osv. :ermm:

Lenke til kommentar
Ofte så er det jo de rike som får lappen til 18årsdagen osv. ofte kan de ikke kjøre. Disse burde tatt bussen. De som er bilinteresserte har ofte lite penger. (For de bruker de opp på bil) De er ofte bedre til å kjøre

8275231[/snapback]

Rik=Dårlig sjåfør

Fattig=God sjåfør

 

Forstått deg rett?

Lenke til kommentar
Ofte så er det jo de rike som får lappen til 18årsdagen osv. ofte kan de ikke kjøre. Disse burde tatt bussen. De som er bilinteresserte har ofte lite penger. (For de bruker de opp på bil) De er ofte bedre til å kjøre

8275231[/snapback]

 

Som kjørelærer så må jeg si at dette faktisk er ganske nært sannheten.. Man skal så klart ikke generalisere, men det er en viss sannhet i påstandene. Det er ikke alltid like lett å ha elever med rike foreldre. Disse er svært ofte lite bilinteresserte, mange ønsker ikke en gang å ta førerkort. Men foreldrene vil at de skal ta lappen i ung alder. Disse elevene har ofte ikke særlig bruk for lappen, da det er praktisk å ta buss. Dermed øver de lite hjemme (det er ofte foreldre ringer til meg og sier at de betaler for så mange timer som mulig - heller det enn å øvelseskjøre privat med egne barn) og motivasjonen ang kjøring er ikke helt på topp. Skal så klart ikke ha fravær på skolen og det tar gjerne ett år og maaange kjøretimer for å få lappen. Men de bryr seg ikke om det. Mange lar i tillegg være å komme til timene, foreldrene betaler likevel. Dette høres sikkert rart ut, men er virkeligheten for oss som jobber i denne bransjen.

 

De bilinteresserte er ofte morsomme elever å kjøre med. De har kjørt mye, øver masse hjemme (gjerne i egen bil), kommer på kjøretimer nesten når som helst og vil virkelig ha førerkortet. Gjerne på 18 års dagen. Selvsagt kjører de normalt færre timer pga at de kan mye fra før. Det hjelper også godt at de kan mye om selve bilen, mange ting er lettere å lære da. Så problemet ang lite penger er ikke så stort, siden denne gruppen elever ikke kjører så mye hos oss likevel. De er også opptatt av å bestå førerprøven på første forsøk, vil absolutt ikke stryke. Derfor tar de gjerne ett par ekstra kjøretimer for å være på den sikre siden. Dette gjør de selv om de må ta opp lån for å klare utgiftene. For lappen skal de ha!

Lenke til kommentar

Jeg er blant de som får lappen av foreldrene samt alle kjøretimer osv. dekket. Kjenner meg ikke helt igjen i det som hanvar beskriver, snarere stikk motsatt. I overkant bilinteressert, hater alt som har med buss/tog/trikk å gjøre og har heller ikke veldig rike foreldre. Når det er sagt ville jeg likevel tatt lappen så fort som bare mulig selv om jeg ikke hadde fått det dekket :green:

Men jeg kan likevel tenke meg at en del "vestkantsgutter" passer inn i beskrivelsen din...

Lenke til kommentar
Jeg er blant de som får lappen av foreldrene samt alle kjøretimer osv. dekket. Kjenner meg ikke helt igjen i det som hanvar beskriver, snarere stikk motsatt. I overkant bilinteressert, hater alt som har med buss/tog/trikk å gjøre og har heller ikke veldig rike foreldre. Når det er sagt ville jeg likevel tatt lappen så fort som bare mulig selv om jeg ikke hadde fått det dekket :green:

Men jeg kan likevel tenke meg at en del "vestkantsgutter" passer inn i beskrivelsen din...

8276969[/snapback]

 

Du høres ut som det jeg vil kalle en "helt normal elev". Det er selvsagt slike elever som deg vi har flest av i løpet av ett år. Helt normale, kjekke og greie ungdommer som selvsagt ønsker førerkortet på raskeste og billigste måte. Men det er ikke elever som deg jeg mente i mitt tidligere innlegg. Du vil ikke kjenne deg igjen i dette pga at du selv ikke har veldig rike foreldre.

 

Det er mange elever som får dekket hele eller deler av førerkortet sitt av foreldrene, selv om foreldrene ikke nødvenigvis har så mye penger. Det er heller ikke disse elevene jeg tenker på. (det er nemlig ikke så mange 18 åringer som betaler for lappen selv - heller ikke de som er svært bilinteresserte) Elever som deg (tror jeg da..) vil ha en helt normal fremdrift på opplæringen, kjøre normalt antall kjøretimer og innimellom øve litt eller mye hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg tar lappen gjennom HiNT, som er et slikt opplegg at jeg er elev til folk som skal bli kjørelærere. Forsøkskanin mao :p

 

Drevet på nå i 1 1/2 år og omkring 40-50 skoletimer bak rattet med HiNTs elever og lærere.

 

Slik opplæring skulle vært påbudt. Går ut som traffikant myee bedre skikket enn andre på min alder, samt at jeg betaler en ca 2tusen totalt med lappen i hånda(såfremt jeg ikke stryker XX antall ganger på teoriprøven ;) )

Lenke til kommentar

Jeg har gått med avisen og jobbet på McDonald's for å få penger til lappen, nå har jeg hatt lappen i 1,5 år og har snart råd til bil. Ehm...poenget mitt er vel egentlig at jeg har ganske rike foreldre, men det betyr ikke at jeg får en dritt av de. Siden 8. klasse, da de sluttet å betale for klærne mine, har jeg vel egentlig betalt alt selv. og det er jeg egentlig glad for. Ser at jeg er mye mer ansvarsbevisst enn de fleste vennene mine, og i motsetning til de vet at penger er noe man må jobbe for.

Lenke til kommentar

Jøsses - det er noen som er enig med meg.

 

Haha!

 

Hadde en samtale med min høyt elskede kjørelærer her om dagen, og han fortalte flere historier om rike pappa-gutter (og jenter) som hadde lite entusiasme, og bare kjørte og kjørte uten større bekymringer for det. Og, for å toppe det helt la han til at; forrige uke hadde en av disse klysene han hadde hatt tidligere rygga inn i kjøre-bilen hans mens den var parkert. Og det med pappas Mercedes. Holdt på knekke sammen - jeg gråt av latter! Nå må det legges til at han er av den gamle skolen, og er en ellers karismatisk person.

 

- og jo, jeg tror fortsatt om du betaler lappen selv, eller om pappa betaler den for deg, har utrolig mye å si for dine evner som trafikkant og menneske ellers!

Lenke til kommentar
Jeg tar lappen gjennom HiNT, som er et slikt opplegg at jeg er elev til folk som skal bli kjørelærere. Forsøkskanin mao :p

 

Drevet på nå i 1 1/2 år og omkring 40-50 skoletimer bak rattet med HiNTs elever og lærere.

 

Slik opplæring skulle vært påbudt. Går ut som traffikant myee bedre skikket enn andre på min alder, samt at jeg betaler en ca 2tusen totalt med lappen i hånda(såfremt jeg ikke stryker XX antall ganger på teoriprøven ;)  )

8278883[/snapback]

Skulle det vært påbudt å ta lappen igjennom HiNT?

Hvorfor blir du en bedre trafikant enn f.eks. jeg som kjørte opp igjennom Høy Puls? Eller misforsto jeg nå? Alle kjørelærere har jo gått på HiNT, så alle lærere kan jo det som blir lært hos HiNT. Steina er vel veldig dårlig siden han kjørte opp på Steinkjer :p

Lenke til kommentar
Jeg tar lappen gjennom HiNT, som er et slikt opplegg at jeg er elev til folk som skal bli kjørelærere. Forsøkskanin mao :p

 

Drevet på nå i 1 1/2 år og omkring 40-50 skoletimer bak rattet med HiNTs elever og lærere.

 

Slik opplæring skulle vært påbudt. Går ut som traffikant myee bedre skikket enn andre på min alder, samt at jeg betaler en ca 2tusen totalt med lappen i hånda(såfremt jeg ikke stryker XX antall ganger på teoriprøven ;)  )

8278883[/snapback]

Skulle det vært påbudt å ta lappen igjennom HiNT?

Hvorfor blir du en bedre trafikant enn f.eks. jeg som kjørte opp igjennom Høy Puls? Eller misforsto jeg nå? Alle kjørelærere har jo gått på HiNT, så alle lærere kan jo det som blir lært hos HiNT. Steina er vel veldig dårlig siden han kjørte opp på Steinkjer :p

8301937[/snapback]

Nei nei, ikke gjennom HiNT. Men å kjøre samme opplegget, oppfølging og like strenge lærere. Det sier seg jo litt selv, at jeg er bedre enn andre som går ut samtidig, ettersom jeg får oppimot 50 kjøretimer med folk som blir dømt av evt. feil de gjør/ting de ikke påpeker til meg mens jeg kjører. Samt at jeg har 2 kjørelærere 2 be, og en kjørelærelærer(av mangel på bedre ord) i bilen som sier ifra.

 

Får bedre og mer omfattende opplæring, i mine øyne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...