Gå til innhold

Hjelp søkes: Panasonic DMC FZ8-vs-Olympus SP 550

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en "nykommer" i fotografiens verden. Jeg hadde et Canon Eos 50 for noen år siden, og vil nå inn i den digitale verden. Mega-Ultra zoom kameraene høres forlokkende ut for meg. Og har trukket + og - til og fra noen ganger og har havnet på disse to kamerane som de mest spennende for meg å investere i. Men kan noen av dere erfarne brukere fortelle meg hvilket kamera jeg skal velge? Kor stor vekt skal en legge på at Olympus skriver sent RAW format og har uklart ISO over 400.... men har god zoom, eller Panasonic som kommer bedre ut bilde messig men har sine andre negative sider...

Jeg kommer ikke til å blåse opp bildene i noen særlig grad, kanskje et par til A4 for moro, eller vanlig "hobby" fotografering inne som ute. Ellers blir det forhåpentligvis en større interesse og tid krevende hobby etter hvert som en får grepet på det.

Legger ved det som eg har funnet av sammen ligning.

http://www.dcviews.com/reviews/Panasonic-F...P550-review.htm

Endret av ny-fotograf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic har mindre zoom, og dårligere vidvinkel, men jeg ville allikevel valgt dette kameraet. Olympusen var rett og slett tregt og føltes ikke riktig i verken respons eller på andre måter. Hadde også vanskelig for å få like gode bilder som Panasonicen lager uten at jeg behøver å plundre noe som helst. Hadde vært morsomt om et kamera med så mye zoom var bra, men ble faktisk ganske så skuffet (mye zoom går nok fortsatt for mye på kompromiss med bildekvaliteten. 28-500 er alt for mye).

Canon Powershot S3IS er også et godt alternativ til disse to.

Lenke til kommentar
Panasonic har mindre zoom, og dårligere vidvinkel, men jeg ville allikevel valgt dette kameraet. Olympusen var rett og slett tregt og føltes ikke riktig i verken respons eller på andre måter. Hadde også vanskelig for å få like gode bilder som Panasonicen lager uten at jeg behøver å plundre noe som helst. Hadde vært morsomt om et kamera med så mye zoom var bra, men ble faktisk ganske så skuffet (mye zoom går nok fortsatt for mye på kompromiss med bildekvaliteten. 28-500 er alt for mye).

Canon Powershot S3IS er også et godt alternativ til disse to.

8250582[/snapback]

:thumbup:

Takker for positiv feedback.

Det er nettopp slik info jeg er ute etter, for dette ser ikke jeg før jeg har kjøpt og brukt kameraet lenge. Panasonic er vel en vinner, men som du sier hadde det vert en drøm å fått i "pose og sekk" som med Olympus.

Canon S3IS er jo absolutt et alternativ, men føler at det ikke leverer på samme måte som event. Panasonic. MERK TROR, dette er kun egne meninger, basert på tester.

Ser at TV2 hjelper deg skal teste desse kameraene i morgon, blir spennende. Men Panasonic er vel ikkje med i den testen. Så Canon går vel av med den seieren.

Det er ikkje lett å velge, for meg ser det veldig likt ut, men det er der dere erfarne brukere kommer inn.

På forhånd takk, håper på flere innlegg som kan hjelpe meg på vei :yes:

Lenke til kommentar

Jeg er selv en relativt oppegående nybegynner som har satset på et Olympus Sp-550uz. Bruker dette ofte med en monopod, særlig når jeg benytter høy grad av zoom, og kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd med kameraet. Skal i flere bryllup iløpet av sommeren, og ville satse på et kamera som er allsidig. Valgte Olympus 550uz og er svært fornøyd med det! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...