philipb Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Som endelig eier av mitt første digitale speilreflekskamera, så lurer jeg på om noen kan tipse meg om hvilke objektiv som kan dekke mitt behov. Kjøpte i går et Canon 400D kamera kit m/18-55mm linse. Er i gang med å lese til meg litt fotokompetanse på nettet, men trenger jo litt hjelp på veien. Kamera skal foruten den vanlige "familieknipsingen" brukes til å forevige min andre hobby, modellhelikopter. Med andre ord trenger en linse med gode zoom muligheter. Noen som kan anbefale meg noe her? Lenke til kommentar
eminate Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Hvis du vil ha mere tele kan du vurdere Canon EF 70-200mm f/4L USM. Dette er veldig skarpt og har god byggekvalitet. Vil tro det fungerer fint til det meste. Koster litt da.. Lenke til kommentar
kd82 Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Jeg har selv et 400D og trengte en god zoom. Kjøpte Sigma 70-300 APO DG. Kostet 2150 hos fotovideo. Er meget fornøyd med denne, sett i forhold til prisen! Er nok mer enn godt nok for amatører selv om ikke lysstyrken er av de aller beste! Flott til å ta bilder av fugler osv med... Er egentlig imponert over linsen iforhold til prisen K Lenke til kommentar
philipb Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Takker for svar! Sigma'en er i min prisklasse, og kommer mest sannsynlig til å gå for den. Lenke til kommentar
Cooj Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Jeg har også Sigma'en og er meget fornøyd med den. Men bare husk at den ikke er alt for lyssterk, og at den utvider seg kraftig når man har brennvidden på 300mm. Medette er ikke noe problem, mer en skjønnhets faktor. De selger den for 1844 hos MPX. Lykke til. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Er nok mer enn godt nok for amatører selv om ikke lysstyrken er av de aller beste! 8239398[/snapback] Det er ganske mange som ikke har foto som levebrød her til lands. Er amatører, med andre ord. Det blir som å si på et bilforum at Hyunday Atos er mer enn bra nok bil for alle som ikke er professionelle bilkjørere. Men du er vel unnskyldt. Generalisering av begrepet amatør er så udtbredt at knapt noen bryr seg om det. Men en påpekning av det faktum at en amatørfotograf kan være så mangt, er passende iblandt Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Sigma'en er i min prisklasse, og kommer mest sannsynlig til å gå for den. 8244196[/snapback] Jeg har ikke særlig peiling på teleobjektiver, og enda mindre på Canon, men: Sigmaen er utrolig god, optisk sett, i forhold til prisen - jeg har den selv. Imidlertid er autofokushastigheten ikke særlig imponerende, og kan nok komme til å gi deg problemer med å følge nervøse små modellhelikoptre i fart. Til annet enn statiske mål tror jeg du vil savne USM/HSM. Lenke til kommentar
philipb Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Jøss, igjen takk for svar. Bra forum det her Cooj, 1844 på MPX høres jo knall ut! Anew, du kommer opp med et viktig poeng. RC helikopterflyving, og spesielt 3D flyving er absolutt ikke statisk og skjønner at dette kan bli et problem . Som nevnt, jeg er nå på et område jeg føler meg rimelig grønn på. Hvordan er autofokushastigheten på Canon EF 70-200mm f/4L USM? Er det andre teleobjektiver som kan fungere raskt og greit uten å koste det dobbelte av kamera? Er klar over at man får det man betaler for, men jeg må begynne et sted Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Hvordan er autofokushastigheten på Canon EF 70-200mm f/4L USM?Er det andre teleobjektiver som kan fungere raskt og greit uten å koste det dobbelte av kamera? Er klar over at man får det man betaler for, men jeg må begynne et sted 70-200 f/4L USM har rask og god autofokus. Ellers kan du kikke på Canon 70-300 f/4-5.6 IS USM, det er også bra (dog ikke like skarpt som 70-200 f/4). Hvis du er i lav-budsjettklassen, er Canons 75-300 f/4-5.6 III USM et OK alternativ. Endret 28. mars 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
philipb Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Hva med Canon EF 100-300mm f/4.5-5.6 USM? Hørt denne også fungerer bra i forhold til pris Lenke til kommentar
Cooj Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Siden Canon 70-300 f/4-5.6 IS og Canon 70-200mm F/4 blir nevnt ville jeg tatt en titt på Canon's 200mm f/2.8 som er i samme prisklasse men som etter min mening danker ut disse. Da har du et meget bra objektiv som du kan slenge på både 1.4x og 2.0x konverteren og fortsatt få et meget bra resultat, dog er den ingen zoom mulighet på denne noe som kanskje trekker en del ned for ditt bruk...? Har lite erfaring med helikopter fotografering... Lenke til kommentar
philipb Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 Zoom er nok et must da helikopterne blir fort veldig små der oppe Lenke til kommentar
nyland Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Zoom er nok et must da helikopterne blir fort veldig små der oppe 8262896[/snapback] En Canon's 200mm f/2.8 har nok mer "zooom" enn du tror Lenke til kommentar
Cooj Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Zoom er nok et must da helikopterne blir fort veldig små der oppe 8262896[/snapback] Med en 2x konverter vil dette objektivet få 400mm, altså mye mer enn alle andre objektiver som hittil er nevnt i denne tråden, så at helikoptrene er langt unna er ikke noe problem, problemet med et slikt objektiv oppstår når de kommer nærme, da får du et problem. Lenke til kommentar
philipb Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Takker for tips. Skjønner det er utallige alternativer her. Jeg har kanskje fokusert for mye på zoom. Ja, det er viktig men avstandene varierer mye. Tror autofokushastigheten er mer viktig. Har lite erfaring med helikopter fotografering... Cooj, her er et ekspempel på hva jeg skal prøve å ta bilde av : Heli Video (40MB) PS. skru lyden litt ned. Fikk dårlig tid, og bare brukte musikken jeg hadde for hånden når jeg redigerte denne. Ganske bråkete egentlig Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Ja, det er viktig men avstandene varierer mye. 8267266[/snapback] Jeg tror zoom er vel så viktig som hurtig AF. Når avstandene varierer, så er det vel interessant å kunne variere brennvidden også? Lenke til kommentar
timotei Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Kan ikke gi råd ang objektiv da jeg har nytt Canon 400D sjøl og leter etter et godt objektiv. Har merket meg et nytt objektiv fra Tamron: "http://www.pixmania.com/no/no/533047/art/tamron/objektiv-af-18-250mm-f-3.html" Ser ut til å ha stor spennvidde og er veldig kompakt (Ikke mye lengre enn kit objektivet til Canon) Men hvor bra er det? Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Kan ikke gi råd ang objektiv da jeg har nytt Canon 400D sjøl og leter etter et godt objektiv.Har merket meg et nytt objektiv fra Tamron: "http://www.pixmania.com/no/no/533047/art/tamron/objektiv-af-18-250mm-f-3.html" Ser ut til å ha stor spennvidde og er veldig kompakt (Ikke mye lengre enn kit objektivet til Canon) Men hvor bra er det? 8279115[/snapback] Ser ut til at det er dette objektivet du mener? Får vel bra kritikker, etter det jeg forstår? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå