Siomir Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Hei alle sammen =) Jeg har prøvd vista 64 bit og 32 bit etter min erfaring så virket 64 bit bedre på mange måter, men det virket ikke som den tok spillene mine særlig bra, for å være helt ærlig syns jeg ikke noen av versjonene klarte spill så bra som XP, kan være min hardware(står i signaturen) som ikke liker vista, det vet jeg ikke, alle drivere jeg trengte var jo til stede i 64 bit støtte og greier, men det så ikke ut som Vista er helt klar for spilling, jeg har lest litt i artikkeler og der fårsto jeg som så at Vista har et driver problem for øyeblikket, hva syns dere? Jeg syns også det har kommet for lite støtte for 64 bit enda, hvertfall for meg så er det ikke optimalt enda, sitter med Vista 32-bit her, og vet ikke om det er noen vits å legge det inn enda, kan jo altid kjøre multi-OS da så har jeg hvertfall en OS på bakhånd som jeg kan bruke i tilfelle det skulle skjære seg, alltid greit med et forum som dette hvor andre kan dele erfaringer ang spill etc =) Hvis det er laget en post om dette tidligere, så må jeg beklage på det dypeste, men jeg så ingen som hintet fram til det hvertfall^^ -Over og Ut- Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Akkurat nå bruker jeg vista 64bit ultimate... Synes det fungerer glimmrende med BF2142 /BF2 og C&C 3 ...det er vel de spillene jeg spiller og som jeg har testet. Men det skal sies at jeg mått oppgradere til 4GB minne før jeg ble fornøyd med bruker opplevelsen av vista.... ikke sjeldent at memory usage ligger på 35%... ca 1.4GB - helt hysterisk men men.... Systemet mitt: 6600E @ 3.2Ghz 4GB Geil 1900 XTX 2xraptor 74GB i stripe + noen fler disker og annet nødvendig stæsj. Snabel Endret 26. mars 2007 av Snabel Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Ja, det at vista faktisk bruker rammen du har i PC'n din er nå vel bare bra? Du kan sikkert skru av superfetch og readyboost om du ikkje liker at vista bruker så masse ram. Om eit spel trenger meir ram, så gir vista den det, du trenger ikkje putte inni meir ram. Synes vista funker fint her, til alle ting inkl speling. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Akkurat nå bruker jeg vista 64bit ultimate...Synes det fungerer glimmrende med BF2142 /BF2 og C&C 3 ...det er vel de spillene jeg spiller og som jeg har testet. Men det skal sies at jeg mått oppgradere til 4GB minne før jeg ble fornøyd med bruker opplevelsen av vista.... ikke sjeldent at memory usage ligger på 35%... ca 1.4GB - helt hysterisk men men.... 8239018[/snapback] Det er fordi Vista er designet til å utnytte RAM-en på PC-en mer effektivt. Vista legger programmer i cache på RAM-en slik at de starter raskere. At du ikke har mer RAM ledig er bare normalt i Vista. Straks et program spør Vista om mer minne, vil Vista såklart frigjøre det programmet trenger. For mer informasjon om minnenbehandlingen i Vista kan du lese denne artiklen: http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html Når det gjelder ytelse i spill vil nok ikke Vista ligge på nivå med XP av den naturlige grunnen at drivermodellen er helt ny. Samtidig har Vista helt nye API-er. Da drivere ikke er skrevet optimalt ennå, vil spill ha en gjennomsnittlig lavere framerate. Lenke til kommentar
Siomir Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Akkurat nå bruker jeg vista 64bit ultimate...Synes det fungerer glimmrende med BF2142 /BF2 og C&C 3 ...det er vel de spillene jeg spiller og som jeg har testet. Men det skal sies at jeg mått oppgradere til 4GB minne før jeg ble fornøyd med bruker opplevelsen av vista.... ikke sjeldent at memory usage ligger på 35%... ca 1.4GB - helt hysterisk men men.... 8239018[/snapback] Det er fordi Vista er designet til å utnytte RAM-en på PC-en mer effektivt. Vista legger programmer i cache på RAM-en slik at de starter raskere. At du ikke har mer RAM ledig er bare normalt i Vista. Straks et program spør Vista om mer minne, vil Vista såklart frigjøre det programmet trenger. For mer informasjon om minnenbehandlingen i Vista kan du lese denne artiklen: http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html Når det gjelder ytelse i spill vil nok ikke Vista ligge på nivå med XP av den naturlige grunnen at drivermodellen er helt ny. Samtidig har Vista helt nye API-er. Da drivere ikke er skrevet optimalt ennå, vil spill ha en gjennomsnittlig lavere framerate. 8263364[/snapback] Fikk testa det litt, var en god del lavere framerate spør du meg, men jeg klarer å vente, ingen hast akkurat. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Enkelte spill har også bedre framerate i Vista. Ikke mange, men noen. Dette vil såklart forbedre seg og jevne seg ut. Lenke til kommentar
Siomir Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Enkelte spill har også bedre framerate i Vista. Ikke mange, men noen. Dette vil såklart forbedre seg og jevne seg ut. 8264734[/snapback] Får nå håpe det:P Vista virka litt mer stabilt en XP når jeg prøvde det, men jeg har ikke testa det skikkelig da, så jeg skal ikke utale meg for mye om det, men det er jo ganske viktig skal man spille mener jeg, problemet til vista med spill nå er vel at den ikke takkler DX9 spill så bra som den skulle ha gjort? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Det er grunnet de nye API-ene i Vista i forhold til XP. Vista har fått noe som heter Windows Vista Display Driver Model nå som er en helt ny måte å vise grafikk i Windows. Som du ser er det veldig forskjellig. Du kan lese denne artiklen om du er interessert hos Arstechnica. http://arstechnica.com/reviews/os/pretty-vista.ars Hvordan det fungerer med Dx9 i Vista vet jeg ikke noe om, men siden spill har så forskjellig ytelse i Vista, kan det ha noe med hvordan grafikkmotorene er skrevet. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Takk TCi - interessant lesning. Lenke til kommentar
Siomir Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Takk TCi - interessant lesning. 8269918[/snapback] Yepp leste den nå, glad vi har kloke mennesker på forumet, dette skal jeg ta en titt på^^ Lenke til kommentar
Oly Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Har prøvd noen spill i Vista, som ikke viste seg å fungere. Midnight Club 2 avsluttes så snart jeg starter en hvilken som helst gamemode i spillet, og LAN-klassikeren Ignition starter ikke opp i det hele tatt. Begge spillene virker fint i XP. Jeg har også et eksempel som overrasket meg positivt. Da jeg for mange år siden kjørte Windows 98 på PCen min, spillte jeg ofte Toy Story 2. Dette rundet jeg 2-3 ganger, og var faktisk et av mine favoritt-spill. Da XP kom, ble dette spillet uspillbart, ettersom alt da foregikk i "slow-motion" modus. Overraskende nok viste det seg at Toy Story 2 kjøres helt problemfritt i Vista, noe som jeg aldri hadde forventet. En del kompatibilitets-problemer angående spill i Vista kan jo skyldes driver-problemer også (håper jeg). Worms World Party kjøres på min Vista PC i "slow-motion" modus, men håper dette blir fikset med en nyere driver til skjermkortet mitt (Nvidia GeForce 7600 GT). Lenke til kommentar
Nicci NO Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Vet ikke hvordan det fungerer helt, men Ufo:Afterlight på Vista Ultimate 64bits gikk på trynet hver gang jeg startet opp helt til jeg satte på WinXPSP2-compatibility-mode, og da fungerte det greit.... Bare høyreklikk på selve .exe'en eller snarveien og sjekk Compatability-tabben der. Verdt et forsøk hvis man sliter med fps/kræsj. Forøvrig så sliter jeg med drivere selv. Jeg er ikke helt happy med 101.41 fra Nvidia, selv om de kjører uten større problemer nå (i starten hadde de en tendens til å plutselig avslutte seg selv, men ikke spør meg hva jeg gjorde for å fikse dét). Og i gamle, gamle dager hadde jeg lydforvrenging når harddisker ble aksessert mens spesielt litt krevende spill gikk, og dette er nå tilbake i Vista. Hvorvidt det skyldes dårlige drivere fra Creative(lyd) eller Nvidia(harddisk) vet jeg ikke nøyaktig, men jeg har en mistanke om at det er Creative som ikke takler surround-høytalere helt. Irriterende som faen er det uansett. Ellers klarer jeg meg med Vista. Jeg får spillene mine til å fungere, selv om jeg ikke kan kjøre så mange tasks i bakgrunnen, og venter spent på at nyere og bedre driverrutiner skal bli tilgjengelige. Generelt er fps lavere i Vista enn i XP. Porteføljen min er: World of Warcraft, Vanguard, Ufo:Afterlight, Command & Conquer 3, Warcraft 3. Systemet mitt er ikke noe å skryte av lenger: X2 3800+, Corsair TWINX2048, 2x Striped 37gb Raptors, 2x 7800GT på et A8N-SLI Premium (Nforce4 SLI). Lenke til kommentar
Oly Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Vet ikke hvordan det fungerer helt, men Ufo:Afterlight på Vista Ultimate 64bits gikk på trynet hver gang jeg startet opp helt til jeg satte på WinXPSP2-compatibility-mode, og da fungerte det greit.... Bare høyreklikk på selve .exe'en eller snarveien og sjekk Compatability-tabben der. Verdt et forsøk hvis man sliter med fps/kræsj. 8298460[/snapback] Har forsøkt dette, men uten hell Ser ikke vekk ifra at forskjellige kompatibilitets-problemer blir mer eller mindre rettet opp senere, ved spill patch eller Windows Update. Noe som for meg var en stor forbedring i Vista, var at DualCore prossesorer for meg fungerer bedre der enn i XP. Mitt eksempel på dette er klassikeren Unreal Tournament (UT-99), som gikk i "hurtigspoling" hastighet i Windows XP, helt til jeg lastet ned en egen driver for DualCore CPUs til WinXP fra AMDs hjemmeside. Dette slapp jeg å gjøre i Vista. (Har en Athlon64 X2 4200+ CPU) Lenke til kommentar
Siomir Skrevet 4. april 2007 Forfatter Del Skrevet 4. april 2007 Sånn det ser ut så kan man like gjerne kjøre XP en stund til egentlig, men nå skal de sies at jeg kjører mulit OS da^^ det er en grei løsning, Vista til småting og XP til spilling, funker helt greit. Jeg syns Vista var utrolig snill på alt annet enn spill, likte det godt selv, virket stabilt, men jeg påstår ikke at det er det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå